Vi har en villa med soverom i 1 og 2 etasje, det siste ligger rett over det første. Begge rommene har golvvarme med en luft/vann-varmepumpe som kilde. Dette har fungert fint, men nå har jeg ikke lenger varme i rommet i 2. Vedlagt er bilde av koplingene i rommene. Som dere ser er det grei temperatur i 1 (ca 38C inn, ca30C ut), mens i 2 er det bare 20C (som også er romtemperaturen her). Kan jeg gjøre noe med dette?

Fra 1 etasje:
Värmesystemkopplingar i skåp med termostat, rör och mätare som visar olika temperaturer för golvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fra 2 etasje:
Värmesystem med kopplingar, termometrar och reglage på en vägg, som använder luft/vatten-varmepump som uppvärmningskälla.
Skapa konto

Har du testat att lufta övervåningen tillopp (den övre fördelaren)?

Finns tillräckligt med vatten i systemet?

Styrningen verkar fungera eftersom ventilerna är fullt öppna på övervåningen.

Wigert Wigert skrev:
Har du testat att lufta övervåningen tillopp (den övre fördelaren)?
Hvordan gjør jeg det? Som du skjønner er jeg ganske grønn på denslags; er ikke vant til vannbåren varme, det er ikke så vanlig i Norge som i Sverige, har jeg skjønt.

I den vita plastnippeln på toppen finns en skruv som du lossar försiktigt. Det ska pysa, först luft sen vatten. Men först se till att du har tillräckligt med vatten och tryck i värmesystemet. Du ska ha en påfyllning och manometer där värmepannan finns.

OK, da blir det en tur i kjelleren med mobilkamera i morgen tidlig, dette har jeg ikke gjort før. Fortsettelse følger, og hjertelig takk for svar så langt.

Her er varmekilden i kjelleren, såvidt jeg kan skjønne er dette en kombinert el/ved-panne med ettermontert pelletsbrenner, senere kombinert med en luft/vann-varmepumpe. Jeg fant bare ett manometer, merket #1. Jeg antar også at røret i hjørnet #2 er for påfylling av vann. Korrekt? Hvordan går jeg i så fall fram? Hvor mye skal jeg fylle på? Kan man bruke vanlig vann fra springen?

Varmekilde i kjeller med blå kombinert el/ved-panne, pelletsbrenner, manometer merket #1 og rør for påfylling av vann #2.
Skapa konto

Manometer:
Varmekilde i kjeller, kombinert el/ved-panne med manometer og påfyllingsrør, merket med #1 og #2.
Skapa konto

Påfylling for vann?
Kobberrør og manometer i en kjeller antyder en del av et varmesystem, mulig påfyllingspunkt for vann.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.