Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, min NIBE F360P tappar trycket på mätaren hela tiden. Då jag sett över den lite misstänker jag att det är ”blåsan” i kärlet jag behöver fylla med luft/tryck.
Frågan är nu hur jag bäst gör detta och hur jag stänger av in och ut ventilerna till det röda kärlet? Inte heller kommer det varken luft eller vatten när jag trycker på nippeln till kärlet/behållaren.
(Kollat nätet och youtube redan, finner inte min modell med just detta problem).
Skaffa en "bildäckspump" med egen manometer på och börja fylla gummibälgen. Öppna samtidigt säkerhetsventilen för värmevattnet och 360P manometer visar när noll. Pumpa till 0,5 bar med bildäckspumpen. Fyll på i värmesystemet så det blir runt 1 bar. Kanske är bra att lufta systemet också.
Kalas, tack. Problemet är nu bara att jag inte finner manual på vilken kran/ventil som är vad?J Josth skrev:
Har inte det, sökte på nätet men kopplingarna ser inte likadant ut. Jag har bara ett svart och ett rött vred. Åt vilket håll vattnet går har jag inte koll på. Kanske du kan se vreden och förstå mer än mig av bilden?
Röret med svart säkerhetsventil på 9 bar är för ingående vatten till varmvattenberedaren. Påfyllningen till varmvattenberedaren ska stå öppen. Röret till vänster om detta är tappvarmvattnet. Säkerhetsventilen till värmevattnet måste vara den svarta längst till vänster. Troligen 2,5 bar. Påfyllningen till värmesystemet måste vara den avlånga ventilen till höger om påfyllningen till varmvattenberedaren.
Vad är det för tillverkningsdatum? Kanske står på någon av etiketterna i framkanten nertill.
Vad är det för tillverkningsdatum? Kanske står på någon av etiketterna i framkanten nertill.
Står säkert, får kolla när jag slutat jobbet inatt, dumt jag inte tog bild på det när jag ändå höll på.
Det sitter två säkerhetsventiler i den. Kolla på dom vad dom är märkta med för öppningstryck. En är på 9 bar och är till tappvattnet (den syns mitt i din första bild). Den ska du inte röra. Den andra är på 1,5 eller 2,5 bar och brukar sitta högt upp till vänster om du lossar den stora frontplåten. Den ska du använda för att göra värmesystemet trycklöst.
Ja precis, Efterfyll med avlånga svarta ventilen nederst i bilden. Runt 1 bar är normalt lagom tryck i pannan.
1997 fanns inte 360P vad jag känner till, den kom i början av 00-talet. Skulle möjligen vara något tidigt utvecklingsexemplar från testverkstaden hos NIBE??
1997 fanns inte 360P vad jag känner till, den kom i början av 00-talet. Skulle möjligen vara något tidigt utvecklingsexemplar från testverkstaden hos NIBE??