Hej.
Har golvvärmefördelare från multitherm med golvvärme installerad på souterängplan. Vet ingenting om hur lång slang det ligger i de olika rummen. Det är fyra slingor totalt. Tycker att värmen blir dålig. Har bergvärme som värmekälla med rätt låg kurva inställd.
Hur kollar man hur flödesinställningen är inställd på ventilen under styrdonet? Ser markering på 2, 4 och 8 på stora muttern men ingen index pil.
Hur justerar man flödet?
Mvh
Har golvvärmefördelare från multitherm med golvvärme installerad på souterängplan. Vet ingenting om hur lång slang det ligger i de olika rummen. Det är fyra slingor totalt. Tycker att värmen blir dålig. Har bergvärme som värmekälla med rätt låg kurva inställd.
Hur kollar man hur flödesinställningen är inställd på ventilen under styrdonet? Ser markering på 2, 4 och 8 på stora muttern men ingen index pil.
Hur justerar man flödet?
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tillägg är att piggarna fjädrar bra på ventilerna men när styrdonen är av går det inte ut någon värme i slingorna. Kan flödesinställningen vara ställd över max så det blir detta problem?
En fundering till är att om man tittar på sista bilden vid de röda rattarna är det en fördelar rad till. Denna kallas kall framledning på beskrivningar jag sett och är kopplad till returen efter cirkulationspumpen. Den verkar ha varit monterad men är borttagen av någon anledning.
De röda rattarna går inte att vrida på men vad är det?
Mvh
En fundering till är att om man tittar på sista bilden vid de röda rattarna är det en fördelar rad till. Denna kallas kall framledning på beskrivningar jag sett och är kopplad till returen efter cirkulationspumpen. Den verkar ha varit monterad men är borttagen av någon anledning.
De röda rattarna går inte att vrida på men vad är det?
Mvh
Hej
0248 avser tillvekninstid 2002 v48. (troligen made by MMA)
Jämför med pumpen pc0250=2002 v50.
Man har bytt ut original reglercentral, rumstermostater och ställdon och pluggat mellanfördelaren.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...kQFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw1QZJQqHhgAGkjxTbfoIINi
Kolla med Roth om dom har någon instruktion.
https://www.roth-sverige.se/se/roth-kontakt.htm
0248 avser tillvekninstid 2002 v48. (troligen made by MMA)
Jämför med pumpen pc0250=2002 v50.
Man har bytt ut original reglercentral, rumstermostater och ställdon och pluggat mellanfördelaren.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...kQFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw1QZJQqHhgAGkjxTbfoIINi
Kolla med Roth om dom har någon instruktion.
https://www.roth-sverige.se/se/roth-kontakt.htm
Tack för svar.
Reglercentralen med rumstermostater byttes då det gamla inte fungerade vid vårt övertagande.
Pluggandet av mellanfördelaren vet jag inte när det är gjort eller varför. Vet inte vad det har för konsekvenser, kan flödet sjunka? Är på väg att koppla in den igen.
Har på att göra listan att kontakta Roth.
Reglercentralen med rumstermostater byttes då det gamla inte fungerade vid vårt övertagande.
Pluggandet av mellanfördelaren vet jag inte när det är gjort eller varför. Vet inte vad det har för konsekvenser, kan flödet sjunka? Är på väg att koppla in den igen.
Har på att göra listan att kontakta Roth.
Cirkulationspumpen verkar halvtrasig, går att snurra igång den på läge 3 men undrar hur mkt den pumpar.
Hade reserverat en Grundfoss alpha 2E 25/60 men den var slut. Kommer in i lager om 10 dagar. Är biltemas pump nåt att ha för 1400kr?
Hade reserverat en Grundfoss alpha 2E 25/60 men den var slut. Kommer in i lager om 10 dagar. Är biltemas pump nåt att ha för 1400kr?
Pluggat mellanfördelaren som var en retur , den gamla ser ut som en vanlig shuntgrupp med fram/retur och styrning med don + framledningstemp , Hur är det med mellanrörets röda hattar , verkar vara något med instrypning av flöde. till varje slinga , inblandning av fram och retur. Har inte sett den typen förut med 3 fördelarrör . Som jag ser det så det mittersta en totalretur från slingorna och ska blandas med varmare på fram genom att donen öppnar
De röda är avstängning för tilloppet. Alla 4 är fullt öppna. De två rum som inte orkar upp i värme är returen helt öppna. På de andra två är de strypna för att tvinga vattnet till de kallare slingorna. Varför mellan fördelaren är pluggadd vet jag inte. Eller vad det får för konsekvenser. Kan flödet justeras på radiatorventilen? Alltså under piggen.
Läste det sista du skrev igen nu...
Så då bör jag testa att ansluta ett rör efter cirkpumpen till mellan förelaren. Antar att någon tog bort den för att se om golven blir varmare. Cirkpumpen var trasig men är bytt nu.
Så då bör jag testa att ansluta ett rör efter cirkpumpen till mellan förelaren. Antar att någon tog bort den för att se om golven blir varmare. Cirkpumpen var trasig men är bytt nu.
Den är pluggad för att systemet har fått en annan funktion. det som är intressant är hur tempen fördelar sig i mellandelen , det är lite som en shuntkoppling där och om det är någon form av blandning tur/retur innanför den röda. En trevägskoppling mellanröret totalretur som har gått runt i det röret som är borta. , övre tillopp och nedre totalretur. På schemat så var den äldre med givare som kände av tror jag returtempen och styrde donen efter det för rätt temp ut. Nu enbart styrning via termostater från rum till donen. Lite klurigt med funktionen nu om mellanröret påverkar flödet negativ på något sätt, Ska det var riktigt så ska inte mellanröret vara med nu, kan bli en malfunktion.. Men går det att få fullt flöde utan på verkan från mellanröret så ska det nog fungera. et är kraftig pump där, som bara pumpar direkt från värmekällan och stänger alla dom kommer pumpen att gå i tomme och bli varm, kanske koka med när inget flöde går över den och kyler. Så har du ett badrum så bort med donet så finns alltid ett flöde över pumpen.
T Tiger79 skrev:
Med rundgång kommer flödet att öka i slingorna, så jag kan inte säga riktigt hur det blir, men troligtvis blir det bättre flöde då pumpen hamnar på rätt ställe i GV-systemet. Inte mycket jobb, några rörbitar och klämringar + vinkel.. Du har inte sån tur att bitarna finns kvar. På pumpen finns avstängare och sätter du ner termostaterna till min så stänger donen, samt nyper till dom röda så kan det nog göras utan att vattnet åker ut hela huset.T Tiger79 skrev:
Pumpen styrs av styrenheten så när alla termostater är stängda stannar den. Såg nu att avstängningarna bakom de röda vreden är ihåliga och i mitten finns det insexskruv som är fullt utskruvad på alla slingorna. Kan kanske vara en blandningsskruv.
Till saken hör att när vi köpte huset så var alla golven kalla och vi krävde att det skulle fixas. Då byttes termostater och styrdon. Vet inte om röret togs bort i samband med det, för att det inte skulle blandas in svalt vatten. Nu när pumpen jobbar runt nollan ute så gör den ca 35 gradigt vatten som når slingorna men efter stop sjunker tempen ganska snabbt ner mot ca 24 grader. Jag tror att rörmokaren inte hade fullt koll på vad han höll på med så han höjde nog framledningstemperaturen på VP.
Till saken hör att när vi köpte huset så var alla golven kalla och vi krävde att det skulle fixas. Då byttes termostater och styrdon. Vet inte om röret togs bort i samband med det, för att det inte skulle blandas in svalt vatten. Nu när pumpen jobbar runt nollan ute så gör den ca 35 gradigt vatten som når slingorna men efter stop sjunker tempen ganska snabbt ner mot ca 24 grader. Jag tror att rörmokaren inte hade fullt koll på vad han höll på med så han höjde nog framledningstemperaturen på VP.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Hur kan pumpen stoppa , det ser ut som att den går direkt till ett vägguttag, men kablarna är buntade och kan se fel. pumpen ska inte stoppa, då flukterar värmen i golvet, konstant ska den gå. bara sätta stickproppen på kabeln från pumpen och ladda i vägguttaget., men då kan det inträffa som jag skrev tidigare , stängda dom, varm pump, med risk för kok, så bort med ett dom och prova först detta .
Stickproppen går med 230V till styrenheten och i enheten styrs spänningen på och av till pumpen.
Som det är nu orkar inte rummen upp i värme tills styrdonet stänger. Hallen maxar ca 18, relaxen 18,5 och allrummet max 17grader och då sitter det även en trippelradiator där.
Tar jag bort donen helt stängs ventilen och slingan svalnar.
Som det är nu orkar inte rummen upp i värme tills styrdonet stänger. Hallen maxar ca 18, relaxen 18,5 och allrummet max 17grader och då sitter det även en trippelradiator där.
Tar jag bort donen helt stängs ventilen och slingan svalnar.
Okonventionell lösning att stänga av pumpen. Det normala är att ha en slinga utan ställdon, eller en bypassledning.
Kanske kan du testa att ansluta pumpen tillfälligt till ett vanligt uttag? Då bör du säkerställa flöde, företrädesvis genom att manuellt plocka bort don, alt. Ställer upp termostaten i något rum till 28C eller liknande, så du är säker på att pumpen får flöde.
Kanske kan du testa att ansluta pumpen tillfälligt till ett vanligt uttag? Då bör du säkerställa flöde, företrädesvis genom att manuellt plocka bort don, alt. Ställer upp termostaten i något rum till 28C eller liknande, så du är säker på att pumpen får flöde.