Installerade värmepump (luft/vatten) för några år sedan. Fjärrvärmen steg då mycket i pris i Lunds kommun.
Det har visat sig vara en bra investering avseende de rena el-kostnaderna men nu har kostnaderna för elnät stigit så mycket att de motsvarar elen i storlek.
Är det fortfarande lönsamt med värme pumpar då?
Räknas elnäts kostnader i kalkylen för nya pumpar?
Har solceller gör detta att elnätskostnaden ökar?
 
El måste du ha oavsett värmepump eller fjärrvärme så det är den rörliga kostnaden för el man måste räkna med. Den rörliga kostnaden finns dels i priset per kWh från elhandeln och kan dels finnas som överföringsavgift per kWh eller motsvarande i elnätskostnaden. I Skåne är nog årsvärmefaktorn minst 3,5 för en luftvattenvärmepump så man måste undersöka om rörliga elkostnaden dividerat med 3,5 blir lägre än fjärrvärmekostnaden. Hur solceller påverkar elnätskostnaden är jag däremot osäker på.
 
Relevanta frågor, man kan fråga sig hur marknaden på el kommer utveckla sig över 10 år jämfört med fjärrvärme. Finns Nilsholgersson att se historiskt hur utvecklingen sett ut.

sedan är fjärrvärme bra med tanke på utrymme och få komponenter jämfört med VP.

bara några tankar, tyvärr inga svar...
 
J Jeppson skrev:
Relevanta frågor, man kan fråga sig hur marknaden på el kommer utveckla sig över 10 år jämfört med fjärrvärme. Finns Nilsholgersson att se historiskt hur utvecklingen sett ut.

sedan är fjärrvärme bra med tanke på utrymme och få komponenter jämfört med VP.

bara några tankar, tyvärr inga svar...
Tänket att man kan växla ner från 25 till kanske 20 A vilket sparar ytterligare på nätkosgnaden som ju sjunker ordenligt när elförbrukningen går ner till kanske 5000kW.
 
C Ciligie skrev:
Tänket att man kan växla ner från 25 till kanske 20 A vilket sparar ytterligare på nätkosgnaden som ju sjunker ordenligt när elförbrukningen går ner till kanske 5000kW.
C Ciligie skrev:
Tänket att man kan växla ner från 25 till kanske 20 A vilket sparar ytterligare på nätkosgnaden som ju sjunker ordenligt när elförbrukningen går ner till kanske 5000kW.
Gör du inte av med mer än 5000 kwh så måste det räcka med 16 amp så sparar du en slant till.
Sen har eon ( om du har dom?) två taxor på 16 amp en över 8000kwh på 449 kr och en under 8000kwh på 149 kr i månaden
 
  • Gilla
Beggoo
  • Laddar…
Vilka mätarsäkringar som behövs styrs mest av toppeffektbehovet och inte förbrukningen. T.ex. när man lagar mat på spisen och i ugnen samt kör tvätt och torktumlare när det är kallt vinterväder ute. Är man bra på att planera effekten är det lönsamt. Bäst att prova först genom att sätta i t.ex. 16 A fast det sitter 25 A där. Kontrollera att säkringarna håller och inte blir väldigt varma. Då kan man byta på riktigt via elbolaget.
 
J Josth skrev:
Vilka mätarsäkringar som behövs styrs mest av toppeffektbehovet och inte förbrukningen. T.ex. när man lagar mat på spisen och i ugnen samt kör tvätt och torktumlare när det är kallt vinterväder ute. Är man bra på att planera effekten är det lönsamt. Bäst att prova först genom att sätta i t.ex. 16 A fast det sitter 25 A där. Kontrollera att säkringarna håller och inte blir väldigt varma. Då kan man byta på riktigt via elbolaget.
Mina tre sista hus har jag kört på 16 amp säkringar utan att blåsa en enda huvudsäkring.
Ett med jordvärme på 300 kvm.
Ett med bergvärme på 250 kvm
Och nu frånlufts pump med 220 kvm uppvärmd yta
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Kör också en villa på 3*16 Ytterst sällan det går en huvudsäkring.
Men då har värmepumpen effektvakt och alla förbrukare är noggrant och genomtänkt fördelade på L1, L2, L3.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.