Jag har en värmepump IVT Greenlin HT plus C7 där värmesystemet under en längre tid läckt ca: 1,5-2,0 droppar per minut och jag har inte lyckats lokalisera läckan. Expansionskärl och säkerhetsventil är bytta och fungerar perfekt. Golven i huset är uppreglade på betongplatta och rörledningarna ligger mellan golv och betongplatta.

I brist på bättre har jag börjat funderat på om påfyllnadsventilen som är en LK536 med inbyggd backventil kan läcka i backventilen och då släppa ut någon droppe vatten vid avslut av värmning av varmvatten. Påfyllnadsventilen har kärvat en del, så mycket så att plastvredet för påfyllnad har dragits sönder så jag måste använda skiftnyckel vid påfyllning.

Finns det möjligen någon som kan tipsa mig om hur jag skall hitta läckan i mitt värmesystem.

Sjunker trycket på manometern ? Skala av all isolering och leta efter gröna/vita kalkavlagringar i rörskarvar.

Trycket sjunker på manometern. Problemet är jag inte har några oisolerade rörskarvar som är synliga eftersom de ligger mellan det uppreglade golvet och den gjutna plattan.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.