Hej,

skall till att koppla ihop matningentill ovanvåningens golvvärme på befintliga ventiler, bekymret (som jag tydligen har) är dock det att vvs:aren som gjorde monteringen för 5 år sedan lade ventiler från stammen med 28mm klämringskoppling men drog 25mm LK pex slang ( detta kopplades aldrig ihop då). nu skulle jag fara efter 28x25 förminskning idag men herrarna på vvs-firman menade att detta inte finns och idogt googlande gör att jag kommer fram till samma slutsats... hur f** ska jag få ihop detta vettigt?

Du ska köpa en så kallad kopplingssats från lk

Totte lille Totte lille skrev:
Du ska köpa en så kallad kopplingssats från lk

• LK Kopplingsset för rörinstallationer i mässing inklusive klämring och stödhylsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och detta hade vvs-firman ingen aning om... Jaja man ska bli besviken varje dag!

Återstår väl att kolla vad jag har för ventiler då så konan passar, annars vet jag inte vad man gör :thinking:

Du får med en klämring till denna koppling
Det enda du ska använda är muttern från ventilen
Passar på alla modeller
Rsk nr 481 43 98 med detta nr kan dom beställa dom till dig
Lycka till

Krilleman
Totte lille Totte lille skrev:
Du får med en klämring till denna koppling
Det enda du ska använda är muttern från ventilen
Passar på alla modeller

Lycka till
Nja, återigen påtalar jag vikten i att förbereda montaget genom att planera och läsa på innan!

I monteringsanvisningen finns det att läsa. Således är inte dessa kopplingsset godkända för annat än det som nämns i texten.

Det är enkelt att göra rätt om man planerar innan!

https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.c.37_lk-klamringskopplingar_180326.pdf
En textutdrag som beskriver montering av klämringar för LK Universalrör från LK Conex kopplingssortiment.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Så det spelar ingen roll med vinkeln på konan i ventilen? Hur säkerställer man då tätningen där? Eller har alla samma vinkel på konan :thinking: tack för hjälpen såhär långt!

Krilleman Krilleman skrev:
Nja, återigen påtalar jag vikten i att förbereda montaget genom att planera och läsa på innan!

I monteringsanvisningen finns det att läsa. Således är inte dessa kopplingsset godkända för annat än det som nämns i texten.

Det är enkelt att göra rätt om man planerar innan!

[länk]
[bild]
Det är lite det jag funderar över, dock kan jag inte styra över vad vvs:aren gjort för 5 år sedan, får bara hoppas på conex på ventilen. Är de märkta på något vis så det framkommer vilken tillverkaren är?

Krilleman
T Taren43 skrev:
Det är lite det jag funderar över, dock kan jag inte styra över vad vvs:aren gjort för 5 år sedan, får bara hoppas på conex på ventilen. Är de märkta på något vis så det framkommer vilken tillverkaren är?
Fota och lägg upp ventilerna här. På handtaget brukar det stå matnyttig text för kunna gå att klura ut tillverkaren.

Krilleman Krilleman skrev:
Fota och lägg upp ventilerna här. På handtaget brukar det stå matnyttig text för kunna gå att klura ut tillverkaren.
Sådär ser dom ut(y) EN1254-2 står det på muttern

• Vattenledning med avstängningsventil och mutter märkt med EN1254-2.
    Skapa konto
  • Mässingsmutter märkt med EN1254-2 på en rörförbindelse i ett byggprojekt.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.