Hej, jag tror att jag har plöjt igenom alla inlägg om detta vanliga problem men har inte löst det än, så här kommer en till. Har nog gått igenom de vanligaste åtgärderna såsom, lufta, ta bort termostaten och knacka på piggen och även skruva på flödesventilen.
Vi köpte ett hus för 6mån sedan med luftvattenvärmepanna (långt ord) som är placerad i källaren. Huset är på två plan från markplan. På övervåningen i ett av rummen sitter det en ganska modern radiator som i bästa fall blir lite ljummen på ovandelen och alltid kall redan innan mitten. Det blir alltså på våning tre sett från pannans placering.
När förra ägaren bytte expansionskärlet tyckte installationsfirman att systemet skulle köra på 2,5bar, vilket det gör mestadels. Bäst värms radiatorerna (ändre modell) på första våningen men värmer ok på andra oxå förutom detta rummet.
Vad göra, är det dags att kasta in handuken och kalla in en röris?
Vi köpte ett hus för 6mån sedan med luftvattenvärmepanna (långt ord) som är placerad i källaren. Huset är på två plan från markplan. På övervåningen i ett av rummen sitter det en ganska modern radiator som i bästa fall blir lite ljummen på ovandelen och alltid kall redan innan mitten. Det blir alltså på våning tre sett från pannans placering.
När förra ägaren bytte expansionskärlet tyckte installationsfirman att systemet skulle köra på 2,5bar, vilket det gör mestadels. Bäst värms radiatorerna (ändre modell) på första våningen men värmer ok på andra oxå förutom detta rummet.
Vad göra, är det dags att kasta in handuken och kalla in en röris?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lite svårt att följa rören då de går ner o golvet. Värmekurvan står på 9 nu (Skåne) och förskjutning på -2. Tycker du att jag ska höja båda eller bara kurvan?J Josth skrev:
Vad har du för andra radiator? Har du bilder? Kan vara dålig injustering. Det går att öppna flödet på den Danfoss genom att plocka bort termostatvredet och vrida på ringen som sitter under. Finns även avstängning på själva kopplet som kan vara inskruken. Har ni kankse ett rörs system med en 2 rörs koppel på?
Klicka här för att svara