4 130 läst ·
49 svar
4k läst
49 svar
Tina upp saker - vad ger bäst ekonomi?
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Det är en dålig ide. Om du tänker på hela huset som systemgräns så hämtar du in kall snö som till sist värms upp och tinas. Den värmen tillför huset, som du måste alltså betala i slutändan.Karl.s skrev:
Det stämmer förvisso, men det är BVPn med verkningsgrad 4:1 som värmer snön och kylskåpet med verkningsgrad (säg) 1:1 som slipper kyla.T Thomas_Blekinge skrev:
Om man vänder på det, om man tex istället för att hälla ut pastavattnet kan man ställa det på diskbänken för att ta tillvara på energin. Med ditt resonemang skulle det kvitta om man ställer det i kylen eller på bänken? Det är ändå samma mängd energi
Ja, om vi har direktel.
Sorry. Jag missade helt att internet är fel medium för ironi. Tror du verkligen att mitt påstående var på riktigt?P Pata_79 skrev:Njae, vi använder kylskåpet för att kyla saker.
Det handlar inte om att värme upp rummet, utan om energi som du inte behöver använda för att kyla ner kylskåpet. Kylskåpet hade behövt kylas oavsett om du tinar saker där eller ej. Nu behöver det kylas mindre. Dvs, kylskåpet var, är och ska fortsatt vara 6 grader, det är det ni missar. Vi har en kylare som drar energi för att hålla en isolerad låda på 6 grader i ett rum som är 20 grader.
Stoppar man in nåt som är kallare än 6 grader behöver man använda mindre energi för att hålla lådan på 6 grader.
Se över första uträkningen borde vara 18+20=38 inte 23.T Thomas_Blekinge skrev:Jag är inte övertygad.
Vi antar frystempen -18°C, kyltempen 6°, rumstemp 20°C och utetemp 2°C. Sluttemperaturen för mjölken ska vara 20°C (katten har känslig mage).
Den specifika värmekapaciteten är 4000 J*kg-1*K-1.
Variant 1: upptining på köksbänken. Energiåtgång 4000*23K = 144 kJ som tas från rumsvärmen. Anta att VP har COP=4. Betyder att jag måste använda 144/4=36 kJ för upptining
Variant 2: upptining på balkongen. Sedan tar jag in den i rummet där den ska värmas också till 20°C. Min energiåtgång är 4000*18K/4=18 kJ.
Variant 3: upptining i kyl från -18° till 6°C. Mjölken tillförs 4000*24K=96 kJ. Denna energi kan inte komma någon annanstans ifrån än från rumsluften genom kylskåpsväggarna. Dessutom jobbar kylskåpet mindre och producerar mindre spillvärme till rummet. Sedan behöver VP fyller på dem 96 kJ igen och det kostar 96/4=24 kJ
Jag tror att upptining på balkong är energismartast. Man tar till vara uteluftens värme.
Klicka här för att svara