Har ett litet (ca 7m2, 1.85m takhöjd) välisolerat utrymme som jag försöker värma upp med denna radiator:
https://www.biltema.se/bygg/el/element/oljefyllt-element-2000040754
Kommer bara upp i ca 12 grader, och kan se att radiatorn slår av och på hela tiden:
Är det "by design", eller är det något fel? Eller är radiatorn helt enkelt för klen?
https://www.biltema.se/bygg/el/element/oljefyllt-element-2000040754
Kommer bara upp i ca 12 grader, och kan se att radiatorn slår av och på hela tiden:
Är det "by design", eller är det något fel? Eller är radiatorn helt enkelt för klen?
Det ser ju ganska mycket ut som att en primitiv termostat slår till och från hela tiden. Är det en mekanisk termostat? Hur högt är den uppskruvad? Kan luft passera fritt runt radiatorn? 7 m² och välisolerat borde inte vara en match för 500W element. Men som du ser får du inte ut 500W.
Att termostaten slår till/från är nog korrekt då den mäter temp i elementets direkta närhet.
Hur varmt uppskattar du att elementet blir? Är ytan rejält varmt men utrymmet bara håller 12 grader så är elementet för klent.
Intressant att Biltema skriver att det är lämpat för sporadisk användning,..
Hur varmt uppskattar du att elementet blir? Är ytan rejält varmt men utrymmet bara håller 12 grader så är elementet för klent.
Intressant att Biltema skriver att det är lämpat för sporadisk användning,..
Om elementet är så konstruerat att det inte kan lämna ifrån sig sin märkeffekt utan att bli överhettat så är det uselt och felkonstruerat. Sådana element finns och jag är inte förvånad om det finns på just biltema. Vi vet inte om 500W räcker eftersom elementet inte lämnar 500W. Men det vet vi att elementet inte lämnar sin märkeffekt.E etompau skrev:
Tror du behöver ett annat element eller skruva upp termostaten! Alternativt se om du kan förlänga termostaten utanför elementet. Som det blir nu blir det varmt vid elementet och sedan slår den av.
Termostaten är uppskruvad på max.
Är väl ingen direkt cirkulation, men radiatorn är inte särskilt varm (man kan ta i det utan problem).
Dessutom står det mitt på golvet, så inget i närheten som ger reflektionsvärme eller så.
Verkar som att det får lämnas tillbaka.
Brukar undvika Biltemas prylar, men tänkte att ett sånt här borde vara svårt att misslyckas med...
Är väl ingen direkt cirkulation, men radiatorn är inte särskilt varm (man kan ta i det utan problem).
Dessutom står det mitt på golvet, så inget i närheten som ger reflektionsvärme eller så.
Verkar som att det får lämnas tillbaka.
Brukar undvika Biltemas prylar, men tänkte att ett sånt här borde vara svårt att misslyckas med...
Jag har stött på två oljefyllda radiatorer där den ena var på 700W och den andra på 1000W. Den på 700W gav mycket mer värme ifrån sig. Gissningsvis samma problem där. Undermålig termostat. Jag tycker att det kan vara lite svårt att veta vad man får ibland med Biltema. De har både användbara, prisvärda saker och rent skräp. Ditt element tycks höra till den senare kategorin.
Bytte till en värmefläkt jag hade ståendes, och det blev skillnad direkt.
Inställd på ca 700W, så mer än Biltema-radiatorn, men rejäl skillnad i värme.
Framförallt är det skillnad i luftfuktighet, vilket egentligen är det primära här, då det är ett förråd.
Så då kommer nästa fråga: vilken luftfuktighet (och värme) bör man ha för att förvara saker "torrt"?
I sommar blir det ju förstås inga värmeproblem, men då kanske en avfuktare krävs istället.
Har försökt googla mig fram till om jag ska ha sorptions- eller kondesavfuktare, men inte blivit mycket klokare.
Förstår att kondesavfuktare är effektsnålare, men funkar inte optimalt när det blir lite kallare.
Så kanske en sån i kombination med en radiator (dock inte från Biltema ...) under den kalla årstiden?
Inställd på ca 700W, så mer än Biltema-radiatorn, men rejäl skillnad i värme.
Framförallt är det skillnad i luftfuktighet, vilket egentligen är det primära här, då det är ett förråd.
Så då kommer nästa fråga: vilken luftfuktighet (och värme) bör man ha för att förvara saker "torrt"?
I sommar blir det ju förstås inga värmeproblem, men då kanske en avfuktare krävs istället.
Har försökt googla mig fram till om jag ska ha sorptions- eller kondesavfuktare, men inte blivit mycket klokare.
Förstår att kondesavfuktare är effektsnålare, men funkar inte optimalt när det blir lite kallare.
Så kanske en sån i kombination med en radiator (dock inte från Biltema ...) under den kalla årstiden?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det är väl om det är kallare än +5º som sorptionsavfuktaren är effektivare. Och det enda som fungerar vid minusgrader. Ja har svårt att tro att du får fuktproblem i ett utrymme som värms till 12º på vintern om du inte tillför en massa fukt. 70%RH brukar anges som en gräns man skall hålla sig under.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden