Är detta något att ens fundera på? Eller är det fjärrvärme som gäller rakt av?

Kortfattat så består föreningen av 280 lägenheter fördelade i 6 st huskroppar.
Värme och varmvatten ordnas idag genom lokala fjärrvärmeleverantören.
Det som nu rör upp frågor är att fjärrvärmeväxlaren ersatte en oljeeldad panna i källaren i 1 utav husen i slutet på 70-talet, sen sprids värme och varmvatten till övriga huskroppar via ett lokalt kulvetsystem som ägs av föreningen.
Husen är byggda i början av 60talet, så allt detta börjar bli lite till åren, minst sagt.

När vi i styrelsen nu bollar tankar med fjärrvärmeleverantören så dömer de ut föreningens kulvetsystem pga den höga åldern (förmodligen helt korrekt att göra), samt rekommenderar att istället "direktansluta" varje huskropp var för sig så att varje huskropp får en egen fjärrvärmeväxlare i källaren.
Detta innebär ju givetvis massor av grävning och mycket material.
För att få något alls som beslutsunderlag så ber vi om en "preliminär-offert" på vad detta kalas skulle kunna tänka sig landa på. De kommer då tillbaks med siffran "5-6miljoner, mer om det krävs mycket sprängning".

Är det läge att börja se sig om efter alternativa lösningar för uppvärmningen tro? Finns det BVP eller FLVP som funkar i så pass stora hus? Är det alls ett tänkbart alternativ till fjärrvärmen?
Husen är mediokert isolerade. Fönstren är ok, men inte jättebra. Ventilationen är idag mekanisk frånluft.
 
Jo det var ju också en utmaning men är något 60 år så måste man ju oftast göra något.
Om man börjar med kulvertlösningen, vad är det som gör att man dömt ut den?
Finns det en massa asbestisolering?
Finns det plats för nya rör i kulverten utan att behöva riva de gamla?
 
P paralun skrev:
Jo det var ju också en utmaning men är något 60 år så måste man ju oftast göra något.
Om man börjar med kulvertlösningen, vad är det som gör att man dömt ut den?
Finns det en massa asbestisolering?
Finns det plats för nya rör i kulverten utan att behöva riva de gamla?
Mig veterligen motiveras inte utdömandet av kulvertarna med något annat än den höga åldern.
Jag har inte satt mig in i den tekniska konstruktionen, antar att det handlar om gjutjärnsrör isolerade med det som var top-of-the-line i början av 60talet? Kanske är det asbest?
Visst utrymme finns i kulvertarna vet jag då dessa nyttjades till att bygga det interna fibernätet inom föreningen för en 10-15 år sen. Men enligt vad jag fått till mig är det inte utrymme nog för nya värmerör?
Känns som något att reda ut.

Det som satt igång dessa tankar inom styrelsen är mest känslan av osäkerhet ang systemets skick, vi vill inte hamna i ett läge där vi tvingas till akutåtgärder. Att börja lappa o laga så här gamla grejer med paniken i halsen pga ett haveri är ett scenario vi önskar undvika.

Kanske bör vi börja i den änden att vi helt enkelt satsar en del resurser på att kolla upp skicket på kulvertsystemet, så vi får ett bättre beslutsunderlag?
Finns det lämpliga tillvägagångssätt tro, som ger konkreta resultat och är ekonomiskt försvarbara? Går det kanske att skicka in nån kamera i rören o filma?
 
B
Innan man dömer ut ett kulvertsystem likt ert så brukar man bedöma kostnaden för årliga reparationer, samt bedöma mängden vatten som krävs för att hålla trycket i systemet. Dessa större system läcker alltid lite nånstans.

Det är ofta klart värt att ha en och annan akutreparation innan man lägger ner 5-6 miljoner.

Om det inte läcker och inte kräver reparationer så kör ni bara vidare. Finns ingen anledning att lägga 5 6 miljoner på att byta allt om det fungerar.

Förstår att 5 6 miljoner låter mycket. Men det är ju ca 18 - 21 kkr/lägenhet. Och det gamla systemet höll i 60år låter det inte alltför blodigt.
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Mig veterligen motiveras inte utdömandet av kulvertarna med något annat än den höga åldern.
Jag har inte satt mig in i den tekniska konstruktionen, antar att det handlar om gjutjärnsrör isolerade med det som var top-of-the-line i början av 60talet? Kanske är det asbest?
Visst utrymme finns i kulvertarna vet jag då dessa nyttjades till att bygga det interna fibernätet inom föreningen för en 10-15 år sen. Men enligt vad jag fått till mig är det inte utrymme nog för nya värmerör?
Känns som något att reda ut.

Det som satt igång dessa tankar inom styrelsen är mest känslan av osäkerhet ang systemets skick, vi vill inte hamna i ett läge där vi tvingas till akutåtgärder. Att börja lappa o laga så här gamla grejer med paniken i halsen pga ett haveri är ett scenario vi önskar undvika.

Kanske bör vi börja i den änden att vi helt enkelt satsar en del resurser på att kolla upp skicket på kulvertsystemet, så vi får ett bättre beslutsunderlag?
Finns det lämpliga tillvägagångssätt tro, som ger konkreta resultat och är ekonomiskt försvarbara? Går det kanske att skicka in nån kamera i rören o filma?
Kulverten är ju helt avgörande för vad ni väljer i framtiden och utan kulvert så blir det 6st nya centraler.
Ni måste hitta någon med djupare kompetens som bedömer olika tekniska lösningar med eller utan kulvert.
 
Min förening har 12 huskroppar med ett internt nät som leder värmen från en undercentral med FLVP, BV och Fjärrvärme så nog går det.

Jag är lite kluven till fjärrvärmebolagets bud på att installera 6 st centraler istället för 1 stor. Jag skulle nog gå på 1 stor och distribuera internt istället av anledning att man då kan enklare kan byta värmekälla.

Men föreningen skulle nog behöver se över detta ordentligt. Man kanske även ska investera i central FLVP.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Förstår att 5 6 miljoner låter mycket. Men det är ju ca 18 - 21 kkr/lägenhet. Och det gamla systemet höll i 60år låter det inte alltför blodigt.
Det är egentligen inte den höga siffran i sig som avskräcker, föreningen har mycket stabil ekonomi och detta kan läggas på lång avskrivningstid.

Frågan är väl egentligen om det finns några vettiga alternativ till fjärrvärmen, om vi nu får för oss att renovera detta. Är det ens ett alternativ att titta på lösningar baserade på värmepumpar istället? Finns det? Vad blir skillnaden i driftskostnad?
Om vi tar samma totalsumma i investeringskostnad så skulle det då finnas runt 1miljon per hus att installera BVP eller FLVP för, kanske en kombination?

P paralun skrev:
Kulverten är ju helt avgörande för vad ni väljer i framtiden.
Ni måste hitta någon med djupare kompetens som bedömer olika tekniska lösningar med eller utan kulvert.
Det är ju lite det som var mitt syfte med tråden.

Är det de större lokala VVS firmorna man bör konsultera?
 
M merbanan skrev:
Men föreningen skulle nog behöver se över detta ordentligt. Man kanske även ska investera i central FLVP.
Frågan har varit uppe, att köra mekanisk frånluft helt utan återvinning känns för mig som hål i huvudet.
Men detta blir då en pump per huskropp om jag inte tänker fel? Som då får ersätta den stora fläkten som sitter på vinden i varje o suger ut all varm go luft ur husen idagsläget?
Detta går ju sen att docka mot resterande värmesystem oavsett vad det består av?
 
K Kasken skrev:
Det är ju lite det som var mitt syfte med tråden.

Är det de större lokala VVS firmorna man bör konsultera?
Först måste ni få en bättre förklaring från fjv-leverantören varför de dömer ut kulvertlösningen.
Det kan finnas en bra förklaring varför de rekommenderat er att skrota den? Det finns ju många olika slags kulvertar och miljön i en kulvert är mycket viktig för att kunna bedöma livslängden, sen historik på skador/läckor etc.
Sen är det att försöka hitta en oberoende konsult som jobbar med större installationer och en stor VVS-firma ska ha ingenjörer. Sen är det då de rena konsultbyråerna som finns i ert område?
 
P paralun skrev:
Först måste ni få en bättre förklaring från fjv-leverantören varför de dömer ut kulvertlösningen.
Dömer ut var kanske inte rätt formulering av mig från början, de har även gett oss offert på att enbart byta ut nuvarnade fjärrvärmeväxlare.
De rekommenderade dock starkt att överge nuvarande kulvertsystem just pga grejernas ålder och osäkerheten ang dess skick. Sakerna har med råge uppnått sin tekniska livslängd och är därmed uttjänta i deras ögon.
Ingen har dock mig veterligen fysiskt kontrollerat skicket på något.

Men det är ju som sagt just osäkerheten på grejernas skick som väckt dessa tankar, vi blir helt enkelt oroliga för att vi inte har koll på skicket. Kanske är systemet byggt som en jävla stridsvagn och kommer gå i oändlighet? Problemet är att vi inte vet.
Ju mer jag tänker på det nu så är det rätta att börja med att konsultera sakkunnig för att fastställa skicket på kulvertsystemet.
 
Blir det inte en massa gräva och spränga om de tänker att ni skall ha en växlare per hus?

Ser inte riktigt hur det skulle bli så stor skillnad mot att byta den kulvert ni har idag. Det är väl endast VVC som skiljer er kulvert mot FV rören de måste ner med om ni skall ha 6 centraler. KV kulvert kommer ni inte ifrån oavsett lösning.
 
Men, även i deras förslag med 6 nya centraler så kommer det grävas nya kulvertar. Vem betalar dessa?
Och kommer det betyda att ni i framtiden har 6 ab istället för 1. Vad kommer det att kosta i jämförelse?
Även i dag antar jag att ni har nån form av undercentraler/shuntgrupper i resp byggnad.
 
R Robert-san01 skrev:
Blir det inte en massa gräva och spränga om de tänker att ni skall ha en växlare per hus?

Ser inte riktigt hur det skulle bli så stor skillnad mot att byta den kulvert ni har idag. Det är väl endast VVC som skiljer er kulvert mot FV rören de måste ner med om ni skall ha 6 centraler. KV kulvert kommer ni inte ifrån oavsett lösning.
Självklart innebär det en massa grävande och sprängande om fjärrvärmeleverantören ska in med sina ledningar i källaren på varje hus, det är ju det som är orsaken till den höga kostnaden.

Detta skulle vi ju slippa om vi väljer att köra vidare med befintlig lösning, eller konvertera till någon form av värmepumpslösning.

Kallvattensystemet har vi nog inte resonerat kring hur det är skapt, mycket möjligt att det är draget i samma kulvertar? Tack för att du uppmärksammade.

L lat skrev:
Men, även i deras förslag med 6 nya centraler så kommer det grävas nya kulvertar. Vem betalar dessa?
Och kommer det betyda att ni i framtiden har 6 ab istället för 1. Vad kommer det att kosta i jämförelse?
Även i dag antar jag att ni har nån form av undercentraler/shuntgrupper i resp byggnad.
Även med detta förslag? Hur menar du? Det är ju enbart med detta förslag som det behöver grävas.
Om vi kan fortsätta använda befintliga kulvertar eller konvertera till nån lösning helt utan fjärrvärmen så behövs det inte grävas nått.
Jag frågade faktiskt specifikt ang hurvida detta skulle innebära 1 abonnemang per fjärrvärmeväxlare med deras lösning, men de sa att det inte skulle innabära någon skillnad mot nuvarande med en stor central växlare.
Det sitter någon "makapär" och en massa rör i ett virrvarr i källaren på varje hus även idag, vad de tekniska termerna är övergår dock mitt förstånd.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det var ju också en utmaning men är något 60 år så måste man ju oftast göra något.
Om man börjar med kulvertlösningen, vad är det som gör att man dömt ut den?
Finns det en massa asbestisolering?

Finns det plats för nya rör i kulverten utan att behöva riva de gamla?
K Kasken skrev:
Självklart innebär det en massa grävande och sprängande om fjärrvärmeleverantören ska in med sina ledningar i källaren på varje hus, det är ju det som är orsaken till den höga kostnaden.

Detta skulle vi ju slippa om vi väljer att köra vidare med befintlig lösning, eller konvertera till någon form av värmepumpslösning.

Kallvattensystemet har vi nog inte resonerat kring hur det är skapt, mycket möjligt att det är draget i samma kulvertar? Tack för att du uppmärksammade.



Även med detta förslag? Hur menar du? Det är ju enbart med detta förslag som det behöver grävas.
Om vi kan fortsätta använda befintliga kulvertar eller konvertera till nån lösning helt utan fjärrvärmen så behövs det inte grävas nått.
Jag frågade faktiskt specifikt ang hurvida detta skulle innebära 1 abonnemang per fjärrvärmeväxlare med deras lösning, men de sa att det inte skulle innabära någon skillnad mot nuvarande med en stor central växlare.
Det sitter någon "makapär" och en massa rör i ett virrvarr i källaren på varje hus även idag, vad de tekniska termerna är övergår dock mitt förstånd.
Ni är kanske med i Fastighetsägarföreningen? Dom kanske går att bolla med.
 
K Kasken skrev:
Men detta blir då en pump per huskropp om jag inte tänker fel? Som då får ersätta den stora fläkten som sitter på vinden i varje o suger ut all varm go luft ur husen idagsläget?
Detta går ju sen att docka mot resterande värmesystem oavsett vad det består av?
Om man byter ut rören i befintlig kulvert kan man lägga ner ett till och skicka returen till en central punkt annars blir det som du säger en pump per hus. Så är det hos oss området byggdes med frånluft kopplat till värmepumpar som satt i en central UC. Frågan är om man bygger så idag. Det kanske finns reglertekniska anledningar till att man kanske vill ha separata.

Iaf jag hörde om en förening med hus och många lägenheter i dessa. Deras investering i frånluft var tydligen väldigt lönsam. Iaf så finns det EU-direktiv på att införa IMD för värme och varmvatten för flerbostadshus. Om man hamnar under en viss nivå förbrukad energi så slipper man det. Så vad man än väljer för lösning se till att hamna under denna nivå så man slipper den biten.

Men i detta fall ska man nog göra en egen plan på vilka åtgärder som är aktuella och enkla att göra. Ta reda på den logistiska konsekvensen av vad varje åtgärd kan bli. FLVP behöver plats för rör rakt ner genom huset, är det enkelt att lösa detta? BV behöver troligtvis runt 20 hål, är det enkelt att gräva i marken? Finns det tillräckligt med ström om man vill köra en värmepumpslösning?

Sen kommer man till ekonomin. Blir det billigare på sikt om man gör åtgärden redan nu? Eller är fjärrvärmen billigast oavsett. Om fjärrvärmen är billig och har fungerat bra så kanske man helt enkelt skall köra tills saker brakar ihop och se till att man har en alternativplan. Kanske man ska avsätta 1000kr/hushåll i en uppvärmningsfond och skjuta problemet framåt.

Det är mycket att ta hänsyn till, ska man lappa och laga eller ta ett helhetsgrepp?

Ett tips är att kontakta lite firmor och be om ett förslag till lösning på er situation. Det kan ge liknande insikter som en konsult skulle kunna ge fast gratis. Man måste bara ha i åtanke att de i huvudsak är säljare och att man själv måste vara tillräckligt kompetent att förstå vad de säger. De kommer sannolikt inte bry sig om att lösningen skall hålla länge och enkel att underhålla.
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.