2 548 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Uppvärmning större BRF?
Har ni besiktiga kulvertgraven ? Det kan finnas ett intresse att byta en kuvert för att uppfatta vilket skick dom är i.
Har det kommit in vatten så är de risk de är i dåligt skick. Vi bytte en kuvert 2017 som var från-68 då de var utjänade enligt beräknad livslängd men de visades att den låg fint till och det var inget fel egentligen på den. Tror de gick på runt 170" att byta en kulvert 25m
Om föreningen har bra med mark och nära berget kan det vara intressant att borra för bergvärme istället för att låsa in sig i järrvärmenätet. Gör ni investeringen så kär ni fortsätta med fjärrvärmenätet i 10 år till
Har det kommit in vatten så är de risk de är i dåligt skick. Vi bytte en kuvert 2017 som var från-68 då de var utjänade enligt beräknad livslängd men de visades att den låg fint till och det var inget fel egentligen på den. Tror de gick på runt 170" att byta en kulvert 25m
Om föreningen har bra med mark och nära berget kan det vara intressant att borra för bergvärme istället för att låsa in sig i järrvärmenätet. Gör ni investeringen så kär ni fortsätta med fjärrvärmenätet i 10 år till
Det var en bokstavskombination jag inte är bekant med, IMD?M merbanan skrev:
De gamla sopnerkasten borde fungera klockrent till detta, leder dessutom rakt ner i de gamla soprummen som numera står tomma.M merbanan skrev:
Ingenting är besiktat, det är ju lite det som är grundorsaken till vår oro. Mycket gamla grejer som sedan länge är teoretiskt uttjänta som ingen egentligen vet status på...K Knight skrev:
Jag skrev lite tidigare att jag nu landat i att det enda rätta är att börja med att konsultera sakkunnig för att på något sätt besikta befintliga kulvertsystemet. Sen tar vi övriga beslut efter det.
Det är svårt att bedöma skicket utan att gräva upp. Gräver man upp provgropar kan man skicka iväg en bit för analys. Men man gräver ju bara upp en bit eller 2, det behöver ju inte vara representativa prover. Och just grävning är ju den kostnaden man vill undvika. Speciellt svårt är det ju om dokumentation saknas, då får man gissa friskt. Har ni bra dokumentation?
Vssa tekniska lösningar, t.ex. skarvar av vissa fabrikat är ju erkänt dåliga med i princip 100% risk att skarven i isoleringen går sönder, och därefter börjar fukt läcka in i isoleringen, och sakta med säkert korroderar sönder röret utvändigt. Tills det börjar smygläcka mer och mer. Fyllning av vatten är alltså avgörande. Är det inte uppmätt hur mycket ni fyller på systemet, så bör ni sätta in en mätare.
Det börjar alltid med en liten läcka, så håll koll på läckagetakten.
Känner man till kuvertkonstruktion kan en sakkunnig säga något om chansen att skicket är bra. Men man vet inte förrän man byter. Det hänger så mycket på svetsaren och alla andra som byggde ihop systemet. Det hinner hända en del på 60år. Vissa rör som grävs upp efter 60år är fortfarande helt friska. Har rören varit varma och torra så händer nästan inget. Men det finns alltid svaga punkter, skarvar. Har dessa inte varit helt torra så rostar det.
"Kallvattensystemet har vi nog inte resonerat kring hur det är skapt, mycket möjligt att det är draget i samma kulvertar? Tack för att du uppmärksammade."
Rätt vanligt att lägga kallvatten bredvid kulvert, speciellt om det är bergigt, för då vill man inte gärna ner på djupet. Då kan man tumma på djupet och inte lägga på frostfritt djup, eftersom kulverten ligger där och hindrar tjälen från att gå ner så djupt.
Tar ni sedan bort fjv kulverten fryser kallvattenledningen om ni har otur. Så kolla det.
70-80 år är den förväntade livslängden på nya fjärrvärmerör, om de läggs rätt. Det har skett en del teknikutveckling sedan 60 talet, men det börjar bli dags.
Det ni kan göra, om ni behåller nätet tills det börjar läcka för mycket är att ha en plan b klar, ifall det skulle brisera. Det är lite som att äga en gammal bil. Man kan äga den tills den havererar, eller så byter man den innan man står vid vägkanten.
I värsta fall så får man ju gräva upp en bit i
och laga. Blir det svårlagat kan det ju ta ett par dagar. Typiskt hyr man då en mobil oljepanna, för att klara värmen tills lagningen är klar. Fråga fjärrvärmebolaget, de har garanterat mobila oljepannor på lager...
Men har man en plan klar för detta, så går det snabbare att lösa praktiskt med kortare periods avbrott.
Vssa tekniska lösningar, t.ex. skarvar av vissa fabrikat är ju erkänt dåliga med i princip 100% risk att skarven i isoleringen går sönder, och därefter börjar fukt läcka in i isoleringen, och sakta med säkert korroderar sönder röret utvändigt. Tills det börjar smygläcka mer och mer. Fyllning av vatten är alltså avgörande. Är det inte uppmätt hur mycket ni fyller på systemet, så bör ni sätta in en mätare.
Det börjar alltid med en liten läcka, så håll koll på läckagetakten.
Känner man till kuvertkonstruktion kan en sakkunnig säga något om chansen att skicket är bra. Men man vet inte förrän man byter. Det hänger så mycket på svetsaren och alla andra som byggde ihop systemet. Det hinner hända en del på 60år. Vissa rör som grävs upp efter 60år är fortfarande helt friska. Har rören varit varma och torra så händer nästan inget. Men det finns alltid svaga punkter, skarvar. Har dessa inte varit helt torra så rostar det.
"Kallvattensystemet har vi nog inte resonerat kring hur det är skapt, mycket möjligt att det är draget i samma kulvertar? Tack för att du uppmärksammade."
Rätt vanligt att lägga kallvatten bredvid kulvert, speciellt om det är bergigt, för då vill man inte gärna ner på djupet. Då kan man tumma på djupet och inte lägga på frostfritt djup, eftersom kulverten ligger där och hindrar tjälen från att gå ner så djupt.
Tar ni sedan bort fjv kulverten fryser kallvattenledningen om ni har otur. Så kolla det.
70-80 år är den förväntade livslängden på nya fjärrvärmerör, om de läggs rätt. Det har skett en del teknikutveckling sedan 60 talet, men det börjar bli dags.
Det ni kan göra, om ni behåller nätet tills det börjar läcka för mycket är att ha en plan b klar, ifall det skulle brisera. Det är lite som att äga en gammal bil. Man kan äga den tills den havererar, eller så byter man den innan man står vid vägkanten.
I värsta fall så får man ju gräva upp en bit i
och laga. Blir det svårlagat kan det ju ta ett par dagar. Typiskt hyr man då en mobil oljepanna, för att klara värmen tills lagningen är klar. Fråga fjärrvärmebolaget, de har garanterat mobila oljepannor på lager...
Men har man en plan klar för detta, så går det snabbare att lösa praktiskt med kortare periods avbrott.
Om man tittar på den tekniska livslängden för vattenledningar är mellan 30-60 år och värmeledningar kan hålla upp till 80 år. Om allt ligger i samma ledningskulvert kan det ju vara lämpligt att allt byts ut på samma gång.K Kasken skrev:
Det är svårt att gissa omfattningen men man bör göra saker bara en gång. Jag tycker nog att mycket faller på denna kulvert. Ledningarna kan ju vara slut sen 10 år eller hålla 30 år till.
Man bör nog öppna upp och kolla på ett par ställen och avvakta resultatet av detta.
Individuell mätning och debitering.K Kasken skrev:
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygg-och-renovera-energieffektivt/IMD/
"Det finns ett antal undantag från kravet på IMD med hänvisning till teknisk genomförbarhet och lönsamhet. Även energieffektivisering av byggnaden kan ge undantag från kravet på IMD."
IMD för värme/varmvatten funkar inte i Sverige. Det blir inte rättvist och man får en massa mätare som måste bytas ut var 10:e år. Man bör se till att man undantas från kraven. Såsom husen beskrivits så kanske man faktiskt ligger i riskzonen.
"Den som äger ett flerbostadshus som har ett primärenergital som överstiger 200 kWh/m2 och år ska installera system för IMD av värme. Dock gäller hårdare krav i Jämtlands, Västerbottens eller Norrbottens län så att den som äger ett flerbostadshus som har ett primärenergital som överstiger 180 kWh/m2 och år ska installera system för IMD av värme."
Enkelt och konkret och vackert. Det vet väl alla vilket primärenergital ens hus har, eller?
I vår energideklaration så står faktiskt Primärenergital, EP pet. Vi fick 132 kWh/kvm, Atemp. De skriver även att kulvertförlusterna beräknas till 120MWh / år. Vi hade tydligen 500m kulvert.
Om man gör som fjärrvärmebolaget säger så "försvinner" ju kulvertförlusterna från föreningen. Men då kanske man måste lösa frostskyddet för vattenledningar på annat sätt. VVC-förlusterna försvinner också om man kortsluter varmvattenproduktionen i husen också.
Men om man måste gräva upp kallvattenledningen för att säkra den vid en per hus installation av fjärrvärme så kommer ju det fördyra.
Det är svårt att råda någon självklar väg framåt.
Om man gör som fjärrvärmebolaget säger så "försvinner" ju kulvertförlusterna från föreningen. Men då kanske man måste lösa frostskyddet för vattenledningar på annat sätt. VVC-förlusterna försvinner också om man kortsluter varmvattenproduktionen i husen också.
Men om man måste gräva upp kallvattenledningen för att säkra den vid en per hus installation av fjärrvärme så kommer ju det fördyra.
Det är svårt att råda någon självklar väg framåt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden