Hej, nyköpt hus från 1958 med enrörsystem med gamla, och delvis trasiga, vred. Detta är inte termostater utan fasta vred. Det är otroligt svårt att få bra temperatur i varje enskilt rum, en central termostat reglerar allt med blandad framgång.

Vad kan jag göra med det här? Helst vill jag ha danfoss z-wave termostater. Är det ens möjligt? Måste jag byta alla ventiler och därefter ny termostat eller vad rekommenderar ni? Framgår inte så tydligt men de sitter alltså infällda i golvsockeln som döljer röret.

Gammalt radiatorvred infällt i golvsockeln, behöver uppdatering för bättre temperaturreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt och korroderat radiatorvred infällt i vitmålad golvsockel.
Skapa konto

Mvh Anders

Krilleman
Oj oj oj, jag har aldrig råkat på detta under mina år som röris. :thinking:

Sanningen är nog den att det blir lättast att bygga om allt till ett vanligt 2-rörs system. Men det blir ett riktigt omfattande jobb!

Hur set det ut på radiatorerna efter dessa ventiler i socklarna?!

Om det är ettrörsystem så kan du ju inte sätta termostater på samma sätt som vanligt, för om ett rum blir varmt och den termostaten stryper så blir ju allt annat kallt. Svårt läge.

Efter dessa vred i golvsocklarna går det ett rör upp till radiatorn och på andra sidan går det ett rör från radiatorn ned till golvsockeln igen. Jag har tyvärr ingen bild och är bortrest nu men det finns ingenting intressant på dessa rör, bara rör...

Visst finns det väl termostater till enrörsystem också? Allt vatten går ju inte via radiatorn, det finns ju ett rör parallellt med radiatorn. Om man stänger vredet går inget vatten via radiatorn utan enbart via röret. Eller hur? Nackdelen med enrörssystem är att det nedkylda vattnet från radiator 1 går vidare till radiator 2 och inte tillbaka till pannan som i ett tvårörsystem. Rätta mig gärna om jag har fel.

Borde jag inte kunna byta ventiler och sätta dit en termostat för enrörsystem?

Nu är jag hemma igen så här kommer en mer utzoomad bild.

Visst borde jag kunna byta till en termostatlösning utan att bygga om hela systemet? Även om lösningen med golvsocklarna kanske inte går att ha kvar...
Vit vattenledningsrör och gammal reglerventil vid golvsockel inomhus.
Skapa konto

Detta var en extrem okänd variant. Det verkar inte finnas någon kontrollerad bypass vid elementet som sörjer för förbiflöde om just detta element stängs av.
Vad gör att du tror att det är ett ett-rör-system? Du kan testa och stäng av ett element komplett. Blir de andra varma ändå?
Om det är ett ett-rör-system är du rökt.
Om det är ett två-rör-system så kan du byta till en termostatlösning men det kan kräva tillgång till rörkopplingar under golvytan.

Jag ser vi ett par punkter att det bara är en slinga. Men som jag redan påpekat så fungerar inte ett en-rör-system på det sättet ni beskriver: elementen efter blir inte kalla om jag stänger av det första, det går ett rör förbi elementet. Man reglerar hur mycket som ska in i radiatorn och hur mycket som ska passera. Skillnaden mot två-rör är att det använda blandas och går vidare till nästa radiator, något svalare än för ett två-rör där det använda går direkt tillbaka till pannan.

Alltså: att man kan använda termostat till en-rör vet jag. Jag var mest nyfiken på om någon hade sett ett liknande system och kunde ge lite input och tips.

a2011 a2011 skrev:
Hej, nyköpt hus från 1958 med enrörsystem med gamla, och delvis trasiga, vred. Detta är inte termostater utan fasta vred. Det är otroligt svårt att få bra temperatur i varje enskilt rum, en central termostat reglerar allt med blandad framgång.

Vad kan jag göra med det här? Helst vill jag ha danfoss z-wave termostater. Är det ens möjligt? Måste jag byta alla ventiler och därefter ny termostat eller vad rekommenderar ni? Framgår inte så tydligt men de sitter alltså infällda i golvsockeln som döljer röret.

[bild] [bild]
Mvh Anders
Hej.
Jag har ett liknande system som du har i mitt LB-hus från 1964. Har du lyckats lösa problemet?
Det jag har problem med är att det läcker vid vridaxeln när man reglerar elementet. Vet du var man hittar nya delar med friska tätningar eller renoverar tätningen?

F Franhelm skrev:
Har du lyckats lösa problemet?
Jag har inte hittat någon bra lösning. Jag har helt enkelt bytt ut hela elementen mot nya i de rum jag renoverat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.