Upptäckte i helgen att Entreprenören har bilat upp golvet och åtgärdat en läcka i värmeslingan av bilden att döma.

plattan blev gjuten i mars och stomresning skedde i slutet av samma månad.

Försöker bli klok på om detta är vanligt och om ”good practice” är att bila upp, skarva och gjuta om.

Rummet i fråga är badrummet och framledes så ska det på fuktspärr, klinker osv.

Huset är ett totalentreprenad av välkänd hustillverkare.

• Uppbruten betongplatta med synlig värmeslinga, isolering och en nyinstallerad koppling, indikerande reparation av läcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbrutet betonggolv med reparerad vattenläcka, värmeslinga och isolering, redo för återgjutning.
    Skapa konto
  • Uppbrutet betonggolv med åtgärdad värmeslingeläcka och synliga rör samt isolering.
    Skapa konto
Stampen Stampen skrev:
Upptäckte i helgen att Entreprenören har bilat upp golvet och åtgärdat en läcka i värmeslingan av bilden att döma.

plattan blev gjuten i mars och stomresning skedde i slutet av samma månad.

Försöker bli klok på om detta är vanligt och om ”good practice” är att bila upp, skarva och gjuta om.

Rummet i fråga är badrummet och framledes så ska det på fuktspärr, klinker osv.

Huset är ett totalentreprenad av välkänd hustillverkare.
hur skulle dom annars göra?

få en riktig dokumentation med underskrift av dom bara och stäm av me ditt försäkringsbolag

• Gilla
Stampen
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
hur skulle dom annars göra?

få en riktig dokumentation med underskrift av dom bara och stäm av me ditt försäkringsbolag
Precis det jag är ute efter, håller med om att det blir svårt att göra något annat. Men oron växer över det finns mer elände som vi inte ser nu och upptäcker långt senare, det har vart en del turer med olika underentreprenörer som kommer och går och har minst sagt skiftande kvalitetsnivå.

Tar ju hellre fighten nu - än senare - om det skulle vara något som man bör oroa sig över.

Först av allt, vad beror skadan på slangen av, kanske fler skador, en skada på en GV-slang med genomslag är svår att få till utan en sorts mekanisk åverkan. , Troligtvis så var betongen blöt där läckan är och så hittades den.

J jonaserik skrev:
Först av allt, vad beror skadan på slangen av, kanske fler skador, en skada på en GV-slang med genomslag är svår att få till utan en sorts mekanisk åverkan. , Troligtvis så var betongen blöt där läckan är och så hittades den.
Jag tror att skadan uppstod när man borrade fast väggstöd vid stomresning. Systemet stod under lufttryck under gjutningen, dvs. slarv eller felaktigt utförd borrning. Precis som du säger så upptäcktes nog vattenläckan pga. fukt i betongen.

Då har dom borrat på flera ställen för väggstöd, har du GV i hela huset

J jonaserik skrev:
Då har dom borrat på flera ställen för väggstöd, har du GV i hela huset
Japp, ligger slingor för hela huset i plattan.

Nissens
Det ser ut som att värmeslangen ligger mer under betongen än i den... man borde ju vilja att värmen från slangen förs över till betongen så mycket som möjligt... ligger typ halva slangen nere i isoleringen så halveras ju värmeöverföringen...

Så kan fråga sig lite till. Inga mera läckor nu vad jag förstår, dom har borrat för djupt eller så ligger slangarna grunt. Ingen som vet om dom vid borrning för andra stöd, har tuschat/skavt på sidan av en slang. Detn kan vara tät men diffspärren i den är skadad och då kommer tanken på VP att rosta när syre kommer in. Det är ett nytt hus och då finns 10 års regeln för garanti för allt. Så i mitt tycke ska du se till att KA ska notera i besiktningsprotokollet om detta. att skada på slang och läcka blivit med lagning. Mät gärna in platsen från hörnen, så du vet exakt var lagningen finns och gärna med foton. Gör det på en ritning som du har i gömmorna Du kan kräva det om KA viftar bort med att allt är tätt och inte läcker.

• Gilla
Stampen
  • Laddar…
Nissens
J jonaserik skrev:
Så kan fråga sig lite till. Inga mera läckor nu vad jag förstår, dom har borrat för djupt eller så ligger slangarna grunt. Ingen som vet om dom vid borrning för andra stöd, har tuschat/skavt på sidan av en slang. Detn kan vara tät men diffspärren i den är skadad och då kommer tanken på VP att rosta när syre kommer in. Det är ett nytt hus och då finns 10 års regeln för garanti för allt. Så i mitt tycke ska du se till att KA ska notera i besiktningsprotokollet om detta. att skada på slang och läcka blivit med lagning. Mät gärna in platsen från hörnen, så du vet exakt var lagningen finns och gärna med foton. Gör det på en ritning som du har i gömmorna Du kan kräva det om KA viftar bort med att allt är tätt och inte läcker.
Jag har samma konstruktion, och djupet för slangen ser rätt ok ut tycker jag, däremot borde det vara mer betong under slangen...

De borrade 40 mm enl. utsago för väggstöden, så det borde inte tatt i GV-slangen kan jag tycka baserat på mängden betong man ser på bilden, kan ju vart att den slangen blivit nedtrampat under gjutningen och sen att det pyst läck, men håller med om att slangen ser ut att ligga mer mellan isolering och betong snarare än i betongen.

Det finns dokumenterat i kontrollplanen med arbetsplatsbesök innan gjutning när GV-systemet samt armering var på plats, så det bör inte ha vart några tokigheter om inte KA har missat någon slinga som låg tokigt. Bilder från arb.platsbesöket som kanske kan ge er proffs någon ledtråd?

Armeringsjärn och gulvärme slangar på isolering innan betonggjutning på en byggarbetsplats.
Skapa konto
Byggarbetsplats med GV-slangar och armering före betonggjutning.
Skapa konto

Nedtrampad och gått läck tror jag inte på, däremot att det kan ha varit en luftficka och när det borrades så blir det ett hopp neråt för borren och tog slangen med sig.

Luftficka i betongen typ? Ja, det enda man kan gå på är ju bilderna på hur det ser ut där de bilat ut och vad jag kan bedöma så ser det ut att vara bra med betong på båda sidorna där slangen går vidare in i plattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.