Har en Autoterm C200 som ger varmt vatten i kranarna men iskalla radiatorer. Radiatorer (och cirkulationspump) är luftade.

Framledningsröret är inte varmt vilket antagligen förklarar en del.

Enligt manualen ska en nödlösning vara att "sätta växelventilen på MAN genom att vrida på spaken på ventilhuset" men min växelventil verkar uppdaterad med en modernare variant (se bild) jämfört med manualen. Frågan är om det går att ställa om den manuellt?

Tacksam för all hjälp!

• Modern växelventil ansluten till rörsystem, omgiven av isolering och kablage, i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva bort termodonet med den räfflade ringen, när du tar bort donet så ska värmen komma, gör den inte det så kolla piggen som sitter där, den ska gå att trycka på och gå ut själv, om inte ute knacka på den så hoppar den nog ut och värmen kommer, skruva tillbaka donet och avvakta

J jonaserik skrev:
Skruva bort termodonet med den räfflade ringen, när du tar bort donet så ska värmen komma, gör den inte det så kolla piggen som sitter där, den ska gå att trycka på och gå ut själv, om inte ute knacka på den så hoppar den nog ut och värmen kommer, skruva tillbaka donet och avvakta
Tack, jag tog mod till mig och skruvade bort termodonet efter att jag skapat mitt inlägg. Piggen satt fast, så jag motionerade den lite upp och ner och vips kom värmen ut mot radiatorerna också.

Tyvärr räckte inte varmvattnet så långt, nu har vi varken varmvatten eller varma radiatorer och temperaturen i pannan ligger nu runt 26 grader men det är ett annat problem och elektriker är på ingång.

Eftersom flödet inte varit rätt genom pannan så kan överhettningsskyddet löst ut, det sitter en knobb på framsidan, sluta andas och öppna öronen,tryck in den ochlyssna efter ett klick, i bland får pressa rätt bra för att återställa, ingen fara det håller.

P
jh242 jh242 skrev:
Tack, jag tog mod till mig och skruvade bort termodonet efter att jag skapat mitt inlägg. Piggen satt fast, så jag motionerade den lite upp och ner och vips kom värmen ut mot radiatorerna också.

Tyvärr räckte inte varmvattnet så långt, nu har vi varken varmvatten eller varma radiatorer och temperaturen i pannan ligger nu runt 26 grader men det är ett annat problem och elektriker är på ingång.

Mitt tips är att göra de själv då.

Jobb finns de gott om. Normala kunder också. Så man kan utan problem solla ut nötterna!

J jonaserik skrev:
Eftersom flödet inte varit rätt genom pannan så kan överhettningsskyddet löst ut, det sitter en knobb på framsidan, sluta andas och öppna öronen,tryck in den ochlyssna efter ett klick, i bland får pressa rätt bra för att återställa, ingen fara det håller.
Det var precis det som hänt, tryckte in den, hörde klicket och ett par timmar senare hade vi värme på pannan igen. Nu är vi dock tillbaka i ursprungsläget, varmt vatten i kranen men ingen värme på radiatorerna. Baserat på manualen trodde jag att radiatorerna skulle prioriteras men så verkar inte ske.

Du har säkert något som reglerar värmen ett foto på lite avstånd så allt syns med, har du hel manualen ?

• Värmesystem med kopplingsur, rör, en rumsgivare inställd på 23 grader och en termometer som visar 22 grader.
    Skapa konto
Pannan prioriterar alltid elementen. Jobbade som servicetekniker på Autoterm mellan 82-86 och mest på C200

Hej, lånar tråden lite då jag sitter med nästan samma problem, fast tvärt om. Har en C200, värme i radiatorerna men inget varmvatten i kranen. Detta hände efter(under tiden) vi tappat upp ett bad.
Provade precis trycka in överhettingsskyddet. Vet inte om den knappen är som den ska, man trycker in, hör att något klickar till sen åker knappen ut igen. Är det by design? Några andra tips @kip_70?
Min är från -84 (hög tid att byta ut jag vet, har nyligen flyttat in i huset)

Överhettningskyddet har nog gjort sitt jobb och åkt till himlen. hoppar det ut direkt så är det fel. finns nya , enkla att byta. Ibland är ÖSK tillsammans med termostaten och ett stycke.

Var kan man få tag på en sådan tro?
Har även noterat att en "kopplingsdosa" inte är "på"
Går heller inte slå på den, den hoppar med bara tillbaka direkt.
Elcentral med öppen dörr som visar kretskort, transformator och märkt kopplingsdosa.
Skapa konto

Någon av de två blanka på höger sida , ser ut som den nedre som en svart knapp att trycka på , standardprodukter, bara se till att den är 3 -polig , sök på överhettningskydd , men pass på priser varierar häftigt och behöver inte vara från en tillverkare. Har några stycken .men beror på var i landet du är.

Skåne, Kristianstad befinner jag mig i.
Precis, det är den vit/beiga grunkan i mitten till höger som är överhetsskyddet. Är det den som gör att den tredje (inringade) kopplingen kopplar ifrån med tro?

Där jag bodde innan hade Autoterm problem från dag 1.Skulle jag köpa ny panna.Skulle det bli Mitsubishi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.