Hej
Vi har problem med att vårt fönster på eldstaden (Spartherm) sotar igen riktigt snabbt och mycket. Vi har ett hus byggt 1923 så tilluft är det inga större problem med. Det finns ingen sugfläkt i huset mer än Pax i badrummen (2st) som för det mesta så hörs års står still. Vi saknar också fläkt i eller på skorstenen. Däremot så har skorstensfejaren/muraren som utförde installationen använt två av tre pipor i murstocken. Dessa är alltså ihopkopplade till utsuget på kaminen (kaminen har ett rör som sedan splittas till två i murstocken). Kan det bidra till sämre drag? Men egentligen har vi inte dåligt drag som sagts. Se film.
Vi brukar elda ca 60liters säck (björkved, torr!!) per dygn.
En gång i veckan får jag göra rent glaset som då har blivit nästan helt svart så man inte ser igenom, glaset på filmen är rengjort i fredags. Men ni ser de svarta kanterna, så blir det snabbt om man inte gör rent glaset varje vecka.
Några tips hur man blir av med detta? Ja man kan ju alltid sluta elda men jag tänkte om vi önskar fortsätta elda
Vi har problem med att vårt fönster på eldstaden (Spartherm) sotar igen riktigt snabbt och mycket. Vi har ett hus byggt 1923 så tilluft är det inga större problem med. Det finns ingen sugfläkt i huset mer än Pax i badrummen (2st) som för det mesta så hörs års står still. Vi saknar också fläkt i eller på skorstenen. Däremot så har skorstensfejaren/muraren som utförde installationen använt två av tre pipor i murstocken. Dessa är alltså ihopkopplade till utsuget på kaminen (kaminen har ett rör som sedan splittas till två i murstocken). Kan det bidra till sämre drag? Men egentligen har vi inte dåligt drag som sagts. Se film.
Vi brukar elda ca 60liters säck (björkved, torr!!) per dygn.
En gång i veckan får jag göra rent glaset som då har blivit nästan helt svart så man inte ser igenom, glaset på filmen är rengjort i fredags. Men ni ser de svarta kanterna, så blir det snabbt om man inte gör rent glaset varje vecka.
Några tips hur man blir av med detta? Ja man kan ju alltid sluta elda men jag tänkte om vi önskar fortsätta elda
Testa att göra en ordentligare brasa, med bara en sån liten klick i mitten får du nog inte upp tillräcklig temperatur i eldstadsutrymmet
Tack för tipset men brasan på bild var tändningsnrasan, kanske brunnit 15min. Jag skulle precis lägga in större/mer vedträn men då blir problemet istället att jag lätt eldar upp 90 liter per dag. Och jag stryper givetvis tillförseln av luft så det inte brinner för snabbt men ändå…
Det är nackdelen med en så stor kamin, att då går det åt rejält med ved
Hänger nog ihop med att du eldar så mycket. Om du eldar 60 liter ved så är det ju 0.42m3/vecka. Dessutom brukar småsäckarna vara staplat mått. Det skulle motsvara mer än 0.5m3 stjälpt per vecka.
Skulle gissa att många kaminer eldas med mindre än 1m3 per år.
Sen beror det en ju en hel på modellen, hur den tillför luften, avstånd mellan brasa och glas.
Sen beror det en ju en hel på modellen, hur den tillför luften, avstånd mellan brasa och glas.
Jag räknade nog lite fel i all hast, det skall vara själpt mått och när jag köper 5m3 ”själpt mått” så får jag 75 säckar dvs 15 säckar per självt m3. Iallafall så kan jag lätt elda upp nästan två säckar per dygn om jag eldar från tidig morgon till ca 22. Jag får med andra ord snåla.B BSOD skrev:Hänger nog ihop med att du eldar så mycket. Om du eldar 60 liter ved så är det ju 0.42m3/vecka. Dessutom brukar småsäckarna vara staplat mått. Det skulle motsvara mer än 0.5m3 stjälpt per vecka.
Det som jag ser hemma hos andra när de eldar i sina kaminer är att det är mer eller mindre ett eld inferno fult med eldslågor men ändå mindre ved än mig, deras lågor vajar lååååångsamt lååååångsamt men deras glas blir nästan aldrig så sotiga och tjäriga som vårt. Det mkt svarta längs kanterna tar jag inte bort varje gång jag gör rent med vatten tidningspapper och aska då det sitter ganska hårt, så det är inte konstigt det bygger på mer där men jag kanske tar bort det var varje månad iallafall.
Jag tycker nog att även som tändningsbrasa är den för klen, för min kanin iaf. Jag kör nog ungefär dubbelt så mycket tändved för att få en rejäl glödbädd när de riktiga vedklabbarna ska in. Snålar man med tändveden så är det svårt att få igång riktig temperatur och bra förbränning. Det är också svårt att ”komma ikapp”, så har man börjat snålt så blir det för lite glödbädd även till andra ilägget.StefanBlom skrev:
Klicka här för att svara