Jag vill tina upp ett paket mjölk från frysen och undrar vad som är bäst ur energisynpunkt. Utetemperaturen är 0 C. Huset värms av bergvärmepunp. Modernt kylskåp.
* Tina mjölken på köksbänken
* Tina mjölken i kylen. Det hävdas ibland att det hjälper kylen och spar energi.
* Tina mjölken på altanen.
I det stora spelar det kanske ingen roll men jag vill veta argument.
Och hur det blir på sommaren när utetemp är 20C.

Redigerat:
Med de alternativet lär den inte tina på något annat ställe än på köksbänken.

D Daniel 109 skrev:
Med de alternativet lär den inte tina på något annat ställe än på köksbänken.
Rätt men jag har editerat.

Altanen går fortfarande bort efter som den inte tinar i 0grader. Omden tinar i kylen sparar det ju på kylens energiförbrukning och det tar lika mycket från huset som om den står på bänken. Så det är bättre i kylen.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
I kylen givetvis? Då nyttjar du ju kylan medans den tinar.

Jag kör själv alltid med detta "trix" gällande frusna matlådor, de lägger jag alltid i kylen kvällen innan jag tar med dem till jobbet.

I praktiken ger det nog otroligt lite i kronor och ören dock, men det känns bra. Speciellt om jag ställer den frusna lådan på ölhyllan :)

• Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
I kylen givetvis? Då nyttjar du ju kylan medans den tinar.

Jag kör själv alltid med detta "trix" gällande frusna matlådor, de lägger jag alltid i kylen kvällen innan jag tar med dem till jobbet.

I praktiken ger det nog otroligt lite i kronor och ören dock, men det känns bra. Speciellt om jag ställer den frusna lådan på ölhyllan :)
Jag är inte övertygad.
Vi antar frystempen -18°C, kyltempen 6°, rumstemp 20°C och utetemp 2°C. Sluttemperaturen för mjölken ska vara 20°C (katten har känslig mage).

Den specifika värmekapaciteten är 4000 J*kg-1*K-1.

Variant 1: upptining på köksbänken. Energiåtgång 4000*23K = 144 kJ som tas från rumsvärmen. Anta att VP har COP=4. Betyder att jag måste använda 144/4=36 kJ för upptining

Variant 2: upptining på balkongen. Sedan tar jag in den i rummet där den ska värmas också till 20°C. Min energiåtgång är 4000*18K/4=18 kJ.

Variant 3: upptining i kyl från -18° till 6°C. Mjölken tillförs 4000*24K=96 kJ. Denna energi kan inte komma någon annanstans ifrån än från rumsluften genom kylskåpsväggarna. Dessutom jobbar kylskåpet mindre och producerar mindre spillvärme till rummet. Sedan behöver VP fyller på dem 96 kJ igen och det kostar 96/4=24 kJ

Jag tror att upptining på balkong är energismartast. Man tar till vara uteluftens värme.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är inte övertygad.
Jag tror att upptining på balkong är energismartast. Man tar till vara uteluftens värme.
Du har säkert alldeles rätt i dina mycket tekniskt komplicerade uträkningar, det är jag helt övertygad om.

Men du vinner inga extra kalla öl på det sättet.

• Gilla
  • Haha
GYogytorna1 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vill tina upp ett paket mjölk från frysen och undrar vad som är bäst ur energisynpunkt. Utetemperaturen är 0 C. Huset värms av bergvärmepunp. Modernt kylskåp.
* Tina mjölken på köksbänken
* Tina mjölken i kylen. Det hävdas ibland att det hjälper kylen och spar energi.
* Tina mjölken på altanen.
I det stora spelar det kanske ingen roll men jag vill veta argument.
Och hur det blir på sommaren när utetemp är 20C.
Håller du på med någon ny energibesparingsplan åt MP? ;)

• Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Det är ju dessutom nya förutsättningar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det borde ju skilja en hel del mellan sommar och vinter!!!

O Oaken skrev:
Det borde ju skilja en hel del mellan sommar och vinter!!!
Nej, det blir exakt samma en sommardag med 0 grader ute som en vinterdag med 0 grader ute.

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det va nog inte en sådan sommardag jag menade!!

Jag vill inte vinna något miljöpris. Som fysiker tycker jag bara det är kul att titta lite på vardagsfrågor.
Samtidigt vill jag att vi ifrågasättar och omprövar gamla sanningar och påståenden. Tiden kräver det.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Tina i kylen såklart. Kylen värmer inte mjölken genom att aktivt ta energi utifrån.
Istället kommer den frusna mjölken ta energi från kylen, vilket gör att kompressorn inte behöver jobba för att skapa den kylan.
(Det kommer i sin tur medföra att huset inte får värmen från kylens kompressor men den värmen fixar värmepumpen mer effektivt)

• Gilla
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
B
Ställa ett fryst paket mjölk i kylen ger ju massor av gratiskyla, som kylskåpskompressorn inte behöver producera.

När den väl tinat i kylen är det vän smartare att slutföra uppvärmningen från 6 till 20 C på balkongen, om balkongen är varm. Sen vet jag inte varför du försummat energin som åtgår för att tina mjölken, den totalt dominerar i förhållande till att värma den lite.

Men 1dl mjölk till katten som värms upp från 6 till 20C är ju helt försumbar. Och katten ska ju inte ens ha mjölk, så hela tråden kanske bara är en enda kuggfråga?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.