Lowtechlösningen är väl att ventilera ut serverhallen och säkra en luftvattenvärmepump i frånluften. Den jobbar då med värmen som släpps ut, men hallen riskerar inte att bli överhettad när du inte behöver värmen, då dumpat du bara värmen utomhus.
Vi har gjort så på några ställen på mitt gamla jobb, där det fanns mycket värme att återvinna…
Du kan också sätta utedelen i serverhallen, så ger den kyla, men risken finns att du inte får rätt på balansen.
Den lösningen har vi på några ställen på mitt nya jobb, men inte med temperaturkänslig utrustning.