Hej,
CTC skickade med ett påfyllnads-/expansionskärl i plast till vår värmepumps brinekrets.
Vad de inte skickade med var en plugg att sätta i toppen.
Det ser ut att vara R15 gänga, men hur bra funkar det att sätta en plugg i metall där?
Gör jag bäst att sätta i en bussning i plast som jag sen skruvar en ventil i?

Sen undrar jag om någon har förlängt utegivarkabeln som skickades med? Vet någon maxlängd på en sådan?
Jag har pratat med CTC's support (som bara har öppet en timme på morgonen för privatpersoner) som inte kunde ge mig något bra svar på ovan frågor.

tommib
Det borde inte vara något problem med en metallplugg. Rätt säker på att jag har det så på mitt kärl. Det är i alla fall en metallövergång i botten.

Utegivarkabeln borde inte vara några problem att förlänga till åtminstone 50 m (säger manualen till min Nibe F1245) men du kan ju räkna på det. Ofta specificeras EKKX eller liknande som är typ 0,5 kvmm. Utegivaren är sällan mer avancerad än ett NTC-motstånd så välj en lite grövre kabel (högtalarsladd t.ex.) om du har orimliga sträckor. Kontrollmät vad pumpen säger att du har för temperatur och vad det faktiskt är. Hur lång sträcka rör det sig om?

tommib tommib skrev:
Det borde inte vara något problem med en metallplugg. Rätt säker på att jag har det så på mitt kärl. Det är i alla fall en metallövergång i botten.

Utegivarkabeln borde inte vara några problem att förlänga till åtminstone 50 m (säger manualen till min Nibe F1245) men du kan ju räkna på det. Ofta specificeras EKKX eller liknande som är typ 0,5 kvmm. Utegivaren är sällan mer avancerad än ett NTC-motstånd så välj en lite grövre kabel (högtalarsladd t.ex.) om du har orimliga sträckor. Kontrollmät vad pumpen säger att du har för temperatur och vad det faktiskt är. Hur lång sträcka rör det sig om?
När jag var inne på Rinkabyrör så rekommenderade dom ett mellanstycke i plast, om något skulle gå sönder (antingen vid monteringen eller spricka senare) så var det mellanstycket och inte expansionskärlet.
Men men, verkar vara många som kör metall direkt när man kollar på bilder, så det funkar säkert.

Jag hade tänkt förlänga utegivaren i det redan dragna UTP nätet. Har inte kikat vad det är för dimension på ledarna i givarkabeln än, men det går säkert att lösa på något sätt.

Vissa sätter säkerhetsventilen där. Om man sätter säkventilen på annat ställe så kan man sätta en propp eller kulventil för enkel påfyllning. Använd gängtejp mot plasten

V Vector skrev:
Vissa sätter säkerhetsventilen där. Om man sätter säkventilen på annat ställe så kan man sätta en propp eller kulventil för enkel påfyllning. Använd gängtejp mot plasten
Ja, jag såg att det var ett alternativ eftersom den hade R15 gänga, men kändes dumt att skruva av den vid eventuell påfyllning.
Så jag tror jag sätter säkerhetsventilen på en avstickare från stigaren under kärlet, och kör en ventil uppe istället för propp.
Det är kanske att föredra gängtejp framför loctite i detta fallet, annars gillar jag loctite.

Jag gillar då inte locktite men kör du på det...

Enklast är väl att sätta säkerhetsventilen där? Då får man dels nåt att sätta för hålet och dels nåt att fylla på vätska genom vid behov.

useless useless skrev:
Enklast är väl att sätta säkerhetsventilen där? Då får man dels nåt att sätta för hålet och dels nåt att fylla på vätska genom vid behov.
Hur tänker du dig att du fyller på kärlet i det scenariot?

Man vill ha något öppningsbart där, tanken är att man ska kunna se nivån i kärlet, om det av någon anledning blir stumfyllt så kan även fylla i luft genom toppen. Säkerhetsventilen blir jättebra där, den går att använda till att både fylla luft och vatten.

richardtenggren
På vårt kärl satt installatören en mässingsplugg med gängtejp.

Du ska inte ha frikyla, förstod det som man oftast byter till ett trycksatt kärl då.

P Plutus skrev:
Man vill ha något öppningsbart där, tanken är att man ska kunna se nivån i kärlet, om det av någon anledning blir stumfyllt så kan även fylla i luft genom toppen. Säkerhetsventilen blir jättebra där, den går att använda till att både fylla luft och vatten.
Man ser nivån på vätskan genom kärlet.

richardtenggren richardtenggren skrev:
På vårt kärl satt installatören en mässingsplugg med gängtejp.

Du ska inte ha frikyla, förstod det som man oftast byter till ett trycksatt kärl då.
Kärlet håller ju samma tryck som övriga kullersten gör. Där Max tryck blir 3Bar sen löser ventilen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.