Düsseldorff
Hej,

Har LVVP i källaren. Nakna kopparör för vv ganska många meter. Vill isolera dessa. Vad ska jag välja för isolering?

Källaren är kall. Granitväggar, byggt 1905. Jag förstår att värmen från nakna rör inte går till spillo så att säga, men det är inte frågan.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Billigaste du kan hitta, varmvattnet används inte hela tiden och har därför små förluster över tid. Du kan t.o.m. använda vanlig glas/stenull om den är lagom tjock.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Jag isolerade våra nya kopparrör i samband med VVB byte med Armacell, mest av estetiska skäl och för att förhindra att kallvattenrören svettades.

Materialet är mer åt memoryfoam hållet än gammalt sitterunderlag som typiska polyetenskumplast rörisoleringen som ofta används, jag tyckte också det såg "proffsigare" ut med Armacell och lite mer lättarbetat för novis som mig bara man lärt sig hur man klipper och limmar för att få 90 gradare etc att se bra ut och sitta tätt.

Köpte en ihoprullad längd på 25m på Amazon för ca 400kr, helnöjd.

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
J
Jag har samma sak framför mig, har köpt "armaloc" (finns tex på rinkaby) som har en vit plast över sig och färdiga böjar. Något dyrare tror jag, men blir (hoppas jag) snyggare än de sorter där man ser "skumplasten".

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.