4 148 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Värmebaronen VE4 värmer inte
Har en minipanna, Värmebaronen VE4 som inte värmer.
Har precis bytt till ny elpatron men det hjälpte inte.
Allt annat verkar fungera som det ska, förtryck i expansionskärlet satt till 1,5 Bar, cirkulationspumpen snurrar, systemet är avluftat och trycket är stabilt.
När jag vrider på termostatvredet så klickar det för att indikera vilken temp vattnet håller.
Någon som har någon idé? Termostat? Överhettningsskydd?
Har precis bytt till ny elpatron men det hjälpte inte.
Allt annat verkar fungera som det ska, förtryck i expansionskärlet satt till 1,5 Bar, cirkulationspumpen snurrar, systemet är avluftat och trycket är stabilt.
När jag vrider på termostatvredet så klickar det för att indikera vilken temp vattnet håller.
Någon som har någon idé? Termostat? Överhettningsskydd?
Har testat att trycka in den, men jag hörde inget klick...
Kanske inte tryckte tillräckligt hårt.
Kanske inte tryckte tillräckligt hårt.
Testat igen. På denna modell (VE4) är det ett hål framsidan med ett bleck bakom som man trycker in för att återställa.
Klickar ingenting, men tror inte det ska göra det heller. Man känner att man trycker in blecket ändå.
Kikat runt efter reservdelar nu.
Pannan verkar bestå av Kontaktor, Överhettningsskydd och Termostat.
Vilken del är mest troligast trasig tro?
Någon som vet om man kan mäta över dessa för att kolla om de är defekta?
Klickar ingenting, men tror inte det ska göra det heller. Man känner att man trycker in blecket ändå.
Kikat runt efter reservdelar nu.
Pannan verkar bestå av Kontaktor, Överhettningsskydd och Termostat.
Vilken del är mest troligast trasig tro?
Någon som vet om man kan mäta över dessa för att kolla om de är defekta?
Först se om det finns spänning på inkommande plint L1 - L2 400V L1- L3 400 V L2 - L3 400 , L1 - noll ( brukarar vara blå ) är det OK så vrid upp termostaten på max, ( om ej kolla säkringarna ) då ska det finnas troligtvis 230 V på kontaktorernas A1 -A2 ( värmebaronen kör med 230V manöver ) och där i mellan finns är det överhettningsskyddet och termostat. Det går att stänga av elen helt med arbetsbrytaren eller säkringarna och ringa/pipa mellan Inkom. L 1 och kontaktors A 1 eller A2
beroende på hur det är kopplat.
beroende på hur det är kopplat.
Toppen, tack för svar!
Har bara en multimeter som klarar 300V så kan inte mäta mellan plintarna i nuläget.
Kan ju testa att mäta 230V mellan A1 och A2 dock...
Har bara en multimeter som klarar 300V så kan inte mäta mellan plintarna i nuläget.
Kan ju testa att mäta 230V mellan A1 och A2 dock...
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har kollat inkommande nu. Alla 3 faser visar 230V.
Vred termostat till max och även A1-A2 visade 230V.
Kan jag utesluta kontaktorn tro eller behöver jag mäta över andra punkter på den?
Kan jag mäta mig vidare för att kolla termostat och överhettningsskyddet?
Vred termostat till max och även A1-A2 visade 230V.
Kan jag utesluta kontaktorn tro eller behöver jag mäta över andra punkter på den?
Kan jag mäta mig vidare för att kolla termostat och överhettningsskyddet?
Jepp om du lossar A 2 så ska det vara 230V mellan A1 och den lösa tampen, har du kört ner näsan i burken och luktat, en bränd spole i kontaktor brukar ge en lukt. Spänning på A1 och A2 230V och kontaktorn inte dra = rasig spole eller att konatktorankaret fastnat. Mitt på kontaktorn så är det hål ( fyrkantigt ) om du trycker ner den med en mejsel och håller koll på tempen så kommer den säkert att öka https://www.clasohlson.com/se/Kontaktor-4-pol-24-A-AEG/p/Pr363123000
1 - 2 - 3 är in 4- 5- 6 är ut A1 -A2 är samma som den gamla du har, det är snäppfastsättning på kontaktorn på skenan
1 - 2 - 3 är in 4- 5- 6 är ut A1 -A2 är samma som den gamla du har, det är snäppfastsättning på kontaktorn på skenan
Ok, jag mätte med både A1 och A2 inkopplad på kontaktorn, men det borde inte vara någon skillnad eller?
Det var en bränd lukt i samband med att den slutade fungera, kanske tyder på bränd spole isf?
Ska prova att trycka ner kontaktorankaret...
Bra med tips på den från Clas Ohlson. Hittade dock original kontaktorn för 350:-.
Det var en bränd lukt i samband med att den slutade fungera, kanske tyder på bränd spole isf?
Ska prova att trycka ner kontaktorankaret...
Bra med tips på den från Clas Ohlson. Hittade dock original kontaktorn för 350:-.
Jepp dom stänger bara av spänningen till kotatktorn, i ena fallet när tempen är i rätt storlek och andra fallet om det blir fel på termostat eller att kontaktorn fastnar dragen och värmer för mycket, bryter alla faser.J JimpaLimpa skrev:
Stort tack för hjälpen!J jonaserik skrev:
Kontaktorn bytt och allt fungerar som det ska.
Eftersom det är en äldre Baron, så rekommenderas till att byta dom andra kontaktorerna med, dom kan ha lite brända kontakter och inte fel att ligga i framkant, men ingen brådska. Normalt så tänker ingen på att dom blir brända och så helt plötsligt så blir det ingen värme. Nu är det ingen större fara när det gäller EL-pannor, men vid motor/kompressordrift så kan det vara katastrof..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden