S
SwiftD: Uppdatering 2: Jag satt och funderade över varför det var spikar på kurvan i "Maskinverkstaden" och inte i de andra två rummen. Jag kom på att jag satt ut rumstermostaterna lite provisoriskt och att i "Maskinverkstaden" satte jag termostaten mitt i rummet på en kapsåg med två fönster som vetter mot söder. Det kan ju vara så att solen legat på och träffat termostaten några gånger
3 svar · 1,1k läst
·
L
Anonymiserad 433451: går fint med sådan där vattenmantling på skorstenen.. Men den ger inte någon jätte mängd.. Du skulle haft en riktig vattenmantlad kamin kopplad till vattensystemet.
5 svar · 3,6k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Jag antar att radiatorerna är från en tid långt innan BVP kom till. Då är de dimensionerade för en ganska hög franledningstemperatur, kanske 70 C. Med en BVP kommer man aldrig upp i det. Dvs vid konvertering från ved/oljepanna till BVP krävs ofta (inte alltid) att radiatorerna byts till sådana som har mer värmeavgivningsyta. Större helt enkelt. Men det är inte OK att vissa radiatorer
5 svar · 2,1k läst
Demmpa
Demmpa: Ja, högst troligt behövs injustering. Difftempen mellan framledning & retur på en golvvärmeslinga bör inte vara mer än någon enstaka grad.
1 svar · 1,1k läst
S
Srixon: 5 installera luftvärmepump i vardagsrum. Om jag förstår ritning korrekt är ett intag där för cirkulationaluft. Ställ ner ACJ til under drifttemp på llvp. Se till att fläkt går i ACJ.
12 svar · 4,3k läst
·
C
cazz: [citat] hmm ok, kanske låter dumt men om jag stänger av, vad ska jag lyssna på eller göra? En del står att man ska stänga av och lufta och en del säger den ska vara på när man luftar?
4 svar · 1,5k läst
M
maarkus1: [citat] Tack. Den har jag kikat i. Det jag är osäker på är om man ska justera på handratten. Eller om man ska ställa den i max öppen och justera på temperaturbegränsaren. Eller kanske på returskruven.
2 svar · 1,8k läst
·
R
reez: Enkelt och billigt att laga, helt onödigt att byta. Googla.
8 svar · 5,2k läst
V
Vector: Ja det var ju inte världens snyggaste rördragning å pumpen sitter inte upp å ner men röris kunde ju ha vridit motorn halv varv så har det sett lite mer proffsigt ut. Men som det verkar så får du lufta som du gjort tills det är slut på luft ...
3 svar · 1,4k läst
·
J
jonaserik: Kan vara luft i den slingan och när flödet går genom dom andra så finns inget tryck kvar . Du har en pump i VP som trycker ut flödet, vad står den på nu, gasa på den till max och ha allt annat stängt så kanske det åker ut ev en luftbubbla. det kan vara svårt att lossa den och kan ta någon/ra timmar . Flödet måste upp i fart så att en ev. bubbla börjar rotera och då slås den
15 svar · 2,0k läst
·
J
jonaserik: Under donet så brukar det vara en mutter i plast eller metall bara ratta på den, i bland finns det dom som har som en liten läpp som ska tryckas för att lossa donet. Ingen bild så får allt
11 svar · 2,7k läst
O
ompalompas: [citat] Tack för snabbt svar. Får bli att sänka i expansionskärlet. Provade trycka i mer glykol i systemet via en tryckspruta men kom inte upp mer än 1 bar.( Systemet fylldes i somras när det var varmt och slogs på nu i vinter så trycket var nära 0)
2 svar · 1,7k läst
·
G
Ginovillveta: [citat] När du säger ventil så menar du att det är den man styr när man vrider på vredet? Och om det ska bytas så ska man kolla efter en ny ventil och vred?
4 svar · 2,0k läst
·
Skankyhank
Skankyhank: [citat] Såklart det var så, på undersidan gömde sig den lilla rackarn. :) Blir till att lufta imorgon, tack för all hjälp!
4 svar · 1,2k läst
·
V
Villa1981: [citat] Toppen, tack!
2 svar · 849 läst
·
S
saiter: Jo, om man öppnar en kran lite så det rinner lite lite grann så förhindrar man att det fryser. //AA
9 svar · 3,0k läst
·
V
växelventil: [citat] Du får ju naturligtvis kapa det.
7 svar · 1,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ljudet kommer när vattnets hastighet stryps å ventilen börjar vibrera. Genom att minska på pumphastigheten så minskas flödeshastigheten. Vid minskat vattenflöde så finns risken att efterföljande radiatorer kommer att bli svalare. Det gäller att förinställningen i varje radiatorkoppel är rätt injusterat för att det ska bli rätt temperatur på varje radiator. I följande inlägg
6 svar · 4,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: Eldar ni med ved eller värmer ni med elpatronerna? Elpatronerna sitter utanför pannan i den röd/blåa boxen. Med en extern cirkulationspump. Knappen ”cirkulationspump” på pannan är avstängd. Det bör finnas en cirkulationspump för radiatorkretsen. Försök att följ de olika rören som går till/från pannan, å rita upp allt. Ta även lite kort på rörsystemet.
5 svar · 2,1k läst
·
D
dannej83: Jag personligen tror att det lilla vi eldar påverkar miljön mindr3 än det vi tjänar in på den värme vår braskamin tjänar in på besparing av kw.
2 svar · 840 läst
D
DjKool: [citat] Tyvärr inte så smart pump. Utan kan bara sätta ner i värme och hastighet på fläkt. Så på dagarna när man inte är hemma är svaret kanske alltså sänka värme och hastighet på fläkt istället för att slå av? Bor i Göteborgsområdet med den kylan.
3 svar · 1,6k läst
Demmpa
Demmpa: Ja, det ser ut som att det är felmärkt.
7 svar · 3,4k läst
·
J
JockeHX: [citat] Tack! Jag testade skruva av den och mycket riktigt är det en vanlig termostat. Svante, jag har kollat lite på Tado nu och den verkar passa bra. Lite dyr, men snygg extern givare och det är mycket värt… men en Tado-fråga: mitt behov är mycket mindre än det Tado erbjuder, allt jag vill göra är ju att styra tempen i rummet. Det krävs tydligen en internetbrygga för att sätta upp
3 svar · 2,3k läst
·
Cheesen
Cheesen: Ja. Men hur du gör är lite olika beroende på hur konstruktionen är. Det finns kaminer som man kan vrida under drift.
1 svar · 1,3k läst
Demmpa
Demmpa: Kanske någon som har vridit ner termostaten lite, den på inkommande värme till golvvärmeshunten.
1 svar · 2,4k läst
·
J
Josth: Hej! Sänka parallell-förskjutningen neråt på värmepumpen måste bli mest effektivt och enklast för att sänka temperaturen överallt i huset.
1 svar · 1,2k läst
K
Kallebäck1: Trotts att alla alla termostater sätts på låg temp fortsätter (de flesta) ställen att värmas upp. Jag var tvungen att stänga golvvärme centralens el för att sänka temperaturen. Vad kan vara problemet? Nästa fråga om jag vill byta samtliga termostater mot något digitalt med skärm, finns det visa modeller som passar, hur kopplar man dem?
0 svar · 1,1k läst
·
L
lelleputt: Halloj, Sitter två cirkulationspumpar i vårt värmesystem, en kopplad till värmeväxlaren. Båda kan ställa in varvtalet i tre steg, men vette katten vad som är lämpligt att ställa in dessa på. Har ni några tips?
0 svar · 787 läst
N
nickevackerdag: Tack för era svar!
3 svar · 3,4k läst
·
T
thedeejay: Nu är hela elementet varmt. Vet inte om det var att något fastnat i ventilen och släppte för att jag vred på den eller om det beror på att jag vridit den ett kvarts varv moturs. Tack för hjälpen!
5 svar · 7,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.