Jag vill justera in flödet i radiatorslingorna hemma. Det är för stor skillnad i temp på under/övervåning. Är det någon som vet vilka rattar jag ska vrida på här, eller kan jag ens…?
Bild är på ledning till undervåning, två st finns till övervåningen. Supertacksam för svar!

• Två metallvattenledningar med röda ventiler mot en vit vägg, anslutna till ett rör med isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören uppifrån kommer alltså från värmekällan, å de fyra rören som går ner i golvet går till två slingor på markplanet?

Ser alltså likadant till övervåningen?
Då stänger du den ventil som är för framledning till det våningsplan som är för varm. Det finns en risk att ventilerna börjar läcka när du börjar vrida på ratten. Finns även en risk att ventilen sitter fast.
Egentligen är det där bara avstängningsventiler å inga injusteringsventiler.
Egentligen skulle det monteras fyra STAD-ventiler, https://www.tornlinds.se/assets/stad-injusteringsventil.pdf

Demmpa Demmpa skrev:
Rören uppifrån kommer alltså från värmekällan, å de fyra rören som går ner i golvet går till två slingor på markplanet?

Då stänger du den ventil som är för framledning till det våningsplan som är för varm. Det finns en risk att ventilerna börjar läcka när du börjar vrida på ratten. Finns även en risk att ventilen sitter fast.
Egentligen skulle det monteras fyra STAD-ventiler, [länk]
Demmpa Demmpa skrev:

Egentligen skulle det monteras fyra STAD-ventiler, [länk]
Ok, någon läcka vill jag inte ha så rattarna låter jag nog bli Får testa att tilläggsisolera vinden för att kompensera skillnaden istället och efter det installera dessa STAD-ventiler.
Stort tack för svaret Demmpa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.