2 065 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Golvvärme - element kvar?
Vi skall lägga golvvärme i vardagsrummet. Ska/bör vi ha kvar elementen som sitter på ytterväggen? Det är två stycken. För eller emot? Jag vill gärna ta bort dem och har fått rekommendation av hantverkare men vill gärna få input från er som tagit bort eller behållt.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Hej och välkommen 
Vad för typ av radiator pratar vi om, el, vatten? Golvvärmen, är det el eller vatten?
Är det ett fönster ovanför? Finns risk för kallras?
Vad för typ av radiator pratar vi om, el, vatten? Golvvärmen, är det el eller vatten?
Är det ett fönster ovanför? Finns risk för kallras?
Tack, det är vattenburen fjärrvärme nu och skall vara vattenburet även i golvvärmen. Det är ett mindre element vid altandörr/under mindre fönster och ett stort element under stort fönster. Har vattenburen golvvärme i övriga rum på samma våning. Rummet är 28 kvm. Har öppen spis i rummet samt en extra ventil på väggen för radonventilation.
Cop på en värmepump blir högre ju lägre temp man kan ha i systemet. Elementen hjälper till att hålla nere tempen i systemet. Finns det nån chans att ni en dag skaffar värmepump så skulle jag behålla elementen.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Jag skulle ta bort radiatorerna i det fallet. Ser ju mycket snyggare ut utan 
Men det är ju alltid lätt att säga så här utan att veta mer omständigheter.
Om man sparar radiatorerna så måste man säkerställa att men får ut den effekten som är tänkt på dessa. Blandar man golvvärme och radiatorer i samma krets så kommer radiatorn inte lämna sin tänkta effekt då golvvärme har en betydligt lägre maximal framledningstemperatur än vad din radiator har.
Men det är ju alltid lätt att säga så här utan att veta mer omständigheter.
Om man sparar radiatorerna så måste man säkerställa att men får ut den effekten som är tänkt på dessa. Blandar man golvvärme och radiatorer i samma krets så kommer radiatorn inte lämna sin tänkta effekt då golvvärme har en betydligt lägre maximal framledningstemperatur än vad din radiator har.
Bra input från er. Får klura på detta. Ska prata med han som vi ska köpa golvvärmen av om effekt etc om man har kvar elementen. Tack!
Fast å andra sidan så spelar det ingen roll om man inte får ur den tänkta effekten heller ur radiatorn, eftersom golvvärmen i huvudsak värmer upp utrymmet.Henrik.woll skrev:
Jag skulle ta bort radiatorerna i det fallet. Ser ju mycket snyggare ut utan
Men det är ju alltid lätt att säga så här utan att veta mer omständigheter.
Om man sparar radiatorerna så måste man säkerställa att men får ut den effekten som är tänkt på dessa. Blandar man golvvärme och radiatorer i samma krets så kommer radiatorn inte lämna sin tänkta effekt då golvvärme har en betydligt lägre maximal framledningstemperatur än vad din radiator har.
Har man radiatorer i övriga utrymmen i huset måste man ju leva med en extra shunt till golvvärmen och en framtemperatur till golvvärmen, och en annan till radiatorkretsen. Men om det bara är dessa två radiatorer kvar, så är det ju bara att man kör dem på samma temp som golvvärmen.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Så är det ju och då kan man lika gärna ta bort dem anser jag.B BSOD skrev:Fast å andra sidan så spelar det ingen roll om man inte får ur den tänkta effekten heller ur radiatorn, eftersom golvvärmen i huvudsak värmer upp utrymmet.
Har man radiatorer i övriga utrymmen i huset måste man ju leva med en extra shunt till golvvärmen och en framtemperatur till golvvärmen, och en annan till radiatorkretsen. Men om det bara är dessa två radiatorer kvar, så är det ju bara att man kör dem på samma temp som golvvärmen.
Kan inte så någon anledning att bevara radiatorer i samma rum där man lägger golvvärme. Förstår inte varför.
vi kommer dock behålla radiator i en liten tillbyggnad/ entré där rören redan är ingjutna OCH det är en oisolerad platta. Där kan vi inte göra golvvärme. Dock kommer dessa att köras som ett litet tillskott med samma framledningstempertur som övrig golvvärme.
komme inte sätta någon shunt utan det blir golvvärme på ovanvåningen också. Mindre slitage på pannan.
vi kommer dock behålla radiator i en liten tillbyggnad/ entré där rören redan är ingjutna OCH det är en oisolerad platta. Där kan vi inte göra golvvärme. Dock kommer dessa att köras som ett litet tillskott med samma framledningstempertur som övrig golvvärme.
komme inte sätta någon shunt utan det blir golvvärme på ovanvåningen också. Mindre slitage på pannan.
Klicka här för att svara