Hej,

Tänkte se om nån kan råda oss med vår golvvärme - har letat i trådarna men inte hittat vägledning. Det nämns injustering men inte hur - manualen förstår jag inte :-) De har varit och justerat in enligt standard men det blir inte bättre.

Vi bor i lägenhet med golvvärme och verkar vara system från LK. Föreningen ska leverera 21 grader, vi kan kan inte själva justera för nån automatik är inte vald än. Vi har alltid 23-24 grader året runt och alltid fönstren öppna och sover kass.

Vi vill ha kallare i hela lägenheten framförallt sovrummen utan att förstöra systemet.

Kan någon vänlig själ vägleda oss vad vi behöver göra på övre resp under delen dvs öppna eller stänga för att få det kallare? Jättetack på förhand från noviserna! Ola

• LK golvvärmefördelare med justeringsventiler och temperaturmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmefördelare med blå regulatorer och en temperaturmätare visande inställd värme i ett värmeinstallationsskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt på ratten på nedre fördelare och vrid ner dom lagomt mycket. Hur mycket kan jag inte säga utan man får pröva sig fram men tänk på att varje justering tar ett tag att visa sig i tempratursänkning. Vill ni ha snabb lösning å kallare fort vrid ner dom i botten å utgå därifrån

• Gilla
OSkoglund
  • Laddar…
Dom övre rattarna är strypventiler, du vet vart respektive slinga går. då vrider du lite till höger/vänster och tittar på indikatorn hur den rör sig, nedåt lite mer flöde i slingan och tvärt om ( lika som att stänga en kran ) bara några mm, och väntar ett dygn, blir det inte bra, vrida lite till och vänta. Kan ta lite tid att justera in, men inget är omöjligt, det bara tar sin tid. För att få det svalare ska indikatorn gå uppåt.

V Vector skrev:
Sätt på ratten på nedre fördelare och vrid ner dom lagomt mycket. Hur mycket kan jag inte säga utan man får pröva sig fram men tänk på att varje justering tar ett tag att visa sig i tempratursänkning. Vill ni ha snabb lösning å kallare fort vrid ner dom i botten å utgå därifrån
tack för snabbt svar! Då vet vi hur vi kan börja!

J jonaserik skrev:
Dom övre rattarna är strypventiler, du vet vart respektive slinga går. då vrider du lite till höger/vänster och tittar på indikatorn hur den rör sig, nedåt lite mer flöde i slingan och tvärt om ( lika som att stänga en kran ) bara några mm, och väntar ett dygn, blir det inte bra, vrida lite till och vänta. Kan ta lite tid att justera in, men inget är omöjligt, det bara tar sin tid. För att få det svalare ska indikatorn gå uppåt.
aha tack! Vi trodde det var precis tvärtom! Och ja jag förstår att det tar tid att ställa om!

Jepp , det blir samma värme in till slingan, med att strypa till det så blir det mindre flöde och vattnet kallnar fortare slingan och tempen i rummet sjunker.

• Gilla
OSkoglund
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp , det blir samma värme in till slingan, med att strypa till det så blir det mindre flöde och vattnet kallnar fortare slingan och tempen i rummet sjunker.
ja jag trodde man ströp åt andra hållet - det ska vi testa - stort tack!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.