2 374 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Värma ett äldre hus med liten serverhall
Sida 1 av 2
Hej på er!
Jag har en liten serverhall 10kw-15kw som jag skulle vilja använda som värmekälla i ett äldre hus, vi har inte valt huset ännu men jag räknar med att något lämpligt dyker upp under våren.
Huset kommer vara kanske 200kvm och har det inte vattenburet system kommer jag sätta in golvvärme.
Jag tänker frånluftspump för att göra varmvatten av värmen men det kanske finns bättre idéer här inne.
Hur skulle du gjort?
Jag har en liten serverhall 10kw-15kw som jag skulle vilja använda som värmekälla i ett äldre hus, vi har inte valt huset ännu men jag räknar med att något lämpligt dyker upp under våren.
Huset kommer vara kanske 200kvm och har det inte vattenburet system kommer jag sätta in golvvärme.
Jag tänker frånluftspump för att göra varmvatten av värmen men det kanske finns bättre idéer här inne.
Hur skulle du gjort?
Antingen bara blåsa luft genom den eller om man vill flytta värmen så är en luft luft ett bra alternativ.
Luft vatten blir mer jobb men kanske också mer användbart.
Är du säker på att den drar 10-15kw eller är det specen som säger de
Luft vatten blir mer jobb men kanske också mer användbart.
Är du säker på att den drar 10-15kw eller är det specen som säger de
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Det knepiga är väl både kunna värma kåken när det behövs, och även kyla bort värmen när den inte behövs.... Beroende på var i Sverige huset ligger kan det ju vara fler eller färre månader...
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Och så klagar folk på att det brist på el i Sverige.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Tror det är extremt svårt att få någon server att dra 10-15 kWh utan att utföra något arbete, så något behov lär det ju finnas...T Thomas_Blekinge skrev:
Vare sig mining eller att hosta byggahus så får man väl anta att någon tycker det är värt att betala för...
Ja det är faktisk förbrukning. Beror på vad jag får plats med efter flytten men jag vill ju iallafall täcka husets värmebehov. Luft-luft låter inte så kul. skulle ju vara om det är lämpligt med ett FTX då kanskeA Alexn72 skrev:
Norra sverige. Jag kommer behöva värme större delen av året. Att få även varmvatten från samma system vore nice.Dan_Johansson skrev:
En frånluftsvärmepump är ju ganska klockren om du kommer ha ventilationsrör i huset ändå...B Blodyx skrev:
Lowtechlösningen är väl att ventilera ut serverhallen och säkra en luftvattenvärmepump i frånluften. Den jobbar då med värmen som släpps ut, men hallen riskerar inte att bli överhettad när du inte behöver värmen, då dumpat du bara värmen utomhus.
Vi har gjort så på några ställen på mitt gamla jobb, där det fanns mycket värme att återvinna…
Du kan också sätta utedelen i serverhallen, så ger den kyla, men risken finns att du inte får rätt på balansen.
Den lösningen har vi på några ställen på mitt nya jobb, men inte med temperaturkänslig utrustning.
Vi har gjort så på några ställen på mitt gamla jobb, där det fanns mycket värme att återvinna…
Du kan också sätta utedelen i serverhallen, så ger den kyla, men risken finns att du inte får rätt på balansen.
Den lösningen har vi på några ställen på mitt nya jobb, men inte med temperaturkänslig utrustning.