Värme allmänt
jteg68: [citat] ETA PC25. Jag hade tur, den hade gått tre säsonger och såldes för en femtedel av nypris för att ägaren hade haft problem med pelletskeveranser och installerade fjärrvärme istället. Installerade själv; rör, böjar och ventiler samt hjälp att baxa den plats var det enda som behövdes.
Granström2: https://lenhovda.com/sv/vara-produkter/kamflansradiator/kamflansradiator
Magnificus1: Hej. Det trasslar med mitt vattenburna golvvärmesystem Ingen värme i toautrymmet, 4 kvm. Wgf- fördelaren försörjer 6 slingor, de övriga ger värme som dom skall. Axeltappen i packboxen hade fastnat men jag fick loss den och motionerar, går nu lätt och fjädrar tillbaka. Men fortfarande kallt på toa. Jag har provat att öppna returventilen men det hjälper inte. Finns det någon
janwide: Jag kan inte mycket om ettrörssystem men man kan ju gissa lite. Vill du ha ned temperaturen på handdukstorken så kan du antingen minska flödet av vatten i handdukstorken. (Med koppling enligt mitt tips.) Då ökar temperaturen på returvattnet. Eller så kan du öka flödet i radiatorerna innan torken på slingan. Då kommer det att vara något lägre temperatur på vattnet som kommer till
ChristoferR: Hej. Ska under sommaren igår byta ut vårt värmesystem. Det består av ca 80kvm golvvärme 16mm från LK. Det ska installeras på undervåningen. På övervåningen ska vi ha element, 4st. Till dom har jag dragit uponors 16mm kombirör. På bilden visar det hur jag ska koppla ihop allt i tvättstugan. En firma kommer och installerar luft/vatten värmepump, lutar mot en CTC. Dom kopplar in mot
Leif_Loket: Perfekt. Verkar ju onekligen enklare att fylla på lite oftare även om det vittrar ur snabbare med kalkbruk. Tack för tipset, ska testa nästa vecka. Tack för din hjälp.
BrokenArrow: Funkar bra. Jag antar att det även finns ack-tank för solvärmen. Nu när pelletspannan är avstängd och panelerna håller värmen i huset så kan man inte förvänta sig att varmvattnet blir speciellt varmt, men när husets värmebohov minskar borde det inte vara några problem att få minst 70 gradigt vatten från solfångarna.
GoC: [citat] Då är det väl bara att gå loss med släggan. Det är med största sannolikhet en massiv sak av tegel och eventuell puts.
Demmpa: Värmesystemet å troligen även kylsystemet får förläggas dolt med kopparrör samt får även ha dolda skarvar.
Vector: Jag säger bara... kör... Jag tänker slänga ut en fullt fungerande markslinga till bergvärmepumpen och borra bara för frikylan när jag får råd och som grädde på moset slippa att gräsmattan ser ut som en åker där slangarna ligger. Kan jag tjäna igen pengarna? Nej! Blir huset mer värt? Nja! Får en komforthöjning kosta? Ja!
Mawe85: Hittade en hel adapterguide så detta ska nog kunna lösa sig :) https://golvvarmebutiken.se/PartnerFiles/Golvvaermebutiken/resources/Adapterguide%20Ställdon.pdf
Richard Malmö: Hej jo men ratten för blandningsventilen har jag koll på o att man kan justera där! Har inga barn hemma som nyttjar vattnet så har valt att inte ratta på den ännu eftersom grundproblemet verkar vara något annat. Amen då låter det som att det ändå kan vara något knas med givarna. Det som dock förvånar mig är att alla tre givare i varmvattenberedaren alltid visar samma temp. Borde ju
yonna: Ytterligare tyckande: jag värmer hela huset (utom badrum) med pelletskaminen i vardagsrummet innebärande att jag annars bara har hushållsel. Men det beror naturligtvis på var i landet fastigheten ligger, rumsindelning och husets storlek.
hedde: [citat] Skall försöka begära ut det imorgon. Skall även prata med besiktningsmannen imorgon o kan kolla då han gjort provtagning i väggar o golv.
Vector: Kan det vara så att solen kommer åt å lysa på den.....
flying_c: Om du finns kvar här på internet. Hur gick det med kollektorslangen? Det är i princip dina två trådar som dyker upp när jag söker.
MerlinsBeard: Hej alla igen! Ville bara säga att elektrikern har varit hos mig nu och bekräftat att golvvärmen faktiskt är fullt fungerande. Så jag ska be en plattsättare fixa de plattor som har lossnat bara och eventuellt några fler som det kan finnas luft under. Vill tacka er alla för era otroligt goda råd! Nu känns detta mycket mer hanterligt!
ClasseClas: Kolla så båda faserna levererar spänning. Använd mätinstrument.
Tooli007: Hej forumet, tänkte höra om ni känner till vad det kan vara för fel om jag inte får vamt i rummet som dragningen längst till höger går till. Har testat den lilla termostaten att den fungerar och den går ner när värmen stängs av och hatten går upp när värmen ökas. Det jag undrar är om dom två rören som är kopplade på samma ledning har någon effekt. Den längst ner är stängd
Boende45: Att konvertera till vattenburet system med radiatorer kostar ca 7-8 tkr för rörläggning och kostnad för radiatorer. Alltså ca 100 tkr för ett system med 12 radiatorer. Till detta tillkommer kostnad för att ta upp hål för rör och eventuellt återställa golv mm. När rörmokaren kommer ska alltså allt vara klart för att lägga rören och montera radiatorerna. Sedan tillkommer
Åsa Lund: Om du stänger av cirkulationen och sedan testar att vrida på den vita?
Josth: Jo det är viktigt att radiatorerna är kopplade åt rätt håll. De ska vara varma upptill och sedan sjunker temperaturen neråt vartefter värme avges till rummet.
Lillsorken: Köpte huset för några år sedan,sprickorna fanns redan då, den gamla ägaren sa att skorstenen var ca fem år gammal han hade fått sprickorna redan efter nått år efter det att den byggdes han hade klagat hos muraren som hade byggt den men muraren hävdade att han eldat för hårt därav sprickorna och bjöd på en Putsning av skorstenen,,är den verkligen rätt byggd? Jag trodde inte att
Ubbex: [citat] Efter en befarad läcka i badrumsväggen eller den gamla golvvärmen (kopparrör) så bilade ”försäkringsbolaget” upp båda golven. Men det dom fann var ett stort vattentryck från marken på våren, då huset ligger i suterräng. Så varje vår hade smältvatten tryckts upp genom platta år efter år tills det märktes på ett murket trägolv som fanns då. Jag dränerade om runt
asvedulf: Tryckte upp till 5.5 bar. Väntade en timma. Trycket gick ner till 4.9 bar (antagligen slangen som utvidgade sig). Reducerade trycket till 3.0 bar. Trycket steg inom 5 min till 3.2 bar (slangen drog ihop sig). Har legat stabilt på 3.2 bar i 90 minuter. Räcker det så? Kollar imorgon bitti också.
PatricF: [citat] ah my bad. Trodde den hette så. Rinkaby Rörs hemsida väjer den billigaste som standard såg jag nu. Jag har 4 slingor på 50 kvm så Minishunten bör räcka.
Isakare: Har min golvvärme på från hösten till våren (23,5 grader, oisolerad platta på mark mitt i huset) Jag har typ samma elförbrukning som mina grannar i samma lägenheter utan golvvärme, men med handdukstork som värmekälla. Skillnaden är att jag har mycket bättre värmekomfort i badrummet.
knegolf: Hej. Tack för din input. Jag är själv elektriker, så den biten löser jag utan problem. Har dessutom ett trådlöst larm installerat för att skydda bygget. Larmet varnar direkt vid spänningsbortfall om det skulle bli jordfel eller om strömmen försvinner av någon annan anledning. Där sitter dessutom tempgivare i alla enheter sånatt det går att följa temperaturen i huset. Då är det