19 959 läst ·
86 svar
20k läst
86 svar
Är det rätt läge för vår BRF att byta från fjärrvärme till bergvärme?
Jo och hela elbilsäventyret kan vara historia inom några år eftersom jag är ganska säker på att vätgasdrivna fordon kommer att ta över och då står man där med kostsam investering.P PurreP skrev:Jag skulle vara väldigt noggrann med att räkna på vilka elbehov man kommer ha pga elbilar i en nära framtid, jag skulle kolla med elnätsbolaget redan nu och kanske säkra upp ordentligt. Att reservera effekt i närmsta station är inte oviktigt, med dagens effektabonnemang så kostar ju inte en stor säkring något extra men det säkrar din framtida tillgång på effekt.
Jag är inte lika övertygad som du gällande vätgasen även om den har sina förtjänster.P paralun skrev:
Jag tänkte främst på att inte blockera möjlighet för laddning, med värmepumpar, med befintlig servis, att sätta upp lite laddboxar är ingen tung investering om servisen räcker till.
I de projekt jag gjort har vi skrivit av boxen på 5 år och installationen på 15 år, inom den tidshorisonten tror jag inte att vätgasen har tagit några större marknadsendelar.
Om man däremot investerar tungt i utbyggnad av servis för att möjliggöra laddning med höga effekter är man lite farligare ute. Styrd laddning, prioritering med "State of Charge" osv kommer förmodligen göra att effekterna inte behöver bli enorma. Den som behöver ladda snabbt kommer få betala dyrt oavsett om det är "på stan" eller i flerfamiljshuset.
Men ibland har man en servisledning som kanske klarar 400A men bara 200A säkring, då kan det vara en idé att redan nu uppgradera då det är en engångskostnad och ingen rörlig kostnad bunden till detta, förutsatt att närmsta station klarar det... Den som frågar först, får först...
Ok, jag är mer övertygad om att vätgasdrivna fordon är framtiden och det är ju inte alldeles enkelt just nu men ser man till Hybrit-tenologin och "spin-offs" så tror jag vätgas kommer snabbt.P PurreP skrev:Jag är inte lika övertygad som du gällande vätgasen även om den har sina förtjänster.
Jag tänkte främst på att inte blockera möjlighet för laddning, med värmepumpar, med befintlig servis, att sätta upp lite laddboxar är ingen tung investering om servisen räcker till.
I de projekt jag gjort har vi skrivit av boxen på 5 år och installationen på 15 år, inom den tidshorisonten tror jag inte att vätgasen har tagit några större marknadsendelar.
Om man däremot investerar tungt i utbyggnad av servis för att möjliggöra laddning med höga effekter är man lite farligare ute. Styrd laddning, prioritering med "State of Charge" osv kommer förmodligen göra att effekterna inte behöver bli enorma. Den som behöver ladda snabbt kommer få betala dyrt oavsett om det är "på stan" eller i flerfamiljshuset.
Men ibland har man en servisledning som kanske klarar 400A men bara 200A säkring, då kan det vara en idé att redan nu uppgradera då det är en engångskostnad och ingen rörlig kostnad bunden till detta, förutsatt att närmsta station klarar det... Den som frågar först, får först...
Har själv undvikit elbilar för jag ser mer det här för framtiden.
https://www.toyota.se/bilar/mirai.html
Jag tror det är många som "bränner en massa pengar" just nu och sitter där med långnäsa om några år.
Det som talar emot vätgas är att infrastrukturen för produktion, logistik och handel är mycket mera omogen än el. Sådant tar lååångt tid att styra upp. Samt att man i ett första skede kommer använda grön vätgas där den gör mest nytta, alltså till fordon som inte har några andra alternativ. Bilen har ju el som alternativ till fossiltdrivmedel så den kommer ganska långt ner i prioritetsordningen IMO. Skulle utan tvekan prognostisera att du hinner förbruka en bil innan el kontra vätgas blir en reel diskussion.P paralun skrev:Ok, jag är mer övertygad om att vätgasdrivna fordon är framtiden och det är ju inte alldeles enkelt just nu men ser man till Hybrit-tenologin och "spin-offs" så tror jag vätgas kommer snabbt.
Har själv undvikit elbilar för jag ser mer det här för framtiden.
[länk]
Jag tror det är många som "bränner en massa pengar" just nu och sitter där med långnäsa om några år.
Jo det blir lätt OT för tråden angående vätgas men Hybrit-teknologin har helt ändrat min syn.Viktor.J skrev:
Det som talar emot vätgas är att infrastrukturen för produktion, logistik och handel är mycket mera omogen än el. Sådant tar lååångt tid att styra upp. Samt att man i ett första skede kommer använda grön vätgas där den gör mest nytta, alltså till fordon som inte har några andra alternativ. Bilen har ju el som alternativ till fossiltdrivmedel så den kommer ganska långt ner i prioritetsordningen IMO. Skulle utan tvekan prognostisera att du hinner förbruka en bil innan el kontra vätgas blir en reel diskussion.
Till saken igen.
En nätägare tjänar ju massor på en kund som skalar upp sitt abbonemang, en BRF kan få betala en stor investering för att sina boende prompt ska ha en alldeles egen laddstation. Så jag skulle verkligen se till att det är ett mycket flexibelt abbonemang med minsta möjliga investering.
Hybrit är superintressant och har stor potential (jag jobbade på Vattenfall tills i somras så jag känner en del som är med och driver projektet), hur tänker du att det ska vara tillämpligt på personbilsflottan?P paralun skrev:Jo det blir lätt OT för tråden angående vätgas men Hybrit-teknologin har helt ändrat min syn.
Till saken igen.
En nätägare tjänar ju massor på en kund som skalar upp sitt abbonemang, en BRF kan få betala en stor investering för att sina boende prompt ska ha en alldeles egen laddstation. Så jag skulle verkligen se till att det är ett mycket flexibelt abbonemang med minsta möjliga investering.
Det är ju fortfarande 15 år kvar till den antas vara up n running dessutom.
Lokalt producerad vätgas kan vara bra men den kräver ju en hel del el den också.
Ett effektabonnemang är idag väldigt flexibelt skulle jag säga, du har en fast del och en rörlig beroende på uttagen effekt, oberoende av säkringens storlek.
Investeringen är några hundringar i månaden per uttag förutsatt god serviskapacitet. Även med klen kapacitet kan man klämma in hel del laddning men det kräver lite mer mätning och lastbalancering. Idag är det lite dumma system iom att bilarna inte talar om sin status men det är bara en tidsfråga innan det är löst.
Jo kort så skrev jag "spin-off" effekter av Hybrit, framställningen av vätgasen samt hanteringen av vätgasenP PurreP skrev:Hybrit är superintressant och har stor potential (jag jobbade på Vattenfall tills i somras så jag känner en del som är med och driver projektet), hur tänker du att det ska vara tillämpligt på personbilsflottan?
Det är ju fortfarande 15 år kvar till den antas vara up n running dessutom.
Lokalt producerad vätgas kan vara bra men den kräver ju en hel del el den också.
Ett effektabonnemang är idag väldigt flexibelt skulle jag säga, du har en fast del och en rörlig beroende på uttagen effekt, oberoende av säkringens storlek.
Investeringen är några hundringar i månaden per uttag förutsatt god serviskapacitet. Även med klen kapacitet kan man klämma in hel del laddning men det kräver lite mer mätning och lastbalancering. Idag är det lite dumma system iom att bilarna inte talar om sin status men det är bara en tidsfråga innan det är löst.
Sen av en händelse så tecknade Linde Gas (Aga) ett avtal med OKG om vätgasproduktion.
https://www.nyteknik.se/premium/karnkraftverket-saljer-inte-bara-el-nu-ocksa-vatgas-7027782
Så det här kommer säkert att gå snabbt. Själva Hybrit är ju sedan ett jätteprojekt för LKAB/SSAB.
Hursomhelst så är vi nu off-topic och jag kan se att nätägare gärna vill utöka sina intäkter och man bör ju vara medveten om den spännande utveckling som nu sker
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Ja, jag har räknat på det några gånger åt kunder.P PurreP skrev:Har du riktig erfarenhet av detta?
I Ellevios nät är det inte någon gigantisk förtjänst men 30-40 SEK/månad/lgh är ändå rimligt.
>63A hamnar man normalt på ett effektabonnemang och en lägenhet behöver ca: 0,6-0,7 kW (sammanlagringseffekt)
Ofta har föreningen redan en ganska stor säkring och med sammanlagring av effekter och en lägre överföringavgift (ellevio ligger omkring 8 öre på sitt effektab.) så blir det en klar plusaffär.
I Vattenfalls nät kan man lätt göra en hundring per lgh och månad.
Solceller är ingen större plusaffär men kan vara trevligt ändå.
Bergvärme är ingen större plusaffär om man ska samma servicenivå som FjV, om man lägger arbete på medlemmar kan det förstås blir lite vinst.
Jag skulle vara väldigt noggrann med att räkna på vilka elbehov man kommer ha pga elbilar i en nära framtid, jag skulle kolla med elnätsbolaget redan nu och kanske säkra upp ordentligt. Att reservera effekt i närmsta station är inte oviktigt, med dagens effektabonnemang så kostar ju inte en stor säkring något extra men det säkrar din framtida tillgång på effekt.
FegisC cpalm skrev:
Som det är nu så verkar bilindustrin ha gått "all in" på batteri-elbilar. Jag tror att man kommer kunna utveckla fram så att elbilen känns som en bil som går med flytande bränsle med avseende på snabbladdning och vikt. Men när man i majoriteten av fallen kommer kunna ladda bilen hemma så tror jag det kommer att bli en komfort / ekonomifråga.
Om man jämför energicykeln mellan vätgas och batteridrivning så sägs battericykeln ligga på 70-90% medans vätgasen ligger på 25-30%. Då vätgasbilen använder elmotorer så delar de samma konsumtionskedja och kommer aldrig att komma ikapp energimässigt om man inte hittar på en process som är effektivare än elektrolys alternativs får vätgasen "gratis" från någon process där man oxo utvinner annat.
Tåget för vätgasbilar tror jag redan har gått och det verkar komma fler elbilsmodeller från Toyota än vätgasbilar. Det är endast om vätgasbilarna lyckas lösa något behov som elbilarna inte lyckas med som de skulle ha någon chans. Men jag ser inte vad det skulle kunna vara. Men när det gäller lastbilstransporter så anser jag att där skulle vätgas kunna vara en del av lösningen då batterier tar mycket av den potentiella lastvikten.
Klicka här för att svara