Har en Autoterm C200 som ger varmt vatten i kranarna men iskalla radiatorer. Radiatorer (och cirkulationspump) är luftade.
Framledningsröret är inte varmt vilket antagligen förklarar en del.
Enligt manualen ska en nödlösning vara att "sätta växelventilen på MAN genom att vrida på spaken på ventilhuset" men min växelventil verkar uppdaterad med en modernare variant (se bild) jämfört med manualen. Frågan är om det går att ställa om den manuellt?
Tacksam för all hjälp!
Framledningsröret är inte varmt vilket antagligen förklarar en del.
Enligt manualen ska en nödlösning vara att "sätta växelventilen på MAN genom att vrida på spaken på ventilhuset" men min växelventil verkar uppdaterad med en modernare variant (se bild) jämfört med manualen. Frågan är om det går att ställa om den manuellt?
Tacksam för all hjälp!
Skruva bort termodonet med den räfflade ringen, när du tar bort donet så ska värmen komma, gör den inte det så kolla piggen som sitter där, den ska gå att trycka på och gå ut själv, om inte ute knacka på den så hoppar den nog ut och värmen kommer, skruva tillbaka donet och avvakta
Tack, jag tog mod till mig och skruvade bort termodonet efter att jag skapat mitt inlägg. Piggen satt fast, så jag motionerade den lite upp och ner och vips kom värmen ut mot radiatorerna också.J jonaserik skrev:
Tyvärr räckte inte varmvattnet så långt, nu har vi varken varmvatten eller varma radiatorer och temperaturen i pannan ligger nu runt 26 grader men det är ett annat problem och elektriker är på ingång.
Eftersom flödet inte varit rätt genom pannan så kan överhettningsskyddet löst ut, det sitter en knobb på framsidan, sluta andas och öppna öronen,tryck in den ochlyssna efter ett klick, i bland får pressa rätt bra för att återställa, ingen fara det håller.
jh242 skrev:
Tack, jag tog mod till mig och skruvade bort termodonet efter att jag skapat mitt inlägg. Piggen satt fast, så jag motionerade den lite upp och ner och vips kom värmen ut mot radiatorerna också.
Tyvärr räckte inte varmvattnet så långt, nu har vi varken varmvatten eller varma radiatorer och temperaturen i pannan ligger nu runt 26 grader men det är ett annat problem och elektriker är på ingång.
Mitt tips är att göra de själv då.
Jobb finns de gott om. Normala kunder också. Så man kan utan problem solla ut nötterna!
Det var precis det som hänt, tryckte in den, hörde klicket och ett par timmar senare hade vi värme på pannan igen. Nu är vi dock tillbaka i ursprungsläget, varmt vatten i kranen men ingen värme på radiatorerna. Baserat på manualen trodde jag att radiatorerna skulle prioriteras men så verkar inte ske.J jonaserik skrev:
Manualen finns här https://500120.com/wp-content/uploads/2015/02/Autoterm-C-200.pdf
Har ju en rumsgivare (ställd på 23, termometern precis under visar 22). I övrigt är all styrning (kopplingsur/"styrning varmvatten") satt på av/manuellt.
Har ju en rumsgivare (ställd på 23, termometern precis under visar 22). I övrigt är all styrning (kopplingsur/"styrning varmvatten") satt på av/manuellt.
Hej, lånar tråden lite då jag sitter med nästan samma problem, fast tvärt om. Har en C200, värme i radiatorerna men inget varmvatten i kranen. Detta hände efter(under tiden) vi tappat upp ett bad.
Provade precis trycka in överhettingsskyddet. Vet inte om den knappen är som den ska, man trycker in, hör att något klickar till sen åker knappen ut igen. Är det by design? Några andra tips @kip_70?
Min är från -84 (hög tid att byta ut jag vet, har nyligen flyttat in i huset)
Provade precis trycka in överhettingsskyddet. Vet inte om den knappen är som den ska, man trycker in, hör att något klickar till sen åker knappen ut igen. Är det by design? Några andra tips @kip_70?
Min är från -84 (hög tid att byta ut jag vet, har nyligen flyttat in i huset)
Någon av de två blanka på höger sida , ser ut som den nedre som en svart knapp att trycka på , standardprodukter, bara se till att den är 3 -polig , sök på överhettningskydd , men pass på priser varierar häftigt och behöver inte vara från en tillverkare. Har några stycken .men beror på var i landet du är.