Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha prövat olika saker - luftning, flödesjustering - utan att ha fått kläm på varför jag inte får elementen att bli riktigt varma misstänker jag att hantverkarna kopplat in dem fel och förväxlat tillopp och retur och bara kopplat dem ”rakt in” utan att kolla ordentligt. Elementen är ojämnt varma och tämligen kalla i ena delen av elementet. Det är nya purmo thermopanel v4.
Det är inte helt lätt att avgöra på värmen vilket som är tillopp och retur eftersom de är närmast jämnvarma (vilket väl i sig indikerar felkoppling).
Värmen ska gå in till höger på radiatorn enligt elementtillverkarens schema. Alltså tillopp ska till höger och retur till vänster på elementet. Men misstänker att det blivit fel.
en information som kanske hjälper är att röret till höger blir kallt om man stryper elementet helt med flödesnyckel.
bifogar också bild på radiatorn uppifrån. Ber om ursäkt för fötterna.
Jag vet inte om det brukar finnas backventiler i radiatorer men jag tvivlar på det. Om du drar på flödet så mycket det går så bör det bli varmt i övre delen först. Du bör kunna känna det ganska enkelt. Blir det varmt nerifrån och upp så är det visserligen felkopplat men det bör inte påverka enormt mycket.
Har du kollat om ventilerna nederat i andra bilden är helt öppna? Dessa har hantverkana strypt vid installationen antar jag och kanske öppnat dåligt. Det kan läcka en hel del där om de inte är fräscha men det spelar ingen större roll bara locket är tätt.
Har du kollat om ventilerna nederat i andra bilden är helt öppna? Dessa har hantverkana strypt vid installationen antar jag och kanske öppnat dåligt. Det kan läcka en hel del där om de inte är fräscha men det spelar ingen större roll bara locket är tätt.
Hej!
nej, inga andra element blir kalla om jag stänger detta (såvitt jag kan bedöma).
Vad händer med röret till vänster? Jo det blir långsamt mindre varmt, ljummet och sedan kallt. Skruvar jag sedan på flödet igen i elementet så blir det vänstra röret riktigt varmt först och därefter stiger temperaturen också i det högra.
nej, inga andra element blir kalla om jag stänger detta (såvitt jag kan bedöma).
Vad händer med röret till vänster? Jo det blir långsamt mindre varmt, ljummet och sedan kallt. Skruvar jag sedan på flödet igen i elementet så blir det vänstra röret riktigt varmt först och därefter stiger temperaturen också i det högra.
Det låter som att tillopp och retur blivit omkastade. Det kan ge rätt mycket sämre effekt. Enstaka radiatorer kan åtgärdas med en korskoppling. Ifall det handlar om flera radiatorer, kan det också vara en hel slinga som blivit felkopplad så att det kan åtgärdas mer centralt.
Nej, det fungerar väldigt mycket sämre. Det varma vattnet som tillförs i botten sprids inte där som du tror. Istället stiger det till toppen och går ut igen. Det blir sannolikt varmt där varmvattnet kommer in och rakt upp, men resten blir inte särskilt varmt. TS kan ju bekräfta om min beskrivning stämmer.F fb35523 skrev:Jag vet inte om det brukar finnas backventiler i radiatorer men jag tvivlar på det. Om du drar på flödet så mycket det går så bör det bli varmt i övre delen först. Du bör kunna känna det ganska enkelt. Blir det varmt nerifrån och upp så är det visserligen felkopplat men det bör inte påverka enormt mycket.
Hej,D Daniel 109 skrev:Nej, det fungerar väldigt mycket sämre. Det varma vattnet som tillförs i botten sprids inte där som du tror. Istället stiger det till toppen och går ut igen. Det blir sannolikt varmt där varmvattnet kommer in och rakt upp, men resten blir inte särskilt varmt. TS kan ju bekräfta om min beskrivning stämmer.
Ja elementet blir varmt till höger, men i övrigt inte särskilt varmt alls (även om det inte är helt kallt överallt).
Tack! Det är två radiatorer det handlar om, så då borde det gå att åtgärda på det sätt du beskriver, nu när vi hyggligt har utrett att detta sannolikt är problemet.Johhhan skrev:
Uppskattar era svar! Tack!
Det låter definitivt som att det är felkopplat. Annars blir varmt på hela bredden i överkant och märkbar svalare neråt, om inte flödet är högt.
Ok, borde jag testa att strypa flödet lite innan jag drar slutsatsen då? För nu tror jag det är på max.
Nej, vad jag menade var att det inte behöver vara tydligt svalare i botten på ett korrekt kopplat element om flödet är högt.
Ah, tack!
Tack alla för hjälp! Hantverkaren har varit här och efter lite diskussion gick med på att det nog var felkopplat. Det var det - monterade korskopplingar och nu funkar de perfekt. Stor skillnad!
Klicka här för att svara