OBS Nibe 410p, skrev fel OBS
Hej,
Kurvlutning 01
Förskjutning - 10
Framledning 30 grader
Utetemp 13 grader
Avluft 6 grader
Tilluft 10 grader (stängde ventilen då tilluften blir för varm)
Beräknad Framledning 0 grader
Ställde Shunten i manuellt läge och vred till max. Ställde Shunten i Automatisk läge. Efter 10 min står Shunten fortfarande i max läge.
Är det fel på Shunten eller är det något annat knas?
Hej,
Kurvlutning 01
Förskjutning - 10
Framledning 30 grader
Utetemp 13 grader
Avluft 6 grader
Tilluft 10 grader (stängde ventilen då tilluften blir för varm)
Beräknad Framledning 0 grader
Ställde Shunten i manuellt läge och vred till max. Ställde Shunten i Automatisk läge. Efter 10 min står Shunten fortfarande i max läge.
Är det fel på Shunten eller är det något annat knas?
Vad menar du med "framledning"? Temperatur enligt kanal 02 eller 10? Vilken ventil stängde du för tilluften? Vilken årsmodell av 410P har du? Låter som det kan vara fel på shunten. Har du testat att manuellt ställa shunten högt respektive lågt och sedan ställa på auto och se om det går att ändra läget åt ena eller andra hållet med vredet för förskjutningen?
Pannan är från 2009/2010.J Josth skrev:Vad menar du med "framledning"? Temperatur enligt kanal 02 eller 10? Vilken ventil stängde du för tilluften? Vilken årsmodell av 410P har du? Låter som det kan vara fel på shunten. Har du testat att manuellt ställa shunten högt respektive lågt och sedan ställa på auto och se om det går att ändra läget åt ena eller andra hållet med vredet för förskjutningen?
Driftläge - elpatron blockerad.
Jag har stängt av trimventil tilluftsbatteri då tilluftstemp låg på +25 grader
Shunt manuell i läge 0 så visas följande värden
01 - 53
02 - 27
03 - 12
04 - 07
05 - 06
06 - 01
07 - -10
08 - 54
09 - 14
10 - 0
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ställde Shunten på lägsta värdet och ställde tillbaka till Auto. Max på Kurvlutning och Förskjutning och Shunten öppnar. Ställer Kurvlutning och Förskjutning på lägsta värdet och Shunten går tillbaks. Så Shunten fungerar
Men värmeslingorna är varma, ska det vara så?
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Ok, sista årsmodellen den tillverkades. Då vet jag vilken sorts shunt det är. Kanal 14 visar alltså "02"(?) Verkar som du fick shunten att fungera som den ska? Kanske glappkontakt någonstans. Om shunten inte rör sig som den borde skulle man behöva mäta på utgångarna för shunten på reläkortet men det ska man ha el-utbildning för så det inte händer någon olycka. Finns spänning/signal ut men shunten inte rör så är det fel på själva shuntmotorn, annars på reläkortet.
Golvvärme är väldigt värmetrögt så det är inte konstigt om kanal 02 ligger kvar på runt 27 grader väldigt länge även om shunten är stängd.
Golvvärme är väldigt värmetrögt så det är inte konstigt om kanal 02 ligger kvar på runt 27 grader väldigt länge även om shunten är stängd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden