Värme allmänt
kattparet: [citat] Slutat elda gjordes för flera år sedan. Kanske är ett annat luftflöde i rummet som ger känslan. En tanke är ju att använda rummet som typ hobby eller liknande. Finns ju draget vatten och ett avlopp finns där. Kallförråd finns redan. Men kommer ju kräva ordentlig rengöring och renovering, sitter sot kvar i taket och väggar lär spacklas och målas innan det öht blir tal om
Josth: Högst osäkert om det är isolerad betongplatta i ett garage från början av 90-talet. Ska helst vara 30 cm isolering under betongen för att ha golvvärme, annars är radiatorer bättre. Finns många modeller av luftluftvärmepumpar där de anger blott 10 kvm som minsta yta så det skulle passa bra om isoleringen i garaget är sådär och det drar ganska mycket energi.
Fn87: https://www.yumpu.com/en/document/read/3703702/kima-digital-combi-50-montageanvisning
Johhhan: Jag tycker det ser ut som ett Thermopanel-koppel och det är antagligen en gammal AGA-ventilinsats. Är det 1- eller 2-rörssystem?
jonaserik: [citat] Tanken värmer all VV eller förvärmer till en VVB , därav rören till VVB , sen om dom är i drift vara en annan sak.
Västeråsbo: Tusen tack för ditt svar
Anonymiserad 433451: [citat] menar inkommande vatten till Pumpen OCH systemet så det inte fyller på.. Men reducera måste du ju göra ändå...
plan-g: Jag har för en månad sen satt in 2 elementfläkten i källaren för att öka tempen. Kan inte påstå att jag är imponerad ännu. Ett gäng kraftigt surrande datorfläktar har man ju fått men i övrigt märker jag inget - men det är väl lite svårt att utvärdera.
S0MMER: [citat] Jag skulle hört av mig direkt till Adax. Dom har nog bra koll på det. (y) https://adax.no/se/kontakta-oss/
björnuf: Hej jag har ett golv som lutar , har börjat och lägga skivorna ,lutade mer än jag trodde ,lagt 4skivor ,nu får jag börja Sala på men för att slippa bryta upp skivorna funderar jag på flytspackel men det blir ingen tjocklek på spacklet som mest något över cm för att gå ut i intet ,och det blir vattenburen värme , vilket kräver tjockare. ngn som har något råd
Harald Blåtumme: Jag svarar mig själv, om någon ev skulle stöta på liknande konstigheter. Tydligen har det varit felkopplat hela tiden till dessa ställdon med blåa hattar… de släppte till nöds igenom typ 32-gradigt vatten på inloppet. Testkörningar med demonterade ställdon bekräftade fullt ös och drygt 40 grader på inlopp. Tog en rejäl titt på hur ställdonen reagerade på termostaternas input
extcon: [citat] Tror givarna sitter i kanalerna inuti aggregatet för det finns inga andra/externa givare. Den enda extra givaren är för tillvalet för kyla där man tagit hål i tilluftkanalen och petat in en kabel som går till panelen på aggregatet men detr inte driftsatt ännu (man är tvungen att vänta på rörmokare ska dra stick från köldbärarkretsen på BVP)
plan-g: [citat] Jag antar att detta är en shunt? Det är bara tvättstugan i källaren som har golvvärme (där är shunten kopplad). Övriga källare och hus har radiatorer med termostater. Golvvärmen har jag alltid på "max" men den klarar inte att höja tempen i rummet till mer än 18-19 grader..... Ökad framledningstemp är väl synonymt med lägre COP och högre elkostnad - eller? [bild]
Tooompaaa89: [citat] Hej Rävlyan Provar min fråga här då du verkar ha koll. Planerar att sätta in ny luft/vatten VP(placering garage) och dra radiator rör via kattvinden och sedan ner i resp rum/radiator. Är det en beprövad lösning eller risk för strul? Tack på förhand
Bulleboll: Murstock gissar jag. Nu är det för halt att klättra upp på taket, men senast jag tittade så tycker jag mig minnas att skorstenen är murad med sex rektangulära murade rökkanaler. Dumt att jag inte frågade sotaren då de ska ha filmat kanalerna. Jag skall verifiera så fort det blir plusgrader, men tre av kanalerna verkar användas för de tre eldstäderna, en används för frånluften
nikroj: Ventilen som kopplar in/ur värmeväxlaren är helt digital. Antingen allt eller inget går till värmeväxlaren. (Jag kan ha använt fel symbol.) I föregående kommentar står det att "Det är ganska vanligt att man bygger om 3-vägs system med konstantflöde till 2 vägssystem med konstant tryck istället." Tyvärr leder min google-fu mest till högtalare när jag försöker få tag i mer
Rolf Sköld: [citat] [citat] Med en frånluftsvärmepump får du både ventilation och värmepump. Själv har jag en Nibe 750 sedan 6 år och är mycket nöjd. Jämfört med bergvärme så sparar du en djupborrning (100 kSEK) och ett FTX-ventilationssystem (100 kSEK). Eventuellt högre effektivitet hos bergvärme kan aldrig intjänas.
S0MMER: [citat] Nja, klart du kan prova lufta lite men jag funderade nog mer på om ventilen har fastnat. Är det så så försöker ställdonet ständigt att korrigera men utan resultat. Uteslut dom ställdon du vet inte går till det kall rummet. Lossa dom andra och kolla vad du har under dom så kan vi ta det därifrån. :)
Carl Hamilton: Jag hittade telefonnumret till han som installerat på en etikett bakom en panel, och han kom hit direkt. Det visar sig att GV saknar egen pump och har bara en kran som mixar två olika temperaturer. Nu har den kranen kroknat och kommer imorgon ersättas av en separat shunt för golvvärmen. Prisförslag 4000 för en renoverad begagnad, se bild. Rimlig plan? Vettigt pris?
Marcussjogren: Spara pengarna och läs manualen så kan du utföra servicen precis lika, om inte bättre, själv. Det är egentligen inte så mycket som man kan påverka på en VP förutom att hålla den ren inne och ute (men mest inne) och byta filter.
SnickareHobb: Jag löste det med en sån här: https://www.rinkabyror.se/artikel/trio-overgangsnippel-m22x1-5x15r-utv-2-pack/
marty87: Var en dewalt men ändå . Fick av dom andra men på dom här hade tidigare ägare lagt på tjockt med färg så dom satt som tusan. Oklart hur tjockt röret är men efter googling typ 1.2mm. Skönt då låter jag det vara.
växelventil: [citat] Japp men under vattnet ser du ingen justerskruv för den kan vara pluggad men helt öppet kan det inte vara för då hade det sprutat vatten vid det här laget om ni nu inte har stängt av systemet. Men ni kan inte sänka värmen från värmekällan panna,värmepumpen eftersom när ni skruvade ner termostaterna så blev det för kallt istället.
Tooompaaa89: [citat] Hej Pontus! Har du landat i ett köp? Jag kikar också på ny luft/vatten VP... Om ja, vad blev det för modell? Installatör? Mvh Tom
kristofer12345: kan man göra upp en liten eld- brasa under sitt kopparör på tilloppet på golvärmen tro?!:) förslag?!:thinking:
BSOD: Har en anslutningsslang, tror det är denna: https://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-15rx200-mm/ Packningen/oringen saknas. Det ser ut att vara ett spår i den, är det rätt tänkt att det borde vara en oring till denna? Eller spelar det ingen roll om man lägger dit en gummipackning eller fiberpackning här? Det ska vara till ett värmesystem, det är en del (ca 25%)
Lottis_67: Hej! Vi håller på och bygger nytt med totalentreprenad med LB-hus. Pga risk för förseningar erbjuder de nu oss att byta frånluftsvärmepump som ingår i kontraktet NIBE F730 mot en ComfortZone RX50. Ni som är kunniga inom VVS o dyl, vad säger ni om det erbjudandet? Är de likvärdiga och hur ser service, garantier mm ut?