Scouten skrev:
Lowtechlösningen är väl att ventilera ut serverhallen och säkra en luftvattenvärmepump i frånluften. Den jobbar då med värmen som släpps ut, men hallen riskerar inte att bli överhettad när du inte behöver värmen, då dumpat du bara värmen utomhus.

Vi har gjort så på några ställen på mitt gamla jobb, där det fanns mycket värme att återvinna…

Du kan också sätta utedelen i serverhallen, så ger den kyla, men risken finns att du inte får rätt på balansen.

Den lösningen har vi på några ställen på mitt nya jobb, men inte med temperaturkänslig utrustning.
Det är nått sånt här jag tänkt mig. Blir det för kallt eller orkar den inte kyla nog?
 
Om det hade gått hade jag satt kylkonvektor med glykol eller sprit i serverrummet. Lite större variant för gå-in-kylskåp etc som sitter i taket. Detta direkt till en bergvärmepump. Då slipper du borrhål och allt ur pumpen blir som vanligt.

Luftventilation in och ut på rumstermostat. Spjäll som förhindrar självventilation på vintern.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.