L Lasseholmstrom skrev:
då måste jag flytta upp alla dörrar i hela huset. Tror du det är besvärligt att spåra befintligt?
Såga av dörrarna nedtill. Är väl inte omöjligt att spåra befintliga skivor men jag har aldrig gjort det. Mattan krånglar väl till det?

BirgitS
L Lasseholmstrom skrev:
okej, att tillägga är att huset har FTX ventilation med ett nytt Swegon aggregat! Och fönstrena är 3glas fönster från då huset byggdes. Tror du ändå man kan få kalldrag eller är det mindre risk då?
Du kan ju alltid pröva att stänga av ett element en kall natt för att se hur det blir.

L Lasseholmstrom skrev:
ok tack för svar! Gjorde du din golvvärme själv eller anlitade du för allt? Tänkte om du vet ungefärlig kvm kostnad i material?
Lk projekterade förläggning/åtgång av slang genom deras kundtjänst, ringde och mailade. Sedan va det jag som la ner slangen och kopplade in med hjälp av svärfar som har viss rörmokar kunskap för en evighet sedan.
Pris kommer jag tyvärr inte ihåg ca 6-7 år sedan nu. Men hyfsat billig var det.

BirgitS BirgitS skrev:
En nackdel är att det lätt blir ett besvärande kalldrag från gamla fönster när radiatorerna försvinner, särskilt om tilluften kommer via otätheter eller spaltventil i fönstret.

Radiatorer ska ha riktigt varmt vatten medan golvvärme ska ha typ 25-gradigt vatten när det är som kallast så det behövs en shunt emellan för att få ner temperaturen.
Lycka till med att få varmt med 25-gradigt vatten i golvvärmen

BirgitS
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Lycka till med att få varmt med 25-gradigt vatten i golvvärmen
Nu skrev jag ju "typ" som motsats till att skicka ut 60-gradigt radiatorvatten, vilket kommer att förstöra golvet. Vilken temperatur som behövs beror på hur välisolerat rummet är och jag vet ju hus där golvet är under 25 grader och ändå är rumstemperaturen 20-21 grader vintertid.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.