Jag köpte fel termostat och visade därför bild på mitt element för personalen på Hornbach för att få rätt denna gång. Jag förstår dock inte hur denna skulle gå att få på?
Är detta verkligen rätt? Känns som att termostaten är för smal och ventilen har fel form?

• Närbild av en radiatorventil utan termostat, möjlig kompatibilitetsfråga med ny termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat och förpackning från Danfoss, modell RA 2990, på ett rutigt bord.
    Skapa konto
Kan du mäta diametern på fästet som sitter på ventilen? T.ex. med skjutmått.

Har tyvärr inget skjutmått. Funkar detta?

• Mätning av ett objekt med tumstock där siffran 22 syns tydligt nära objektet.
    Skapa konto
På instruktionsfilmerna jag hittar ser det ut att vara ett räfflat fäste, inte en kantig "mutter" som på min

Ja det där ser ut att vara 23 mm och inte de vanliga standard på 26 eller 34 mm. Måste leta lite.

23 mm är Danfoss RAN. Om inte din Danfoss 2990 går att få på så kan man köpa MMA adapter RSK nr: 480 52 84 och sätta på t.ex. en MMA Evosense termostat istället.

Lite synd att stora Danfoss inte bemödar sig med att göra en instruktionsfilm för hur 2990 monteras utan tror att alla ska tycka det är busenkelt!?

Redigerat:
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja det där ser ut att vara 23 mm och inte de vanliga standard på 26 eller 34 mm. Måste leta lite.

23 mm är Danfoss RAN. Om inte din Danfoss 2990 går att få på så kan man köpa MMA adapter RSK nr: 480 52 84 och sätta på t.ex. en MMA Evosense termostat istället.
Hittade en tång att mäta utifrån. Det kan vara 26 mm, bilden var lite missvisande. Borde det funka då? Öppningen på termostaten och fästet är typ lika stora, känns inte som att den går över fästet

Går det inte att skruva upp öppningen på termostaten och sedan trycka på den på ventilen och skruva åt den igen när den sitter på plats?

J Josth skrev:
Går det inte att skruva upp öppningen på termostaten och sedan trycka på den på ventilen och skruva åt den igen när den sitter på plats?
Jag vrider och vänder men det händer inget. Någon spärr någonstans? Han i affären liksom drog/vred och sedan klickade fast. Jag får det inte att röra sig...

T
Det är inte så att du ska ha en termostat som heter RA/VL 2950 ? :thinking:

Trist att det ska vara så krångligt och inga instruktioner från Danfoss. Känner du någon riktigt teknisk person som brukar klara det mesta kan det vara läge att fråga denne.

T tobbetk skrev:
Det är inte så att du ska ha en termostat som heter RA/VL 2950 ? :thinking:
Kollade instruktioner för den, det ser faktiskt mer likt ut! Får byta till den och testa. Tack för hjälpen.

Har du kvar den gamla termostaten som satt där innan? Den kan ge många ledtrådar.

Har du kollat t.ex. detta klipp:

Redigerat:
J Josth skrev:
Har du kvar den gamla termostaten som satt där innan? Den kan ge många ledtrådar.

Har du kollat t.ex. detta klipp: [media]
Nej, den smulade sönder i handen när jag vred på den för längesen. Men som jag minns det så var det samma som i instruktionsfilmen till den du tipsade om.

Den är för 26 mm, inte 23 mmm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.