Hej!
Vi behöver hjälp av alla experter här på forumet!
Vi bygger just nu ut vårt hus med en hall på ca 11kvm och vi skall ha vattenburen golvvärme där då vi tycker att en radiator tar för mycket plats. Vi har bestämt oss för
LK Heatfloor 22 och varit i kontakt med dem för dimensionering och vilket material som krävs.
Vi har pratat med en VVS-firma och de skickade hit någon för att ta en titt för snart två månader sedan, de skulle höra av sig när de kollat upp värmepumpen och räknat på matarrörens dimension. De hörde aldrig av sig och det tog mig ca 3 veckor av mailande och ringande innan jag fick tag i någon, som då såklart inte visste något om vad som skulle gjorts och bara sa "Nejnej, det där märket på värmepump har inte vi, så det kan vi inte hjälpa dig med". Problemet är att den enda firman som har hand om Thermia där vi bor har jobb inbokade i nästan ett år framåt och inte ens ville boka in något på grund av det när jag pratade med dem i höstas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick lite löst att det skulle vara 20mm isolerade alupex som matarrör fram till golvvärmeslingan, (vi har 16mm isolerade dragna i krypgrunden nu till alla våra radiatorer) då avståndet var så långt. Jag har fått det till ca 15-16m om de skall fram hela vägen till värmepumpen enligt den ritade linjen.
Som jag förstår det så får man inte ha några dolda skarvar, därför tänkte vi sätta ett fördelarskåp enligt bilden, även om vi bara skall ha en slinga (man kanske får konstiga idéer i framtiden

). Skåpet kommer att hamna bakom skjutdörrar då det skall vara en garderob längst in i hallen.
Krypgrunden är uppvärmd till minst 10 grader året runt.
1. Verkar det vettigt med 20mm matning? (Jag har 50m 16mm isolerad stående från när radiatorerna installerades...)
2. Om jag skall ha isolerade alupex så verkar LK bara ha något som heter
rör-i-rör, är det den sorten man skall ha?
3. Kan jag göra provtryckningen och hopkopplingen själv? (Jag har inte pysslat med VVS-kopplingar själv förut utan överlåtit det till proffsen, men jag vill tro att jag inte har tummen mitt i handen då jag har lyckats med andra delar av renoveringar där jag bott förut

)
4. Vilket material och verktyg behövs för hopkoppling av golvvärmeslingan med matarrören?
5. Vad krävs för att göra en provtryckning?
Tack så mycket på förhand!