6 097 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Funkar radiator utan returventil?
Det är inte skadligt.
Radiatorkopplet används normalt till att justera flödet sinsemellan radiatorerna.
Om du stryper flödet vid radiatorn eller tidigt på ledningen till radiatorerna spelar ingen roll, resultatet blir samma (lägre flöde) och mindre tryckfall över "slottsvredet".
Googla på trimventil.
Välj en som passar flödet och dimensionen du ska ha.
Radiatorkopplet används normalt till att justera flödet sinsemellan radiatorerna.
Om du stryper flödet vid radiatorn eller tidigt på ledningen till radiatorerna spelar ingen roll, resultatet blir samma (lägre flöde) och mindre tryckfall över "slottsvredet".
Googla på trimventil.
Välj en som passar flödet och dimensionen du ska ha.
Har du problem med ljud vid radiatorventilen bör du följa det JOW skrev tidigare och se över hela systemets tryckförhållanden. Du ska normalt inte behöva ha så stor tryckuppsättning på pumpen att du upplever ljudproblem vid det flöde du behöver i radiatorerna samtidigt som golvslingorna får sitt.
Flowguard OL satte jag på min kulvert till garaget.
Kombinerad trim/stryp-ventil och flödesvisning.
Kan tillägga att jag inte är rörmokare, men jobbar på en processindustri.
Så jag har ingen extrem kunskap om utbud av komponenter, men teorin sitter väl hyffsat...
Kombinerad trim/stryp-ventil och flödesvisning.
Kan tillägga att jag inte är rörmokare, men jobbar på en processindustri.
Så jag har ingen extrem kunskap om utbud av komponenter, men teorin sitter väl hyffsat...
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Tack för svar! Det var exakt så jag hade tänkt.
Blev bara förvånad när det var såpass mycket kräm i elementet att jag verkligen får ha på minsta för att inte rummet skall vara mer än 20 grader.
Det som hänt nu dock är att jag har öppnat upp strypningen på golvvärmeslingorna som faktiskt hade en del strypning. Det är ändå rätt jämnvarmt i dessa rum så jag har då kunnat sänka värmekurvan något.
Det är däremot lite krångligt att justera för mycket nu för temperaturen här i Stockholm svänger mycket dessa dagar.
Blev bara förvånad när det var såpass mycket kräm i elementet att jag verkligen får ha på minsta för att inte rummet skall vara mer än 20 grader.
Det som hänt nu dock är att jag har öppnat upp strypningen på golvvärmeslingorna som faktiskt hade en del strypning. Det är ändå rätt jämnvarmt i dessa rum så jag har då kunnat sänka värmekurvan något.
Det är däremot lite krångligt att justera för mycket nu för temperaturen här i Stockholm svänger mycket dessa dagar.
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Ja, det gjorde det faktiskt! Och vi börjar hitta en bra kurva nu på pannan så rumstemperaturen håller sig rätt fint oberoede på vilken temperatur det är utomhus.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara