Hej.

Vi har precis byggt ett nytt hus och lejde bort i princip allt. Till saken så har jag en fråga om golvvärmen:

I vardagsrum/kök är golvvärmen uppdelad i 3 zoner. 2 av zonerna är kopplade på samma "styrdon" medans den tredje är lämnad "fullt öppen" utan att sitta på en styrning. Det blir konstigt när den fullt öppna slingan medför att halva vardagsrummet är jättevarmt medans den andra halvan är "kall".

Frågade dom som satte in golvvärmen och dom sa att man vill ha en fullt öppen slinga för att alltid ha "snurr i systemet" stämmer detta?

Om det måste vara så så ska vi byta så det får va öppen slinga in till badrummet eller hallen istället (som ligger ungefär lika långt från pumpen)

Och hur blir det på sommaren? Då vill man väl inte ha en öppen slinga? Eller stryper man på pumpen då?

Tacksam för svar
Johan

Bästa svaret

I mitt hus har jag styrning på alla slingor och så kan man i uponors styrsystem för golvärmen välja en slinga som är bypass d.v.s. öppen när det egentligen inte behövs värme i huset. Jag har då valt sovrummet på övervåningen. Jag har även vattenradiatorer på övervåningen i samma slinga som golvärmefördelaren så jag kan välja bort bypass och då ha alla golvvärmeslingor stängda om det inte behövs någon värme så länge jag istället har cirkulation till vattenradiatorerna (som kan stängas av med manuella kranar). Värmekällan behöver väl alltid kunna bli av med värme på något sätt så det är därför man vill ha någon sorts cirkulation. Lite konstigt att man på sättet du beskriver har tvingat en slinga att vara öppen. Man borde iaf få välja själv vilket slinga man vill ha öppen i detta fall.

Tack för svar!

Jag har pratat med firman och dom kommer att komma tillbaka och hjälpa till att ändra till veckan. Vi kommer sätta båda zonerna i vardagsrummet och den i köket på samma styrning så dom inte är olika temp (man kan tydligen ha max 3 på samma och då är det tajt med kablarna)

Sedan kommer badrummet eller hallen få bli "öppen" istället som jag var inne på. Dom känns mindre störande om dom är extra varma.

Men känns bra att fått höra det från en källa till att det måste finnas en bypass där den kan bli av med värmen. Är ju logiskt egentligen men inte sett det på bilder hos andra när jag googlat.

Tack

M Marsman80 skrev:
I mitt hus har jag styrning på alla slingor och så kan man i uponors styrsystem för golvärmen välja en slinga som är bypass d.v.s. öppen när det egentligen inte behövs värme i huset. Jag har då valt sovrummet på övervåningen. Jag har även vattenradiatorer på övervåningen i samma slinga som golvärmefördelaren så jag kan välja bort bypass och då ha alla golvvärmeslingor stängda om det inte behövs någon värme så länge jag istället har cirkulation till vattenradiatorerna (som kan stängas av med manuella kranar). Värmekällan behöver väl alltid kunna bli av med värme på något sätt så det är därför man vill ha någon sorts cirkulation. Lite konstigt att man på sättet du beskriver har tvingat en slinga att vara öppen. Man borde iaf få välja själv vilket slinga man vill ha öppen i detta fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.