F
Freddan-70: Vad säger monteringsanvisningarna? Det kan vara olika beroende på vilket land du befinner dig i och vad bygglagarna i det landet du ska bygga i kräver.
1 svar · 1,1k läst
GoC
GoC: Endera är den en ventil på framledningen som är stängd någon stans, eller en luftbubbla. Kör på som du gjort en god stund, det tar en stund att dra med sig luften, som då skall hamna i elementet. Har du följt ledningen till elementet och kollat så det inte sitter en luftventil nån stans i en höjdpunkt på den.
13 svar · 3,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Aha. Det trodde jag man klarade sig utan om man bara hade värmebehov. Isåfall håller jag med om att kalkylen inte går ihop.
27 svar · 3,5k läst
G
Granström2: Vredet av plastic från 60-talet sitter med en kona på en mässingaxel. När ventilen börjat gå lätt och droppar vatten tror man att det ska gå att täta enkelt som tidigare sk slottsventiler, men icke. Tätat med någon torkad gummiring. Jag bytte hela ventilen till en Biltema termostatventil och satte på en gammal termostat från en fyndbod. Kanske finns det reservdelar till själva
4 svar · 981 läst
·
K
Kennster: Har försökt söka lite men inte riktigt hittat svaret på det jag söker. Jag har funderat en del på om man inte borde kunna växla automatiskt mellan att värma med LLVP och elradiatorer. I vårt hus har vi ett stort vardagsrum som hänger ihop med köket. Detta skulle kunna värmas upp med LLVP alla de timmar man inte befinner sig där, dvs på natten och när man är på jobbet. Eller bara
0 svar · 964 läst
B
bockara: [citat] Ja men precis, det känns ju lite mer som ett osäkert kort. Jag har fått priset av en installatör med bra rykte och det är under halva priset i jämförelse med priset på materiel från en annan installatör som räknat med produkter från LK.
2 svar · 4,0k läst
N
Nokli: [citat] Okej, T-169 är trådlösa termostater. En termostat till badrummet och en termostat till hallen, där systemen finns. Givaren sitter väl i termostaten(?). Ska försöka få tag i bild så snart som möjligt (y)
6 svar · 2,5k läst
Monkort
Monkort: Det lät invecklat för mig, jag får nog stänga manuellt.
10 svar · 2,0k läst
·
normark
normark: Då siktar jag in mig på att köra 20mm då
2 svar · 1,7k läst
useless
useless: Köldbäraren kyls av den pryl som använder energin (någon form av värmepump gissar jag). Det kan ju skilja i hur mycket energi som används i respektive hus på grund av en massa saker. Andra förklaringar till skillnaden kan vara olika flöden på grund av olika långa rör och olika mycket förluster på grund av varierande isolering och avstånd. För att kunna ge ett bättre svar behöver
4 svar · 980 läst
V
Vante: Har ett sommarhus på 60kvm som används April-Oktober håller 10° med elradiatorer, startar en 2000w elfläkt med Ontechen så är det varmt när vi kommer fram, braskamin för myseldning och en Solarventi som ventilerar bort " stuglukten"
6 svar · 4,4k läst
F
Fafnir: Hej, Funderar på om det kan vara värt att genomföra en energibesiktning för att kunna få grönt bolån vid belåning av en villa i Täby. Den är byggd i tre etapper - först på typ 20-30-talet, resterande under de kommande decennierna. Men den har inte isolerats direkt med moderna ingrepp,eller så, utan har i princip varit orörd i flera decennier. Yta på 185 kvm, har bergvärme (den
0 svar · 1,4k läst
T
Anonymiserad 122206: Det stämmer ju bra, men årsmedeltemperaturen i exempelvis Lund är 7,8, så att vintertid ligga runt 8 är ganska nära utetemperaturen, längs väggar och golvvinklar är man säkert mitt på utetemperatur. Sen tror jag inte att det är någon stor fara, det måste finnas 100 000-tals stugor som stått kallställda hela vintern i decennier utan att ruttna. Luktar stugan muggigt när du kommer
6 svar · 1,2k läst
V
Visbylarsson: [citat] Tack för ditt inlägg. Smutsfiltret inne i QZ2 är nu rensat hos mig. Har fått Högtryckslarm tidigare och displayen säger att man ska avlufta och/eller rensa smutsfiltret. Förstod aldrig vart det där smutsfiltret fanns någonstans, men nu vet jag pga ditt inlägg! Hoppas larmet försvinner nu. Filtret var inte igensatt på något sätt, men en del skit var där utan tvekan.
38 svar · 23,7k läst
·
F
fuselage: [citat] Glömde ju svara här. Tack för tips! Jag la ut termostaten i kylan. "Vaxet" eller vad det är drog inte ihop sig så som på en annan fungerande termostat, så det blir till att skaffa nya. (gjorde inte det då, då granen stod vid elementet och inte behövde ha särskilt mycket värme... =) )
4 svar · 3,1k läst
·
R
RoAd: [citat] Som sagt, det är ett välisolerat treglasfönster så jag hoppas att risken är liten. Men ja, det är väl den största risken.
4 svar · 2,3k läst
Krokben
Krokben: Verkar installatören bra så är det bara att tuta och köra!
5 svar · 1,2k läst
Fairlane
Fairlane: Helt korrekt, rören till samtliga element kommer upp mitt under. Vad innebär det?
12 svar · 6,2k läst
·
P
Picea: Mina är från 2006 och håller ännu att titta på. Ska alltså inte få idén att plocka av och kolla lite...
1 svar · 3,7k läst
·
S
spacemoose: [citat] Har dessvärre ingen egen erfarenhet av jordvärme så kan inte svara på det. Gjorde dock samma resa fast med luft/vatten VP då jag inte har ytan att lägga slang på. Satte en Nibe 20kW luft/vatten VP till huset i steg 1 och sedan en solcellsanläggning på 38kWp i steg 2 för att täcka allt elbehov.
4 svar · 2,8k läst
J
jonaserik: OK kanske det går att koppla slangen på rören ovan golvet och ha en ternostatkropp i ett rör i golvet med termodonet sittande strax under elementet, En kapilärtermostat , tror att du kan få flöde genom GV där du verkar ha 2-rörsystem i huset. ,Hur påkopplingen i sak ska göras lite svårt så här på avstånd, men en röris kan nog säga det.
3 svar · 2,0k läst
·
N
nybyggarn3: Nu blir det lite OT men jag har börjat fundera på hur mycket el värmaren i FTX aggregatet drar och till vilken nytta. Har ett swegon casa r5 (tror jag det heter). Har aldrig funderat speciellt mycket på inställningarna men gick in i serviceläge och stängde av värmaren samtidigt som jag ställde ner kurvan på bergvärmen. Vi körde ca en vecka helt utan värme när det var soligt väder.
39 svar · 7,3k läst
·
Spelman
Spelman: [citat] Hej Hur räknar du fram det?:)
4 svar · 1,8k läst
L
Lars S: [citat] [citat]
5 svar · 1,8k läst
·
R
RickardLås: [citat] Behövde ingen reparatör. Visade sig att pumpen inte orkade värma upp när det var så kallt ute. Satt igång ett element i samma rum och då löste sig allt :)
5 svar · 2,4k läst
C
cpalm: Kolla först och främst att den verkligen är inställd på att jobba med golvtermostaten. För om den är inställd på att reglera utifrån rumstemperatur så kan det bli väldigt ojämn temperatur på golvet.
11 svar · 3,6k läst
·
B
bockara: Jag skulle också vilja veta lite om Heatup, om det är någon som använt det eller har koll på om det är bra produkter?
7 svar · 6,2k läst
Nobbe_1
Nobbe_1: Jag vill börja med att tacka så otroligt mycket för att du ger mig så utförliga svar! Det till och med så jag lär mig :crysmile: Fördelningen är rätt bra som den är just nu men som tidigare innan jag bytte BVP så är det lite väl kallt i TV-rummet på nedersta planet. Jag skulle nog vilja ha ca 21 grader där ”nere”. Just nu är det -14 grader ute. I garaget är det på tok för
4 svar · 2,3k läst
·
P
Phasio: Felet löst. Jag bytade kretskortet till innerdelen.
1 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.