Ska byta kökspannan som är dockad mot acctank och vill passa i den nya pannan mot mur och annat innan inkoppling.Kan jag fimpa och plugga rören från pannan och köra med bara acktanken ett kortare tag?Jag kommer då att mista expkärlet som går via pannan upp på vinden.Tanken har en förrådsberedare för vv och en elpatron på 6 kW så i vart fall vv bör ju funka om jag fyller upp tanken..missar ju trycket som uppstår när exp kärlet på vinden är borta så radiatorerna kanske inte får vatten fullt ut även om de ligger på lägre nivå än tanken men det gör mindre nu på försommaren.Finns risker?Missar ju öppen expansion men både tank i sig och beredare har säkventiler ovh elpatronen termiskbrytare förutom vanliga termostaten.Vore bra att ha vv för dusch och disk under tiden arbete pågår att installera pannan.

Måste ju funka då exp.kärlet håller trycket för radiatorer, men de är ju avstängda sommartid ändå. O kör du el så blir det inga enorma temp ökningar i tanken isåfall finns ju övertrycksventilen

Jag kan börja med att tala om att jag inte vet säkert.
Du pratar om säkerhetsventilerna på tanken. De kommer ju, när vattnet blir varmt och expanderar, släppa ut det trycket som bildas. Så långt allt gott. Men vad händer sen när temperaturen sjunker igen? Då får du väl undertryck i tanken istället? Jag vet inte vad som kommer hända i det läget, men tanken är åtminstone inte byggd för det.
Skulle det vara möjligt att ha säkerhetsventilen öppen istället? Du skriver att du har förrådsberedare i tanken. Om du har tanken full med en öppen ventil i toppen ser inte jag några problem, så länge du ser till att tanken är tillräckligt full för att inte patronen ska gå torr

Bästa svaret

Expansionskärlet är inte för att trycksätta radiatorer. Det finns för att hantera volymförändringen vid temperaturväxlingar. Främst i tanken då det är där den stora volymen finns.

När du har säkerhetsventiler blir det i alla fall inte farligt. En nödlösning skulle kunna vara att ha luft i toppen av acktanken. Annars finns det nog risk för deformering när den kallnar.

• Gilla
sagan1 och 1 till
  • Laddar…
Ok, hur får man upp radiator vattnet två våningar då utan trycket, jetpump?

H håbbe1961 skrev:
Ok, hur får man upp radiator vattnet två våningar då utan trycket, jetpump?
Vad menar du nu? Radiatorerna låg väl dessutom under acktanken i TS fall?
Självklart behöver du ett tryck i systemet för att få vatten över acktanken. Det trycket får du från vattenledningen när du fyller systemet. Expansionskärlet ser till att trycket hålls konstant när temperaturen varierar.

Jo men exp håller ju trycket upp i systemet för att motverka, höjdskillnad er i installationen. Har du 1 bar så kan du nå 10m upp i huset med radiator vattnet. Givetvis tar den upp den exp av volymen vid ökad temp. Men ingetr kritiskt i detta fall.

Eller nere, beroende på hur du vänder på det.....

Jepp

Tack för input!Jag var dit i morse och kollade mer i detalj,visade sig att stigare till expkärlet på vinden gick ihop med utgående från pannan på sätt som gör att jag kan skilja panna från rör utan att missa expkärlet!Jag fixar det med två klämringskopplingar med propp eller lock.Ssk viktigt var input om att acctank ev kunde "sugas" ihop när vattnet kallnar..nu slipper jag den oron och hade väl bara hänt vid strömavbrott längre tid annars pendlar det bara mellan 60-65 grader på elpatron.

D Daniel 109 skrev:
Expansionskärlet är inte för att trycksätta radiatorer. Det finns för att hantera volymförändringen vid temperaturväxlingar. Främst i tanken då det är där den stora volymen finns.

När du har säkerhetsventiler blir det i alla fall inte farligt. En nödlösning skulle kunna vara att ha luft i toppen av acktanken. Annars finns det nog risk för deformering när den kallnar.
Viktig aspekt svärfar som varit röris berättade om vv beredare som knycklats ihop som trampad ölburk pga ngt fel på säk/vacuum ventil när den kallnade..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.