Bygger just nu litet hus på 70 kvm (inkl. loft) i Dalarna och har inte spikat värmesystem, förutom att den vattenbaserad golvvärmen just nu gjuts ner i grunden.
Lutar åt att välja
1. acktank 500 l.
2. vattenmantlad kökspanna (alt kamin)
3. Luft/luftvärmepump i fas 1 (skalar upp till en luftvatten i nästa skede så snart det finns budget för det.)
Har någon tips på acktank som inte är djupare än 65 cm + en stabil, trofast, prisvärd kökspanna?
Lutar åt att välja
1. acktank 500 l.
3. Luft/luftvärmepump i fas 1 (skalar upp till en luftvatten i nästa skede så snart det finns budget för det.)
Har någon tips på acktank som inte är djupare än 65 cm + en stabil, trofast, prisvärd kökspanna?
Redigerat:
Ser nu att jag inte var särskilt tydlig.K Kallens skrev:
Jag fick nämligen rådet från en person som säljer värmesystem att man bara behöver köpa YTTERDELEN till en luftvattenvärmepump. Man behöver alltså inte köpa innerdelen då acktanken har (typ) samma uppgift. Han lär veta vad han talar om, dock kanske jag förklarar det hela lite skevt.
Hmm ok, det måste vara en speciell acktank då? Eller kanske snarare en speciell luftvatten vp med alla komponenter samlade i utedelen.L Lilla ladhuset skrev:
Han menar nog att du kan ju alltid installera en luft/vatten vp i framtiden när du har råd, men ser inte att det egentligen är någon speciell förberedelse du har gjort, förutom att installera vattenburen värme då.
Monoblock, en värmepump utan innedel som kopplas direkt på vattenburna systemet via utedelen t ex vattenmantlad kökspanna/kamin
Tack, jag ska läsa på om det.
Too late! Jag har intuitivt känt att det inte ska gjutas in... ska kolla din länk... har även pratat med aktör som säger som dig, men det är sjukt svårt att gå emot den allmänna normen här uppe, innan man själv har mer kunskap.L lat skrev:
Jag kommer dock att ha rågolv. Hos Villavarm ser jag att man har en annan beläggning överst.L Lilla ladhuset skrev:
Det är väldigt mycket "så har vi alltid gjort" utan bra motiv/förklaring.L Lilla ladhuset skrev:
Själv byggde jag med platta på mark trots att jag är helt emot det. Både dyrt och krångligt(omöjligt) att dra om vatten eller avlopp i framtiden om man av någon anledning vill/behöver det.
Det är knappast krångligare att bila upp en platta på mark än ett vanligt källargolv.L lat skrev:
Vill man ha billiga konstruktioner med god åtkomlighet för ändringar av vatten och avloppssystem kikar man väl främst på plitgrund eller krypgrund.
Jag förstår väl valet av platta på mark till permanenthus med värmepump kopplad till vattenburen golvvärme. Skulle jag bygga ett hus med kökspanna valde jag nog stora radiatorer och självcirkulation för att klara uppvärmningen helt utan el
L Lilla ladhuset skrev:Bygger just nu litet hus på 70 kvm (inkl. loft) i Dalarna och har inte spikat värmesystem, förutom att den vattenbaserad golvvärmen just nu gjuts ner i grunden.
Lutar åt att välja
1. acktank 500 l.
har acktank..med isolering till
Klicka här för att svara