3 977 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Nytt element och proppen går
Sida 1 av 2
Hej! För någon vecka sedan bytte jag ett gammalt element (230v) mot ett nytt, lite större (men fortfarande 230 v). Någon dag senare satte jag även in en förbränningstoalelett. Sen dess har proppen gått tre ggr - jag antar att det har blivit för mycket grejer på samma propp.
Skulle jag kunna vinna något på att byta ut elementet mot ett med lägre effekt, eller borde jag ta ut en elektriker som tittar på det? Elsystemet är från 70-talet, så det senare känns inte helt orimligt.
Skulle jag kunna vinna något på att byta ut elementet mot ett med lägre effekt, eller borde jag ta ut en elektriker som tittar på det? Elsystemet är från 70-talet, så det senare känns inte helt orimligt.
Jag antar att det är en 10a säkring som går. Den kan belastas med 2300w. Om elementet och toaletten överskrider det riskerar säkringen att lösa ut.
Troligtvis löser den inte direkt eftersom elementet och toaletten inte går för fullt hela tiden. Vad har elementet och toaletten för effekt?
Troligtvis löser den inte direkt eftersom elementet och toaletten inte går för fullt hela tiden. Vad har elementet och toaletten för effekt?
Elementet har 800 w (ett sånt här: https://www.bauhaus.se/basic-oljef-radiator-800-230) och toaletten 2000 w (Cinderella comfort). Och ja, det är en 10a-säkring så det förklarar ju saken i så fall....... Men då låter det som att jag borde ha toaletten på en egen propp nästan?
Det finns även 13 A säkringar. Du får kolla med en elektriker vad du har för ledningar om du kan köra 13A.
Bättre på vilket sätt? Elelement har haft 100% verkningsgrad sen dom uppfanns, så det blir inte så mycket bättre av att byta till ett nytt element.smh skrev:
Visst kan du byta till ett klenare elementen, men då lär det bli kallt i rummet när inte effekten räcker till.
Sorry, var lite otydlig - det gamla elementet gick sönder och det var därför jag bytte. Men köpte ett med högre effekt.useless skrev:
Porslin. Men det är det som är lite konstigt. Jag har två hus bredvid varann. I det ena sitter porslinssäkringar. Det andra, som är nybyggt (dock inte av mig) har automatsäkringar. Toan sitter i det nybyggda huset, elementet i det gamla huset. Den propp som går sitter i det gamla huset, men verkar gälla både toan och elementet.Mikael_L skrev:
Ok. Det bästa är att dra en egen grupp till toaletten. Helst på en annan fas. Den drar så pass mycket ström att den helst inte ska dela med någon annan.
Att byta till 13A är en nödlösning man brukar ta till om det är omotiverat dyrt och krångligt att dra fram en ny kabel.
Att byta till 13A är en nödlösning man brukar ta till om det är omotiverat dyrt och krångligt att dra fram en ny kabel.
OK.smh skrev:
Då är det aningen märkligt, 2800W (12,2 A) borde en 10A diazed hålla i någon timme åtminstone.
T.o.m en automat borde klara det om den inte i tillverkningstoleransen råkat hamna närmast den undre gränsen enligt normer.
Jag tror det finns något mer som belastar gruppen, eller att någon pryl drar mer än specad effekt.
Det kan förstås även vara en bränd PK (passkontakt, passdel, bottenplatta, kärt barn har många namn)