21 379 läst ·
28 svar
21k läst
28 svar
Förhindra kallras utan element?
Hej,
Har ni kommit vidare i era tankar?
Jag sitter i samma tankar då vi är i tagen med att sätta in ett skjutglasparti. Vi har inte vattenburen värme varför jag funderar på om Man ska lägga in Elektrisk golvvärme framför fönstret. Finns någon risk med att kall luft möter golvvärmens varma luft i höjd med golvet och genom det skapar kondens?
Har ni kommit vidare i era tankar?
Jag sitter i samma tankar då vi är i tagen med att sätta in ett skjutglasparti. Vi har inte vattenburen värme varför jag funderar på om Man ska lägga in Elektrisk golvvärme framför fönstret. Finns någon risk med att kall luft möter golvvärmens varma luft i höjd med golvet och genom det skapar kondens?
Köpte från ett förtag i Varberg. Sök Korado.F Fluffy skrev:
När vi handlade så sålde de egentligen inte till privatpersoner men de hade ingen återförsäljare i närheten..
Det var inte gratis men betydligt billigare än de offerter vi hade fått från annat håll. Typ halva priset.
Konvektorerna har varit idrift i 5 år nu utan några problem. Fläkthastigheten är ställbar i tre steg. Steg 3 (högsta hastigheten) kan vara lite störande men använder aldrig steg 3. Använder oftast steg 1.
Ångrar absolut inte att vi monterade golvkonvektorer.
//H
Hej, vad kostade dessa golvkonvektorer? Har dessa fungerat bra tycker ni? Vi tänkte oss vattenburna, så jag antar att det då är en rörläggare som ska lägga in. Var arbetet dyrt?
Bästa!
Bästa!
Nu är det ca 5 år sedan men de kostade runt 9000:-/st. Sen tillkom nån 500-lapp för fläktstyrning (varvtalsstyrning) och trafo till fläktarna.
Priset beror ju på hur stora konvektorerna..
Hur priserna ser ut idag har jag ingen aning om.
Konvektorerna har funkat bra och vi är jättenöjda.
Ska jag montera fler stora fönsterpartier i framtiden så kommer jag också att montera golvkonvektorer.
Jag gjorde all installation själv. Har dragit om hela värmesystemet i huset..
//H
Ska jag montera fler stora fönsterpartier i framtiden så kommer jag också att montera golvkonvektorer.
//H
Oj, det var saftigt! 30 tkr!
Läser tråden nu då jag ska sätta in höga fönster i en gammal enplansvilla, hur gör man om man ska fälla ner golvkonvektorer, ska ju lägga nytt golv så kan självklart riva upp det, men finns det plats under? aldrig ägt hus så vet inte hur det ser ut, hade inte fungerat i lägenhet då betonggolvet oftast är just under laminaten?H hink1973 skrev:Nu är det ca 5 år sedan men de kostade runt 9000:-/st. Sen tillkom nån 500-lapp för fläktstyrning (varvtalsstyrning) och trafo till fläktarna.
//H
jag struntade i golvlonvwktorer då jag hade luft luft pump i samma rum. Partiet jag köpte var ett av de billigare men jag har inga problem med kallras.Emil Boman skrev:
Läser tråden nu då jag ska sätta in höga fönster i en gammal enplansvilla, hur gör man om man ska fälla ner golvkonvektorer, ska ju lägga nytt golv så kan självklart riva upp det, men finns det plats under? aldrig ägt hus så vet inte hur det ser ut, hade inte fungerat i lägenhet då betonggolvet oftast är just under laminaten?
tack så mycket för snabbt svar, jag bor dock i norrland och inte helt ovanligt att man får -25 om vintrarna i perioder, vart bor du? Har dock en öppen spis som vi ska sätta in en spisinsats till och använda som värmekälla, den är i samma rum som fönsterpartierna ska vara, skulle absolut kunna tänka mig att sätta i en luft värmepump ifall det kan tänkas hjälpa? Men du skippade alltså helt element runt dessa fönster?O OscarRvk skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden