Vi har köpt ett fritidshus med kamin från 70-talet och jag drömmer om en murad öppenspis.
(Se bilder för inspiration)
Kaminen står just nu i hörnet på kortsidan av vardagsrumsväggen. Kanske går det att mura i hörnet alternativt göra någonting av hela väggen.
Går det att göra utan att bli ruinerad?
Tips om hur jag går tillväga?
Tack på förhand!
(Se bilder för inspiration)
Kaminen står just nu i hörnet på kortsidan av vardagsrumsväggen. Kanske går det att mura i hörnet alternativt göra någonting av hela väggen.
Går det att göra utan att bli ruinerad?
Tips om hur jag går tillväga?
Tack på förhand!
Tack för tips! Får uppdatera tråden när vi fått tillgång till huset. Just nu är vi planerings/visionsfasen 
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Plankan82 skrev:
Vi har köpt ett fritidshus med kamin från 70-talet och jag drömmer om en murad öppenspis.
(Se bilder för inspiration)
Kaminen står just nu i hörnet på kortsidan av vardagsrumsväggen. Kanske går det att mura i hörnet alternativt göra någonting av hela väggen.
Går det att göra utan att bli ruinerad?
Tips om hur jag går tillväga?
Tack på förhand!
Antar att du vet att öppna spisar är det sämsta alternativet ur uppvärmningssynpunkt (om du inte murar upp en bjässe på flera ton med rökgångar förstås)? Finns många insatser med glas åt 3 sidor som säkerligen skulle funka för din del. Eller byt ut din befintliga kamin mot en med mer glas?
Mvh
Om du vill byta kamin till öppenspis så finns det en del saker man bör tänka på innan man gör det.
Är kaminen där för uppvärmning eller för mys?
dvs klarar du uppvärmningen utan kamin?
Om du inte klarar att värma upp fritidshuset utan kaminen, är nog det bästa alternativet precis som @rob_t_j72 säger: byta mot en insats-kamin/murspis med mycket glasytor.
Om du klarar uppvärmningen utan kaminen... och vill byta till öppenspis för mysfaktorn så har jag flera förslag till hur du kan få ut mer värme ur öppna spisen.
Ett är att installera en "Reflective Fire back"
https://www.gratewalloffire.com/Reflective-Fire-Backs.html
Den ger ca dubbla värmen ut i rummet än en normal öppen spis
Jag har en 20mm själv och har mätt upp värmestrålingen mellan teglet och "fireback". ca 2x
(jag lät ett lokalt plåtverkstadsbolag tillverka den av stål åt mig)
Ett annat, (som jag själv ska prova till nästa vinter) är en sån här:
https://www.gratewalloffire.com/Decorative-vertical-grates_c_2.html
Tror att det med kan ge en skjuts på värmen ut i rummet samtidigt som det ser väldigt snyggt ut.
En av anledningarna till att jag köpte nuvarande hus just för att det finns en riktig öppen spis och inte en murspris eller instatskamin el liknande.
murspis är på andra plats mot en öppenspis för min del.
Vet av en murare i Stockholms/Norrköpings området som jag tycker är riktigt bra och har bra priser.
Skicka PM om du vill ha namnet.
Är kaminen där för uppvärmning eller för mys?
dvs klarar du uppvärmningen utan kamin?
Om du inte klarar att värma upp fritidshuset utan kaminen, är nog det bästa alternativet precis som @rob_t_j72 säger: byta mot en insats-kamin/murspis med mycket glasytor.
Om du klarar uppvärmningen utan kaminen... och vill byta till öppenspis för mysfaktorn så har jag flera förslag till hur du kan få ut mer värme ur öppna spisen.
Ett är att installera en "Reflective Fire back"
https://www.gratewalloffire.com/Reflective-Fire-Backs.html
Den ger ca dubbla värmen ut i rummet än en normal öppen spis
Jag har en 20mm själv och har mätt upp värmestrålingen mellan teglet och "fireback". ca 2x
(jag lät ett lokalt plåtverkstadsbolag tillverka den av stål åt mig)
Ett annat, (som jag själv ska prova till nästa vinter) är en sån här:
https://www.gratewalloffire.com/Decorative-vertical-grates_c_2.html
Tror att det med kan ge en skjuts på värmen ut i rummet samtidigt som det ser väldigt snyggt ut.
En av anledningarna till att jag köpte nuvarande hus just för att det finns en riktig öppen spis och inte en murspris eller instatskamin el liknande.
murspis är på andra plats mot en öppenspis för min del.
Vet av en murare i Stockholms/Norrköpings området som jag tycker är riktigt bra och har bra priser.
Skicka PM om du vill ha namnet.
Klicka här för att svara

