StefanBlom
StefanBlom: [citat] Vet ej, hur ser man det? Jag har ett vanligt skortsensspjäll och ett på kaminen som reglera tilluften underifrån.
8 svar · 1,5k läst
·
N
nybyggarn3: Så här uttryckte poolsäljaren till mig: "I 9 fall av 10 är det en billigare totalinstallation med material och arbetskostnad att installera en värmepump än att koppla på sig på befintlig bergvärme. Värmepumpen är drygt dubbel så energisnål som bergvärmen också" När jag tänker på det verkar det vettigt att en luftvärmepump skulle vara effektivare på sommaren. Luften är ju då
5 svar · 2,2k läst
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Ta en lagom stor hammare och slå till på ventilhuset. Då lossnar käglan i ventilen. Ett typiskt problem efter sommaren. Har själv handreglering på alla ventiler. Öppna ventiler utom i sovrum. Med bra reglerutrustning så fungerar det utmärkt.
5 svar · 20,7k läst
·
M
merbanan: [citat] Fegis ;), iaf vätgas har flera "jobbiga" egenskaper som gör den problematisk. Om vi tar gasbilar som redan finns idag så är dess tankställen placerade till industrier och andra avsides områden. Samma gäller rimligtvis för vätgas. Med konsekvensen att stationerna skulle bli glesare än för nuvarande tankställen. Som det är nu så verkar bilindustrin ha gått "all in" på
86 svar · 20,8k läst
T
Taren43: [citat] Sådär ser dom ut(y) EN1254-2 står det på muttern
9 svar · 1,2k läst
·
D
datja: [citat] Ja, eller något modernt a la 2 x 140 m. Vi har en gammal, på sin tid överdimensionerad, borra på 180 m. När pumpen på 8 kw dog satte vi in en inverter på 3-12 kw. Det går och fungerar väl utan elspets, precis över gränsen till problem. Bäst är nog att tänka framåt och ta till rejält vid håltagning så att även framtidens pumpar funkar.
8 svar · 1,7k läst
·
K
kattparet: [citat] På överplan är det nog ganska spartanskt med tilluft. Det är massa ventiler i källaren som kan förslutas med plåtluckor. Är en som man av någon märklig anledning satt innanför dörren till ett skåp i köket. Annars har jag satt in ett par fönsterventiler. Ingen mekanisk tilluft dock.
4 svar · 1,3k läst
S
steppen7: Ja returen från fjärrvärmen skulle ge ett helt annat läge. Där har du dels en högre temp, dels ett flöde som gör att du kan plocka ut mycket mer energi. Dock kostar det ju en bra slant att tina med fjärrvärme som föregående talare skriver så behövs nog ett par hundra watt per kvm och det är många timmar på en säsong. Som konstaterats tidigare så kan man få problem med isbana
25 svar · 6,4k läst
C
chokonanana: Jag nämnde problemet med cirkpumpen till en vän som kände en f.d. pensionerad rörmockare. Jag fick hans nummer och han kom förbi imorse och kikade på pumpen. Han lyckades inte heller få igång den via skruven på sidan, istället skruvade han loss hela motorhuset och snurrade rotorn några varv. Han sa sedan den snurrar väldigt mjukt och fint. Han skruvade tillbaka motorhuset och slog på
18 svar · 7,4k läst
·
B
Bonzo2000: [citat] Jo, jag behövde vända på kylbatteriet så jag skruvade isär det en del igår men tänkte inte på att detaljstudera tråget. Men jag tänker att om det fungerar för dig så kommer jag också montera mina i våg. Konvektorn kommer sitta synligt så om det börjar droppa under så kommer det märkas rätt tidigt.
12 svar · 2,0k läst
·
M
Mawill86: [citat]
22 svar · 6,1k läst
·
F
fb35523: Tyvärr kan jag inte ge så mycket råd kring rördragningen men i teorin låter det sunt. Jag har svårt att se att 10 meter slang skulle innebära ett problem rent värmetekniskt. Möjligen minskar flödet något till de radiatorer som har längst rör (eller rättare sagt, flödet blir de facto något mindre) så fundera på om någon av de radiatorerna behöver 100% flöde och gå då upp
1 svar · 761 läst
yonna
yonna: [citat] .... Har inte kollat vad kmp drag innebär... :thinking: men tilluft sker via hål under trädäcket. Bild på taket finns under min profil. Kaminen går dygnet runt okt-mars.
24 svar · 58,1k läst
·
M
merbanan: I vår energideklaration så står faktiskt Primärenergital, EP pet. Vi fick 132 kWh/kvm, Atemp. De skriver även att kulvertförlusterna beräknas till 120MWh / år. Vi hade tydligen 500m kulvert. Om man gör som fjärrvärmebolaget säger så "försvinner" ju kulvertförlusterna från föreningen. Men då kanske man måste lösa frostskyddet för vattenledningar på annat sätt.
21 svar · 2,5k läst
A
Arif Eken: Hej Va har ni ställt in inmatnings tider? Idag har jag 6 sekunder inmatning och 30 sekunder pause. Ett halvt skruv åt gången. Ulma brännare Ulma 2000 Tack för alla tips/svar.
0 svar · 514 läst
H
Hans G2: Jag har konverterat självdrag till FTX, dock med bergvärme. Bara att glömma att räkna hem det rent ekonomiskt. Dock har jag fått ett mycket bättre inomhusklimat vilket var primära syftet. Bättre luftkvalitè med jämnare temperatur, frikyla på sommaren, förvärma på vintern, lägre radonhalt, lägre co2-nivåer, renare luft, inget drag med tilluft på rätt ställen och så vidare.
2 svar · 831 läst
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Det tycker jag. Suttit där sedan 1978. [bild]
2 svar · 1,7k läst
·
T
Tiger79: Rören uppe mot taket är matning och retur till golvvärmefördelaren. Golvvärmen är på souterängplanet. Resten har radiatorer. Matningen har samma temperatur som pannan visar. Har haft Covid nu men ska imorgon köpa klämkopplingar och rör för att ersätta det saknade röret. Bör man fortsätta med 22 mm där med? Som det är vid cirkulationspumpen. Matning och retur ligger på endast 15
19 svar · 4,2k läst
·
T
Trelleborgbyggaren: En svart huv med öppning åt syd och norr Jo vi har stormen här med Mitt stalltak åkte till Köpenhamn......
2 svar · 2,5k läst
·
D
Dodger: Håller på och byter ut några sektionsradiatorer. På varje anslutning på radiatorn så sitter ju en nippel med lekande mutter. Nippeln är ju gängad i radiatorn och sedan finns ju en kona med lekande mutter som ska anslutas mot värmerören som kommer till radiatorn. Upptäckte nu att vissa av nipplarna hade en "rak" kona med en fals på medan vissa av nipplarna hade en mer rundad kona. Är
0 svar · 913 läst
D
Daniel 109: De nedre är väl för att man ska kunna vända på elementet om msn vill ha anslutningen på andra sidan. De kan även användas för avtappning.
3 svar · 744 läst
·
L
Leafy: [citat] Det är inte mycket som runnit ut,max nån DL totalt annars skulle det varit blötare på gips o träregel, mätaren har inte rört sig på tryckkärlet så det är nog lugnt
6 svar · 2,3k läst
·
Husplaner
Husplaner: Ja, värmepumpens namn och serienummer: Greenline HE E11 & 7748000382. //Lajla
4 svar · 2,5k läst
·
a2011
a2011: [citat] Jag har inte hittat någon bra lösning. Jag har helt enkelt bytt ut hela elementen mot nya i de rum jag renoverat.
8 svar · 2,5k läst
·
A
Annananna: Tack så jättemycket för svar. Bra att få reflektioner som vi kan ta med framtida anlitad rörmokare.
4 svar · 2,1k läst
·
T
tgr_se: Vi har haft en mindre variant av sådant element på toaletten på landet i 10år och det verkar funka bra. Man får såklart se till att inget ligger över det och vi har det satt på 10grader.
1 svar · 2,0k läst
K
Killar Kan: Jajamän, det är en 180, varnere o mätte för säkerhets skull
3 svar · 1,6k läst
·
M
Move105: [citat] Se över första uträkningen borde vara 18+20=38 inte 23.
49 svar · 4,1k läst
J
Johnny81: [citat] Då har ni väl optimal förbränning. Känns bra när det funkar på sitt bästa vis. Sen är förutsättningarna olika i vart hus. Så mycket som spelar in har man förstått. Kör på fullt öppet luftspjäll. Kollar på termometern nu på kaminen och rättar mig efter den hur hårt jag eldar. Ligger på närmre 200° på utgående rör, och där ska det ligga ca
39 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.