I ett av våra rum har vi ha ett eldrivet element. Elementet har en termostat och temperaturgivare, men temperaturen i rummet blir ändå ganska ojämn. Det är också dyrt att ha det på hela dygnet.

Därför undrar jag om det finns något element som:
- ger jämnare rumstemperature, kanske med hjälp av en extern temperaturgivare
- kan styras på schema så att det värmer minder under natten och timmarna med högt elpris
- kan styras att höja temperaturen när någon är i rummet

Jag har hittat ADAX som har wifi, vilket känns som en grundförutsättning. Men dom har inte extern temperaturgivare eller rörelsesensor. Finns det något bättre och smartare?

En elradiator med bimetalltermostat svajar alltid i temperaturen, de har alltid ett dödband, den är antingen på eller av.

En elradiator med elektronisk styrning kan ha betydligt mindre dödband samt går att effektreglera (typ dimmra).
Men bara för att det är elektronisk styrning så kan det ändå vara samma temperatursvaj som med en radiator med bimetalltermostat.

Var i rummet svajar temperaturen?
Hur mycket vid olika platser?

Hur ser det ut med gardiner, möbler etc runt radiatorn, å då främst runt där termostaten sitter?

Problemet har inte varit att den svajar under en dag direkt. Utan att jag behöver vrida upp termostaten kalla dagar och vrida ner den kalla dagar.

Jag skulle gärna se att givaren gjorde så att jag inte behöver reglera om termostaten "varje dag".

Elementet sitter i ett hörn. Det finns inger runt elementet. Jag sitter en halv meter framför elementet.

Vad är det för radiator idag? Tillverkare och modell?

Hur stor effekt är radiatorn på?

Hur stort är rummet?

Vilken effekt är det på andra radiatorer och hur stora är de andra rummen?

Nu råkade du nog skriva lite fel.
Vrider du upp eller ner termostaten när det är kallt ute?

Hur gammalt är huset?
Tilläggsisolerat?

Som tumregel säger man 70-110W per kvadratmeter. Ju bättre isolerat ju lägre effekt behövs.

galento
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.