Värme allmänt
Anders243: Om du inte vill ha kvar elementet där, så går det att låta en elektriker dra ut trådarna från närmsta dosa (eller elcentralen) och sedan såga av plaströret vid golvet med en multimaskin. Ev kan man kanske dra ut sista delen av röret beroende på om det finns en skarv nära. Notera att kopplingen på bilden kortsluter en eller två faser mot jord. Så om du tänkt slå på någon
Workingclasshero: [citat] Hmmm, ja hög effekt till omgivningen kan ju bli ett problem när man eldar för varmvatten på sommaren förstås. Har inte klättrat upp och kollat skorstenen än då markisen är ivägen......
ÉlPon: Såg när jag läste manualen för andra gången för Tignum 17: "Uponor Tignum 17 ger tillräcklig bärkapacitet på träbjälkar med c/ c 600 mm tillsammans med parkett- eller laminatgolv, och ersätter därmed det vanliga undergolvet." Då får man väl lite på att jag kan köra med endast denna. Det verkar vara den enklaste och billigaste metoden, eller finns det bättre?
Mats: [citat] Jordvärme behöver även en lämplig jordmån för att få bra verkningsgrad, ju blötare ju bättre typ
Jnyman: [citat] Jag pratade med kommunen idag, fullt året ut och de skulle återkomma 2023. I tillägg till detta så hade pluggen på varmvattenberedaren åkt ur och att den står och läcker idag, kul. Massa småbitar trillade också ur. Ödets ironi!
Andreaserijsson17: [citat] Okej, ja vi får se om man tar tag i det då
JFrisk: Kanske är fel tråd att skriva i... Men i alla fall, 20% rabatt på Heltun-termostat nu: https://www.m.nu/varme-kyla/avancerad-termostat-for-elektriska-varmesystem Liksom Mco home fast för vattenburet: https://www.m.nu/varme-kyla/mco-home-termostat-for-vattenburen-golvvarme. Fri frakt från m.nu månaden ut.
Anderscurl: https://www.byggahus.se/forum/threads/skorsten-genom-kanalplast.390251/#post-3860608 När vi sökte bygglov för kamin i uterummet så utgick vi enligt principen i länken ovan. Inga problem att få det godkänt av både kommunen och sotaren. Sedan måste man se till att minhöjden på skorstenen nås för kaminen också. Vi klarade oss med så låg skorsten att ingen plattform behövdes för
Arne999: Jag har idag följande system: 7kW Luftvattenpump kopplad till en accumulator tank på 750L matar värme i mitten av tanken och tar från botten. 11kW vattenmantlad kamin Värmen ut i huset tas från toppen av acctanken där det sitter nån styrblandventil (som ja gissar skickar tillbaka kallt vatten till "botten" av tanken. Eftersom jag har spotpris på elen så brukar jag sätta schemat på VP
Emanuel01: Köpte en Contura i5 för ca 7år sedan för 12500kr och installera den själv i gillestugan. Köpte en kamin till nu i samma affär som jag ska installera i vardagsrummet. Contura i5 kostar nu i samma affär 21900kr.
TommyC: Jag har aldrig sett den typen men det är troligen bara ventilinsatsen du behöver byta. Det är ju inte säkert att ventilinsatsen är Danfoss för att thermostaten är Danfoss. Är det någon av dessa: https://www.proffsmagasinet.se/search?keyword=ventilinsats&special_filters=with_unavailable Tag annars en bild där man ser själva ventilinsatsen så kanske någon känner igen den. Edit: Är
dabosa: Tack allihopa för all hjälp! Gällande Internet Communities så är ni helt klart ett av de bästa!
leifa.k: Jag har 3 sektioner om 30 vakumrör, totalt 90 st. på garagetaket. Köpta från Sfinx Solar. Söderifrån sett så är den placerad på garagetaket Norr om huset. Med hänsyn till min nordliga granne så monterades panelerna inte så högt upp på taket som var möjligt, för att skona grannen. Jag har inte konstruerat panelerna, utan jag har köpt dem färdiga, monterat dem själv, och fått
Emanuel01: Gäller ju såklart att man har en öppning så den varma luften kommer bort till det kalla rummet när man suger ut den kalla
Emma Davidsson: Hej Jag har ett litet hus med en skorsten.. man ser inte murstocken någonstans då den är täckt med gipsskivor överallt.. kommer den bli godkänd eller ska jag sätta dit en kamin och dra skorstenen till den bredvid upp och ut i taket istället ?
moken: Byggde till en vinkel på huset, och den är på motsatt sida av huset gentemot var värmepannan står, så ända sättet jag har att få matning och retur till golvvärmen är att dra upp den på vind, och sedan ner till nya fördelningsskåpet i tillbyggnaden. Eftersom högsta punkt hamnar på vinden kommer ju såklart all luft i systemet hamna just där, men jag funderar på huruvida jag
FemTummar: [citat] Nja, den får inte plats mellan fönstren och taket och sätter jag den under fönstren så hamnar den bakom skrivbordet. I vilket fall inbillar jag mig att en central placering är bättre för en jämnare spridning av kylan.
henlin431: [citat] Inställningen finns under installatörsmenyn/servicemenyn, därefter under: "inställningar för värmekälla". I denna menyn hittar du inställningar för värmepump och tillskott. Det går att styra/stänga av. Sen är frågan hur väl man klarar sig utan tillskott men det får man testa helt enkelt. Berätta gärna hur det går.
Demmpa: Om du inte kan vrida på ratten på blandningsventilen så har den kärvat ihop. Om du är händig så bör du klara av att byta den själv. Det finns flera olika varianter.
lillefar: Tack för svaren, nu sover jag lite bättre och har blivit lite klokare.
Olf Oggler: Tack för bra svar. Det där filtret var ju ett bra tips. Men hur rensar man det?
TobiasK233: [citat] Tack för svar, då låter det som jag inte är fel på det.
Viktor Olsson1: Aaaahaa. Snyggt tack så mycket Daniel Nu blev jag taggad på att tända igång pannan igen. Tanken är att vi ska sätta in bergvärme och docka det. Så vi kan elda när man vill snåla lite med dagens priser.