Hej

Håller på med sista renoveringen på vår 1½plans villa från -74.
Ovanvåningen ska lfå nytt golv, tilläggsisolera på sina ställe och måla väggar.
Direktverkande el i hela huset. Satte in luft/luft värmepump på entreplan som täcker nedanvåningen och något upp på övre (sitter i öppen hall ovanför ytterdärr- framför är en öppen trappa till ovanvån) plan annars har vi bytt ut de gamla elementen.
Nu funderar vi på att sätta upp en mindre luftvärmepump på ovanvåningen.
Kommer man upp för trappan är det helt öppet rakt fram och till vänster- upp till nock. Åt höger är där två mindre sovrum som har nya element.
På vänster kortsida har vi även en balkong som täcker hela kortsidan.

Vi tänkte sätta en luftvärmepump på vänster kortsida ovanför fönster/dörr till balkongen ganska högt upp. Mer som ett kompliment.

Fråga 1. Luftvärmepumpen vi har sedan tidigare släpper otroliga mängder vatten vintertid. Blir en stor iskaka utanför fastän vi gjort stenkista.
Släpper alla pumpar ut vatten? Och hur gör man då på ovanvåningen?
Man vill inte få stora istappar som hänger från huset!?

Sommartid tänker jag att om man använder ac kan man leda det till stupröret som är ganska nära. Men vintertid fungerar det inte- det hinner ju frysa..

Hur har ni gjort eller har ni någon idé?

Man kan ha isolerad kondensavloppsslang med frostskyddskabel inuti. Köper ni t.ex. en Pancake så finns den med 6 m kondensavloppslang.

• Gilla
annanomnom
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man kan ha isolerad kondensavloppsslang med frostskyddskabel inuti. Köper ni t.ex. en Pancake så finns den med 6 m kondensavloppslang.
Men det är ju precis detta vi har letat efter!
Är det något du har själv?

Ingen Pancake här då jag skaffade mina värmepumpar för många år sedan innan det fanns så jag fick köpa det som fanns då och bygga ihop så det fungerar. Har isolerade kondensavloppsrör med frostskyddskabel ner i marken till en liten stenkista på frostfritt djup.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.