Hej!
Nu känns det som jag prövat allt..
Vi har ett uthus med vattenburen golvvärme i en gjuten bottenplatta i källaren, samt vattenburna radiatorer på övervåningen.
Värmen kommer via kulvert på vårt hus på ett tvårörssystem, på samma slinga som vårt hus. Avståndet här är inte relevant, det kommer bra värme ut till uthuset i primärkretsen.
Jag får värme fram till mässingsdelen av pushen. (Det gröna strecket på bilden. Men sen är det kallt, returen är också kall. Stänger jag av CP i pushen så blir returen varm.
Igår tog jag ur innanmätet under insex-locket till vä om vred 11, för att se om det påverkade. Lika kallt idag.
Jag har tom köpt ny och bytt till en ny pump.
Bilden är lånad men det ser likadant ut hos oss.
Nån med en brilliant idé här??
Nu känns det som jag prövat allt..
Vi har ett uthus med vattenburen golvvärme i en gjuten bottenplatta i källaren, samt vattenburna radiatorer på övervåningen.
Värmen kommer via kulvert på vårt hus på ett tvårörssystem, på samma slinga som vårt hus. Avståndet här är inte relevant, det kommer bra värme ut till uthuset i primärkretsen.
Jag får värme fram till mässingsdelen av pushen. (Det gröna strecket på bilden. Men sen är det kallt, returen är också kall. Stänger jag av CP i pushen så blir returen varm.
Igår tog jag ur innanmätet under insex-locket till vä om vred 11, för att se om det påverkade. Lika kallt idag.
Jag har tom köpt ny och bytt till en ny pump.
Bilden är lånad men det ser likadant ut hos oss.
Nån med en brilliant idé här??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, hittade du någon lösning, jag har exakt samma problem.E EKlingberg skrev:Hej!
Nu känns det som jag prövat allt..
Vi har ett uthus med vattenburen golvvärme i en gjuten bottenplatta i källaren, samt vattenburna radiatorer på övervåningen.
Värmen kommer via kulvert på vårt hus på ett tvårörssystem, på samma slinga som vårt hus. Avståndet här är inte relevant, det kommer bra värme ut till uthuset i primärkretsen.
Jag får värme fram till mässingsdelen av pushen. (Det gröna strecket på bilden. Men sen är det kallt, returen är också kall. Stänger jag av CP i pushen så blir returen varm.
Igår tog jag ur innanmätet under insex-locket till vä om vred 11, för att se om det påverkade. Lika kallt idag.
Jag har tom köpt ny och bytt till en ny pump.
Bilden är lånad men det ser likadant ut hos oss.
Nån med en brilliant idé här??
[bild]
/Anders
Hej,
jo jag fick det att funka, hittade ett inlägg någonstans här på sidan med lösningen.
Det är ju 2 insex"skruvar" innanför locket på sidan. En 10mm och en mindre. Har för mig att det står att man ska justera den större först men när man sedan skruvar på den mindre så följer den stora med och stryper flödet.
Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men jag fick iaf fram cirkulation till slut.
jo jag fick det att funka, hittade ett inlägg någonstans här på sidan med lösningen.
Det är ju 2 insex"skruvar" innanför locket på sidan. En 10mm och en mindre. Har för mig att det står att man ska justera den större först men när man sedan skruvar på den mindre så följer den stora med och stryper flödet.
Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men jag fick iaf fram cirkulation till slut.
Kanon, tack! Har du ett eller tvårörssytem? Och minns du om båda ska vara öppna eller stängda eller hur de nu ska vara?A a pet skrev:Hej,
jo jag fick det att funka, hittade ett inlägg någonstans här på sidan med lösningen.
Det är ju 2 insex"skruvar" innanför locket på sidan. En 10mm och en mindre. Har för mig att det står att man ska justera den större först men när man sedan skruvar på den mindre så följer den stora med och stryper flödet.
Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men jag fick iaf fram cirkulation till slut.
Jag har tvårörsystem.
Tror att det var så att man bottnade 10mmskruven och sedan öppnade den motsols ett antal varv. Sedan skulle man justera den mindre medsols x antal varv. Det som blev fel då var att 10mm följde med tillbaka och stängde flödet.
Tror att jag bottnade båda, skruvade ut 10mm motsols några varv, märkte att det blev varmt på sekundärsidan och sedan struntade i att röra den mindre skruven.
Vet att jag läste om lösningen någon stans men kommer inte ihåg om det var på byggahus eller om jag googlade fram ngn annan sida.
Tror att det var så att man bottnade 10mmskruven och sedan öppnade den motsols ett antal varv. Sedan skulle man justera den mindre medsols x antal varv. Det som blev fel då var att 10mm följde med tillbaka och stängde flödet.
Tror att jag bottnade båda, skruvade ut 10mm motsols några varv, märkte att det blev varmt på sekundärsidan och sedan struntade i att röra den mindre skruven.
Vet att jag läste om lösningen någon stans men kommer inte ihåg om det var på byggahus eller om jag googlade fram ngn annan sida.
Är det varmt på framledningen men ”kallt” på returen och gv-slingan så är det ”för lågt” flöde genom ventilen (för hårt strypt förinställning) samtidigt är det troligen högt flöde på gv-slingan.
Det som behöver göras är att öka förinställningen, eventuellt minska förinställningen på andra radiatorer.
När ventilen ställdes om så att även returen blev varm men gv-slingan kall så ställdes ventilen om till ettrörsystem (från tvårörssystem).
Här är produktblad med förinställning för ”TA radiett”,
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_14_4757364.pdf
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_14_4757352.pdf
https://www.imi-hydronic.com/sv-se/product/radiett-renovett
I följande inlägg har jag laddat upp flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Det som behöver göras är att öka förinställningen, eventuellt minska förinställningen på andra radiatorer.
När ventilen ställdes om så att även returen blev varm men gv-slingan kall så ställdes ventilen om till ettrörsystem (från tvårörssystem).
Här är produktblad med förinställning för ”TA radiett”,
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_14_4757364.pdf
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_14_4757352.pdf
https://www.imi-hydronic.com/sv-se/product/radiett-renovett
I följande inlägg har jag laddat upp flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Klicka här för att svara