C
Cecla414: [citat] [citat] Polygrip löste biffen utan att jag ens behövde anstränga mig! Stort tack! Påfyllt och uppe på 1 Bar nu.
7 svar · 1,7k läst
·
C
cpalm: [citat] Att skruva loss "vingen" är inget problem. Men själva spindeln får du inte loss utan att demontera hela ventilen. Den är genomgående i ett stycke. Muttern runt spindeln håller tillsammans med en fjäder innanför ihop packboxen och den kan du också i princip skruva loss med vatten i systemet, men då kommer det att rinna en del beroende på hur mycket vatten som tränger förbi
3 svar · 2,2k läst
·
G
gluecifer: [citat] Tack, jag skickade på en snärtig smäll med den största skiftnyckeln i arsenalen :) Nu är insatsen bytt!
2 svar · 1,2k läst
·
Z
Zebaztian: Hej alla glada! Har 1-1/2 hus med vattenburetsystem Golvvärme på halva nedervåningen och resten består av radiatorer. Tanken jag har är att bygga ut befintligt golvvärmesystem som idag värmer vardagsrummet/matrummet som ligger på ca 40 kvm. Dessvärre är slingorna av 12mm pex totalt 5 slingor. Vill ha samma nivå på golven som kommer att använda mig av 12mm pex, samma storlek på
0 svar · 958 läst
J
jonaserik: Bara koppla bort den, låt tamparna hänga i luften först, vet du vilken det är kanske som donet inte rör sig på, i centralen är det lysdioder som indikerar drift och lyser när dom är aktiverade. Troligtvis så är det den en som är släkt hela tiden.. Men du ert vet viket don och då är det bara att följa kabeln in i centralen, så ser du var den är kopplad. Nu är det så att
3 svar · 1,9k läst
P
Anonymiserad 134940: [citat] Ja det låter rimligt! Ska jag dra den i botten då dvs medsols hela vägen. Undrar även vad ratten till vänster gör dvs den som sitter underst Tack!
7 svar · 1,1k läst
·
N
Anonymiserad 170696: [citat]
111 svar · 30,3k läst
·
K
Kakanov: [bild] Vi bytte fjärrvärmecentral bara för 2 månader sedan så grejjerna är ganska nya. Problemet var dock redan innan det.
4 svar · 1,3k läst
·
H
Hidalgomustang: Hej, Jag har ett fullisolerat uterum. Gjuten platta och egentligen samma standard som inne i huset, men med undantaget att väggarna är mer eller mindre bara fönster eller glaspartier. Vintertid när det är kallt så är det svårt att få temperaturen högre än 19 grader (såvida inte solen ligger på). Är det runt -5 grader så kanske temperaturen ligger på 18 grader kvällstid. Som
0 svar · 1,5k läst
Viktor.J
Viktor.J: Köp en gammal radiator. Mina är täta efter 75 år
4 svar · 1,2k läst
A
addee: Körde med syskonklammer, blev jättebra. Tack!
5 svar · 1,4k läst
·
K
karlmb: [citat] Det går ju å andra sidan att skruva in skruven i botten och bara vrida hela paketet vidare åt höger. Axeln kan ha fastnat som sagt men med en stor skruvmejsel så bör det gå att vrida den åt höger. Vill du minska värmen så är det bara att dra den runt nästan ett varv till så plastvisaren de sätt dit pekar på en lägre siffra. Men sen är det bara att köpa en ny "arm:" som
10 svar · 3,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Huruvida det är lönt med varmvattenkulvert vs elberedare kan diskuteras. Om det bor en familj om 4 pers som samtliga duschar 30 min om dagen så kan det vara värt en kulvert, men knappast annars.
35 svar · 3,8k läst
·
S
Sydwesten: Vi har väldigt ojämn värme i olika radiatorslingor. Skruvade av ändproppen på fördelaren i tro om att där hitta någon typ av inställningsmöjlighet. Men den verkar vara fylld med någon typ av fett. Någon som vet vad man ska göra?
0 svar · 882 läst
·
Fabrikör Stava
Fabrikör Stava: [citat] men kan elpatronen vara sönder när den ändå levererar lite värme? är det den som är uppdelad i olika effektsteg?
25 svar · 2,6k läst
·
J
jonaserik: Det går att såga ur två spår i bjälklaget Jacka ur utmed ytterväg med, så är det en del hus. det blir då två slingor, en på ena sidan huset och en på andra sidan och behöver inte vara grova. rör/slang
15 svar · 5,0k läst
·
J
Jowke: [bild] Möjligt att göra som på skissen?
4 svar · 1,5k läst
·
kristofer12345
kristofer12345: [citat] jag är med på vad du menar, dock så tror jag jag och familjen betalar hellre för komforten att få varmvattnet direkt,, efter att ha upplevt det andra..xd
34 svar · 3,5k läst
·
P
paralun: För den vetgirige angående luftfuktighet: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet Utifrån att det blir torrt under vintern så finns det då en marknad för befuktare om man blir störd.
10 svar · 2,0k läst
·
W
Wael88: Hej, god jul alla flyttat till ett hus på landet. Huset är ganska nytt men många hemgjort och hembyggt grejer som man önskar göra om eller justera. Huset hade en vedpanna men typ innan vi flyttade in har dom bytt till Nibe VVM500 luft vatten. Systemet sitter i garaget och skickar värme och varmvatten till huset. I huset ligger en golvvärme shunt med cirkulationspump och Thermotech EC8 med
0 svar · 906 läst
P-plats
P-plats: Har planerat att byta ut min LLVP i garaget mot en Fläktkonvektor i framtiden som ska kopplas ihop med min Bergvärmeanläggning via en kulvert. Har sökt information men hittar inte så mycket... 1. Vad ska man välja för fabrikat för att klara miljön i garaget som används som verkstad? 2. Hur kopplar man in dem och vilka övriga delar behövs som tex. termostat m.m.? 3. Hur brukar
0 svar · 992 läst
J
jonaserik: Du har väl inte brunnsvatten som cirkulerar i värmesystemet. Det var bara första gången som allt fylldes upp som ev lie skit kom med, inget att bry sig om.
26 svar · 11,2k läst
·
D
David_Berglund: Det är den lösningen jag har idag som jag trodde var något egenpåhittat fuskbygge från föregående ägare. Intressant att se att det faktiskt är tänkt så. :D Här är en bild underifrån hos oss, när jag växlade av för en trappa till källaren för några år sedan. Det är detta bjälklag som skall sadlas på och rätas upp, men då kanske jag rent av kan återanvända mina plåtar,
4 svar · 6,3k läst
·
nikasp
nikasp: As written there is no such thing as a more effective heater that consumes less than another with the same wattage. I made a bargain and found a 2kW Mills that is silent, has an electronic thermostat (mechanical ones tends to drift over time) and keeps the garage warm. But still pain in the ass having that kind of expensive heat source. In our cottage/torp I have a couple of non-oil/toaster-style
16 svar · 2,1k läst
N
Nyrostad: Lite tänkbara orsaker utifrån att det kom i samband med ett större ingrepp i värmesystemet: Luftficka i golvvärmeslingan, mer sannolikt ju högre belägen den är i relation till övriga värmesystemet. I ett badrum borde det vara ganska enkelt att spola igenom slingan för att utesluta detta. För lågt tryck på shuntens primärsida. Vad har du för tryck i värmesystemet i relation till
4 svar · 2,0k läst
·
B
basseman: Vatette har vi använt till combi pipe, punkar bra
1 svar · 1,5k läst
·
S
sewage: [citat] Tack för svar! Jo vi kollade att elementet var påslaget. Testade även att slå av/på några gånger för att försöka få fart på displayen. Men.. efter lite mer felsökning kröp det fram att de har någon funktion i centralen som går på utetemperaturen. Dvs den slår av och på spänningen med jämna mellanrum beroende på hur kallt det är. När jag väl mätte så var det 400V
13 svar · 5,8k läst
·
Q
qvrk: Hej! Har 2st golvvärmefördelare i huset, 1 på vardera våning. Bägge har lediga grenar som bara sitter där, helt outnyttjade. Varför inte utnyttja dem tänkte jag, och sätta dit en manometer eller termometer på vardera fördelare, för att ha koll om något ändras i systemet (men mest för intresses skull om vi ska vara ärliga). Finns någon anledning till att inte göra det? Tänkte
0 svar · 912 läst
A
Albireo: Intressant! Dock hittar jag inte något kvs-värde eller flöde när jag tittar på shuntar. Det enda jag ser är vilken anslutning dessa har. En faktor som ofta kommer i skymundan är luftfuktighet. I bland är temperaturen bra, men man fryser för att luftfuktigheten är hög. (då är det mysigt att krypa under en mjuk varm pläd). Eller vid väder omslag - känns det som kylan kryper in genom
7 svar · 3,4k läst
Demmpa
Demmpa: Vissa rörsystem från 60-/70-talet ska man inte röra annat än att hela slingan byts. Radiatorkretsar med följande kopplingar bör bytas ut, det sitter en gummiring som tätar mellan mässinghylsan & röret å det hålls på plats med två/tre små skruvar, [bild] https://www.byggahus.se/forum/threads/kapa-stalroer-elementroer-i-vaegg-golvvinkel.343325/#post-3295602
9 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.