L
100m2 10 cm betong = 10 m3 X någonting + isolering + något ovanpå ( kan vara asfalt )
samt att det är inte gratis att värma , din värmepump storknar nog när isvatten kommer in ,
snöskyffel i vinter :confused: och tänka lite till sommaren :)

S steppen7 skrev:
Pen - Hur hög effekt har du och kvadratmetrar och tid? Eller om du redan har räknat ut kWh/kvm per säsong?
Det är inte så lätt att jämföra med min markvärme. Jag har lagt ut slingorna för att värma ytor för hjulen på bilen. Allt annat hade blivit för dyrt då min uppfart är på 100 kvm.

Jag använde värmekabel för betonghärdning på 30W/m. Det ligger två kablar per hjulspår, alltså 60W/m. Spåret som värms är omkring 0.5m brett. Det ger alltså 120W/kvm. Men med så smalt spår så får man beakta att de två kablarna också får kämpa med att värma upp marken i sidled. Med en bredare utläggning så är det ju bara det yttre paret som får kämpa med detta. Så jag har ett mer ogynnsamt fall än om du värmer jämt på en större yta. Jag tycker att tumregeln 100W/kvm som andra i tråden uppgivit låter bra.

Angående tjälskjutning. Min uppfart är asfalterad och begränsas i sidled av stadiga granitmurar som går en bit ner i marken. När tjälen kommer (och slingorna inte är på) så tar det yttre skiktet spjärn mot granitmurarna och lyfter sig i gengäld någon cm. Detta hörs tydligt om man knackar på asfalten. Troligen ligger slingorna under det lyfta skiktet vilket förvärrar situationen. Värmeledningen bryts uppåt men inte nedåt av luftskiktet. Ytliga slingor är alltså gynnsamt ur den aspekten (asfalt var här ett hinder för mig då mina slingor inte tålde asfaltens temperatur vid utläggningen).

Pen

PS: Anledningen till att jag vet hur högt marken skjuter är att innan jag asfalterade kunde man se det. Där det låg större stenar i gruset låg dessa kvar vid resningen.

Redigerat:
Jag glömde din fråga om tiden. Jag värmer ju bara vid isbildning. Jag skottar snö annars. Men om någon kör med bilen innan snöskottning (vilket "någon" ofta gör) så bildas det så småningom is eller hårt packad snö i hjulspåren och då slår jag på värmen.

Jag har 100m värmekabel - det blir alltså 3000W. Grovt räknat 3 kr/h. För att få bort isen bör man räkna med 36h d.v.s. omkring 100 kr per gång. Kan väl blir 3-5 ggr per säsong så det är inte speciellt dyrt. Att köra hela tiden under säg 3 månader skulle bli betydligt dyrare - knappast lämpligt för direktverkande el.

H hempularen skrev:
Har dålig koll på vent. Har bara hört att de gör så.

Man kan väl tänka sig att om värmeväxlaren på frånluften fortfarande släpper ut ex. 10 grader varm luft, så kanske man kan ha ett steg till med värmeväxlaredär man nöjer sig med att få några enstaka plusgrader på värmebäraren, borde räcka för att tina upp gångbanan?
Med 15 graders temperaturskillnad är det någonstans i storleksordningen 1 kW som går att hämta från frånluften om man saknar FTX.
Om det krävs i storleksordningen 100W/m2 skulle det alltså räcka till kanske 6m2 tinad yta.

Men det förutsätter att man ventilerar lika mycket på vintern vilket ju är helt onödigt.

Jag har bestämt mig för att skita i det här med uppvärmningen. Pengar, arbete, tid, driftkostnad, risk för problem... Brukar inte dra mig för komplexa projekt men det känns som att nyttan inte är så stor i förhållande till allt de andra aspekterna.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
L
Ta ett varv till , kanske som en del gör , bara i hjulspåren , inte fel att kunna backa i huvud och handling

Hej,
Vet inte om denna tråd fortfarande "lever" men jag försöker !
Även jag har gått i tankar att värma upp garageuppfarten för att slippa skotta.
Har en fundering.
Vi skall bygga ut huset och då fick jag iden att man kanske kunde lägga ut en slang under utbyggnaden för att värma garageuppfarten med.
Dvs ta spillvärmen ifrån huset till ett eget system med värmeväxlare, glykolblandning osv för att värma upp garageuppfarten med.
Frågan nu är bara om spillvärmen ifrån huset kommer att räcka till att värma upp garageuppfarten?
Någon som har något svar på det?

Läckaget från grunden är lågt att det inte räcker till. Om du bygger på en modern platta med 300mm cellplast med golvvärme så att plattan är 25-30 grader och du vill cirkulera mot en garageuppfart som du vill hålla på 0 grader minst så får du en tempdiff på säg 25 grader och ett värmeläckage på ca 0,12W/C *25C = 3W/kvm. Det betyder att om du har ett förhållande på 1:1 mellan kvm boyta och garageuppfart så kommer du kunna värma uppfarten med 3W per kvm. Om du har det dubbla boytan, tex 30kvm boyta och 15kvm garageuppfart så får du 6W/kvm vilket fortfarande är helt verkningslöst. Ev värmeväxlare kommer dessutom stjäla några grader i dempdiff och göra läget ännu mer verkningslöst.

Du måste ha mer effekt för att något ska hända.

Okej, jag förstår. Det blir helt enkelt en för liten tempdiff mellan betongplattan/jorden och garageuppfarten för att det skall fungera.
Hur stor tempdiff måste hann ha för att det skall vara bra?
Hur stor effekt går det åt, ungefär?

Jag antar att returen ifrån fjärrvärmen skulle vara ett bra mycket bättre alternativ ?

Jag har ett svagt svagt minne av att man pratar om en effekt på ett par hundra Watt för att smälta bort snö och is på marken. Om man har det på 20 kvm blir det ca 4 kW. Ska det vara påslaget ca 2/3 av tiden blir ett par tusen kWh per månad.

Ja returen från fjärrvärmen skulle ge ett helt annat läge. Där har du dels en högre temp, dels ett flöde som gör att du kan plocka ut mycket mer energi. Dock kostar det ju en bra slant att tina med fjärrvärme som föregående talare skriver så behövs nog ett par hundra watt per kvm och det är många timmar på en säsong. Som konstaterats tidigare så kan man få problem med isbana om man tinar upp och sedan stänger av för att spara energi, det måste torka upp något sånär också och förångning av vatten kostar också mycket energi.

Det vore intressant om någon ville testa en idé jag har. Att borra som för bergvärme, men dra köldbäraren i slinga under en uppfart direkt. Bara strömmen till en cirkpump behövs och att plocka ut ett antal kW effekt är inga konstigheter.

I Tyskland har man experimenterat med heat pipes för att leda värme från berggrunden upp till att hålla järnvägsväxlar isfria på vintern. Kostar nog bra mycket mer att genomföra men har fördelen att det inte ens behövs en cirkpump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.