Hej, jag har en Nibe vedex 3300 som använder en fläkt och då blir det problem om det blir strömavbrott i vinter. Vad händer om jag tar bort fläkten och täcker för hålet där fläkten sitter med en plåt , blir det för dåligt drag ?
Alternativet är väl annars att fixa en omformare från 12 v till 220 v med ett bilbatteri.
/Åke

Skulle tro att det blir för dåligt med luft in. Går kanske att elda med luckan på glänt lite som en nödlösning. Lär ju fungera sämre, men är det strömavbrott så är det väl helt ok att verkningsgraden inte blir som den ska.

Ett annat problem som du kanske får är att du behöver ström till cirkulationspumpar eller har du sån tur att du har ett system med självcirkulation?

Jag skulle gladeligen acceptera sämre verkningsgrad på en vedpanna mot att den inte krävde el för att fungera. Nu har väl våra begåvade politiker förbjudit sådana pannor. Hur tänker de egentligen?

Hej, jag har faktiskt en spänningsomvandlare från 12 till 220 v, jag ska testa den på fläkten. Jag tror att jag har lite självcirkulation, jag ska test det också.
Det kanske löser sej, vi får hoppas att det inte blir så långa avbrott och att veden räcker.
Tack för visat intresse.
/Åke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.