T
Hade först tänkt sätta in vanliga element i attefallshusets. Det kommer inte användas så flitigt. Hälften kommer vara förråd. Men eftersom jag har ett badrum där måste det hållas frostfritt.

Såg att jula just nu har erbjudande på en luftvärmepump. Förmodligen ingen höjdarpump. Men kanske ändå bättre än element?

Vad tycker nu? Köpa element för 3000kr eller köpa denna pump?

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...VRfhRCh3dGgPqEAQYASABEgL1iPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Skärmbild av luftvärmepump från Jula med modellbeteckning, prisinformation och energibetyg A+.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om man skaffar luftluftvärmepump behövs det el-radiatorer eller motsvarande. Till badrummet vill man kunna ha dörren stängd och det är inte säkert att luftluftvärmepumpen klarar hela värmen när det -15° så man måste kolla specifikationerna noga. Viktigt att det går att hitta en bra placering för innerdelen så man inte sitter precis i luftdraget från den. Installation tillkommer med kanske 5000 kr ovanpå priset.

Jag betalade 1800kr för montering av en sån pump av inso eller vad dom heter. Funkar helt okej haft i 2 år nu.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Tomture61
T Ejmelie skrev:
Hade först tänkt sätta in vanliga element i attefallshusets. Det kommer inte användas så flitigt. Hälften kommer vara förråd. Men eftersom jag har ett badrum där måste det hållas frostfritt.

Såg att jula just nu har erbjudande på en luftvärmepump. Förmodligen ingen höjdarpump. Men kanske ändå bättre än element?

[länk]

[bild]
Oavsett märke / modell / pris på hårdvaran så kostar installationen ungefär lika mycket .
I Stockholm är priserna högre för installation , brist på montörer .
Räkna med 5000-6000 skattade kr .

T Ejmelie skrev:

[länk]

[bild]
Jag köpte två stycken 2019 till mitt garage och har en i garagedelen och en i förrådet. Har dem på frostfritt +8 grader och när det varit som kallast om vintern ligger det på runt +10 grader. Fungerar klockrent(y)

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Är inte den där lite väl stor för ett attefallshus?

Tomture61
Har en Panasonic NZ25TKE till mitt garage på 35 kvm
Har iofs nästan 4 m till nock (på mitten)
Håller +20 gr , blir lite on/off på höst - vår .

useless useless skrev:
Är inte den där lite väl stor för ett attefallshus?
För 60 till 85 kubikmeter, enligt bilden. Attefall på 25 m2 och 2.4 m i takhöjd blir 60 kubikmeter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.